آخرین اخبارعلمی و فناوری

نحوه انتخاب مقاومت مناسب برای مدار الکتریکی

 

انتخاب مقاومت مناسب برای مدارهای الکتریکی را می‌توان به انتخاب آجر مناسب برای ساخت یک دیوار مثال زد. این قطعه کوچک تأثیری بزرگ بر عملکرد، پایداری و طول عمر مدار خواهد داشت. مقاومت یک قطعه الکترونیکی حیاتی در مدارهای الکتریکی است که جریان الکتریکی را محدود کرده و به تقسیم ولتاژ می‌پردازد. البته مقاومت‌ها در مدارهای مختلف نقش‌های گوناگونی دارند. گاهی برای ایجاد تأخیر زمانی، گاهی برای تقسیم ولتاژ و گاهی برای محدود کردن جریان از آن‌ها استفاده می‌شود. برای نمونه مولتی ترن یک ابزار قدرتمند برای مهندسان الکترونیک است که امکان کنترل دقیق ولتاژ، جریان و سایر پارامترهای مدار را فراهم می‌کند.

در حقیقت مقاومت الکتریکی یکی از پایه‌های اساسی هر مدار الکتریکی محسوب می‌شود و تقریباً هیچ مداری را بدون مقاومت نمی‌توان تصور کرد. با انتخاب مناسب مقاومت می‌توان عملکرد مدار را بهبود بخشید و مانع از بروز مشکلات شد. البته نیاز است که با مقاومت‌های مختلف آشنایی داشته باشید تا بتوانید از کاربردهای آن در مدار خود استفاده بهینه کنید. اگر شما هم به ‌دنبال مقاومت مناسب برای مدار الکتریکی خود هستید، ما را همراهی کنید تا شما را با نکات مهم انتخاب مقاومت مناسب آشنا کنیم.

انتخاب مقاومت مناسب در مدار

نکات انتخاب مقاومت مناسب برای یک مدار الکتریکی

با شناخت نکات انتخاب مقاومت مناسب می‌توانید با توجه به نیاز مدار خود اقدام به تهیه مقاومت کنید. به‌ همین دلیل در ادامه به این نکات پرداخته‌ایم:

مقدار اهمی مقاومت

مقدار اهمی مقاومت یا مقدار مقاومت یکی از مهم‌ترین مشخصات یک مقاومت بوده که به ‌صورت مستقیم بر عملکرد مدار تأثیر می‌گذارد و واحد آن اهم است. هر چقدر این عدد بیشتر باشد، نشان از این دارد که مقاومت الکتریکی در برابر عبور جریان از خود مخالفت بیشتری نشان می‌دهد؛ بنابراین مقدار مقاومت اهمی باید مطابق با نیاز مدار انتخاب شود.

توان مقاومت

توان مقاومت به حداکثر مقداری از انرژی که یک مقاومت می‌تواند بدون آسیب دیدن تبدیل کند، اشاره دارد و بر حسب واحد وات (W) اندازه‌گیری می‌شود. در انتخاب یک مقاومت به این عامل دقت کنید؛ زیرا در غیر این صورت منجر به خرابی زود هنگام مقاومت و یا سایر اجزای مدار خواهد شد.

دقت و پایداری

دقت مقاومت به میزان انحراف مقدار واقعی مقاومت از مقدار نامی آن اشاره دارد و دقت‌های رایج شامل 1%، 5% و 10%  است؛ بنابراین برای مدارهای دقیق و حساس، مانند مدارهای اندازه‌گیری، به مقاومت با دقت بالا نیاز دارید. همچنین باید مقاومتی را انتخاب کنید که در برابر تغییرات دما، رطوبت و سایر عوامل محیطی پایدار باشد.

نوع مقاومت

در انتخاب مقاومت مناسب برای مدار الکتریکی باید به نوع مقاومت دقت کنید که عبارتند از:

  • کربنی: این مقاومت ارزان بوده و دارای دقت پایینی است و برای کاربردهای عمومی استفاده می‎‌شود.
  • فلزی: مقاومت فلزی دقت بالا و پایداری خوبی دارد؛ اما گران‌تر است.
  • فیلم فلزی: این مقاومت دقت و ثبات بیشتری دارد و اغلب کاربرد آن در مدارهای دقیق است.
  • سیم‌پیچی: از مقاومت سیم‌پیچی برای کاربردهای با توان بالا و شرایط سخت بهره می‌برند.

جنس و کیفیت

جنس و کیفیت یک مقاومت به‌ شکل مستقیم بر عملکرد و عمر مفید آن تأثیرگذار است. هر کدام از مقاومت‌های کربنی، فلزی، فیلم فلزی و سیم‌پیچی ویژگی‌های خاص خود را دارند و انتخاب جنس و کیفیت مناسب یک مقاومت به عوامل مختلفی از جمله دقت مورد نیاز، شرایط محیطی و کاربرد مدار وابسته است.

انتخاب مقاومت مناسب در مدار

معرفی انواع مقاومت‌های الکتریکی از نظر کاربرد

مقاومت‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ اما از نظر کاربرد دو نوع مقاومت موجود است که عبارتند از:

  • مقاومت ثابت

این مقاومت‌ها همواره مقدار ثابتی دارند که همان مقدار نامی مندرج بر روی این مقاومت است؛ بنابراین عوامل محیطی و ولتاژهای گوناگون بر مقدار این مقاومت تأثیر نخواهند داشت.

  • مقاومت متغیر

مقاومت متغیر مقاومتی است که جهت تنظیم مقدار مقاومت برای کنترل ولتاژ یا جریان مدار یا بخشی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقدار ثابتی در مدار ندارد.

چگونه پتانسیومتر مناسب را انتخاب کنیم؟

پتانسیومتر نوعی مقاومت متغیر است که به شما اجازه می‌دهد تا مقدار مقاومت را به ‌صورت دستی تنظیم کنید. این قطعه الکترونیکی از سه پایه تشکیل شده است و با چرخاندن یک محور، مقدار مقاومت بین پایانه مرکزی و یکی از پایانه‌های کناری تغییر می‌کند.

تنظیم دقیق، بهینه‌سازی عملکرد، تست و عیب‌یابی، ساخت مدارهای قابل تنظیم و… از کاربردهای یک پتانسیومتر برای یک مدار الکترونیکی است؛ بنابراین با درک نقش و کاربردهای پتانسیومتر و خرید پتانسیومتر مناسب می‌توانید مدارهایی با عملکرد بهتر و قابلیت اطمینان بالاتر طراحی کنید.

برای انتخاب یک پتانسیومتر مناسب برای مدار الکتریکی نیاز است که به نکاتی نظیر مقدار مقاومت کل، توان، نوع محور، دقت، اندازه فیزیکی، نوع نصب و مقاومت در برابر عوامل محیطی دقت کنید تا سبب بهبود عملکرد مدار خود شوید.

نحوه انتخاب مقاومت NTC

ترمیستور NTC (Negative Temperature Coefficient) نوعی مقاومت الکتریکی است که با افزایش دما، مقاومت آن کاهش می‌یابد. به‌ عبارتی دیگر ضریب دمایی این نوع مقاومت منفی است و معمولاً از مواد نیمه رسانا ساخته می‌شود.

در انتخاب یک مقاومت NTC نیاز است تا نکاتی از قبیل دامنه دمایی کاری مقاومت، مقاومت در دمای اتاق، ضریب دمایی (B)، توان اتلافی، ابعاد و بسته‌بندی، دقت و … را رعایت کنید. برای نمونه ابعاد مقاومت ntc را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که با فضای موجود در مدار سازگار باشد.

انتخاب مقاومت مناسب در مدار

از کجا مقاومت مناسب برای مدار الکتریکی خریداری کنیم؟

همان‌طور که بیان شد، مقاومت‌ها قطعاتی الکترونیکی هستند که نقش بسیار مهمی در مدارهای الکتریکی دارند و تقریباً بدون مقاومت مدار الکتریکی بی‌معنی است؛ اما برای انتخاب مقاومت مناسب برای مدار الکتریکی به رعایت نکاتی نیاز دارید که به مهم‌ترین آن‌ها در این مطلب اشاره شد. نکاتی از قبیل مقدار اهمی مقاومت، توان مقاومت، دقت و پایداری، نوع مقاومت و جنس و کیفیت فاکتورهای مهمی هستند که در انتخاب مقاومت مناسب برای یک مدار الکتریکی به شما کمک می‌کنند.

بنابراین اگر به‌ دنبال مقاومت مناسب برای مدار الکتریکی هستید، فروشگاه اینترنتی جم ترونیک به‌ عنوان عرضه‌کننده انواع تجهیزات و قطعات الکترونیک نظیر مقاومت، خازن، ماژول، رله، مولتی ترن و… یک انتخاب بسیار عالی است؛ زیرا تمامی محصولات جم ترونیک دارای ضمانت اصالت کالا هستند تا شما از هر کجای کشور در امنیت خرید کنید. در ضمن مزایای دیگر خرید از جم ترونیک ارسال فوری، پشتیبانی رایگان، قیمت‌های مناسب، امکان بازگشت محصول تا 7 روز و… است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا