آخرین اخباراجتماعی

نقش زبان بدن  در مصاحبه های استخدامی

مصطفی یحیائی – ارشد علوم ارتباطات

نقش زبان بدن در بسیاری از مراحل زندگی بسیار مهم و تعیین کننده است، اما در این بین نقش بی بدیلش در مصاحبه های کاری به عنوان یک تاکتیک موفق در مذاکرات و نشست ها غیر قابل انکار است، بطوریکه در بررسی بسیاری از کارآفرینان مطرح و موفق دنیا مشخص شده است که روش های لازم برای به کارگیری هر چه درست تر زبان بدن نقش مهمی در کسب و کارهای آن ها داشته است. شرکت های بزرگی چون مایکروسافت، گوگل و … در مصاحبه های حضوری خود به شدت به زبان بدن متقاضی استخدام توجه می کنند. فرض کنید که در یک مصاحبه ی کاری زبان بدن شما نشان دهنده ی میزان اضطراب و عدم تسلط  شما به حوزه ی تخصصی مورد نظر باشد، قطعا موفق نخواهید شد.

نوشته های مشابه

بی شک در مصاحبه های استخدامی موفق به چیزی بیش از گفتن حرف های درست نیاز داریم و تسلط هر چه بیشتر بر حرکات بدن از نحوه ی نگاه کردن تا توجه به حرکات دست و سر همگی می تواند از عوامل تاثیرگذار در یک مذاکره محسوب شود. عدم تمرکز نگاه، صداهای بریده، عرق کردن دست ها و ده ها نشانه ای از این دست و حتی جهت نگاه شما می تواند منجر به عدم موفقیت شما در یک مصاحبه ی کاری شود.

راست ایستادن برای نشان دادن انرژی و اعتماد به نفس، تماس چشمی مناسب و مستقیم، داشتن لبخند بر روی صورت، قرار دادن دست ها در وضعیتی مناسب و مقتدرانه و آرامش در حرکات بدن، پرهیز از هر گونه اضطراب همگی می تواند پیام های مثبتی را از طریق زبان بدن به طرف مقابل انتقال دهد. به همین علت حتی در تبلیغات تصویری نیز که تبلیغ کننده می خواهد از ثانیه به ثانیه ی تبلیغش بهترین پیام را به مخاطبش منتقل کند،  به نشانه ها و حرکت های غیر گفتاری یا همان زبان بدن توجه زیادی می شود. زیرا ژست ها و اشارات مختلف در رفتار افراد ناخودآگاه بخش زیادی از وجود او را آشکار می کند.

به همین علت سال هاست که دانشمندان پژوهش های فراوانی را بر روی زبان بدن انجام داده  و در مطالعاتشان این مهم به اثبات رسیده است که زبان  حالات صورت و دیگر حالت های فیزیکی به طرز فاحشی بر روی شغل و موفقیت شغلی افراد تاثیرگذار است. تا جایی که زبان بدن بیش از پنجاه درصد یک ارتباط را شامل می شود و اینگونه رفتارهای غیر کلامی علی رغم حرفه و یا موقعیت اشخاص نقش مهمی در موفقیت فردی شخص در توسعه برنامه ریزی شغلی  آن ها دارد، بالاخص در تعامل با مشتریان، همکاران و کارمندان بسیار مهم بوده و اطلاعات مهمی را به اطرافیان منتقل می کند.

رفتار بدن در شکل گیری افکار تاثیر دارد و در مقابل هم نوع افکار بر رفتار بدن اثر دارد. بنابراین آگاهی از زبان بدن، علاوه بر اینکه در شناخت افکار دیگران موثر بوده، کمک می کند که بتوان از طریق شناخت بر رفتار بدن خود بر افکار دیگران نیز تاثیر گذار بود.

داشتن یک زبان بدن مثبت در بوجود آوردن یک رابطه پایدار که نشان دهد شما چیزی برای پنهان کردن ندارید باعث ایجاد اعتماد و احترام دوطرفه در فضای مصاحبه های کاری و شغلی به حساب می آید. قدرت، جایگاه و اعتماد به نفس بدون نیاز به کلام و با بهره گیری از فضای بدن به وضوح ملموس خواهد بود. مطمئنا ارتباط غیر کلامی نشات گرفته از زبان بدن به تنهایی باعث موفقیت و یا شکست نمی شود. اما بی تردید رعایت این نکات مهم در مصاحبه های کاری و شغلی بسیار حائز اهمیت است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا