آخرین اخبارکارآفرینی

موسسات کاریابی و جویندگان کار

موسسات کاریابی نقش موثری در بهتر شدن اوضاع بازار کار و حل مشکل کارجویان و کاهش نرخ بیکاری دارند.بر اساس گزارش های اعلام شده از سوی وزارت کار، کارجویان زیادی از طریق موسسات کاریابی جذب بازار کار شده و استخدام شده اند.

در سال‌های اخیر، آمار بالای جویندگان کار، مشکل اشتغال کشور را دو چندان کرده است. اگر در گذشته افراد در جستجوی کار ، صفحات نیازمندی های روزنامه ها را بالا و پایین می کردند، شاید امروز کمی آسان تر از موقعیت ها و فرصت های شغلی مطلع می شوند. در این بین موسسات کاریابی به عنوان بازوان اجرایی وزارت کار از جمله ابزارهای کارآمدی هستند که با ورود خود به بازار کار و شناسایی فرصت‌های شغلی می‌توانند تاثیر مناسبی در کاهش هزینه‌ جستجوی شغل ایفا کنند. البته این نقش در کشورهای توسعه یافته به مراتب بیشتر و پر رنگ تر است. تا جایی که بر اساس گزارش ها ، بیش از پنجاه درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط کاریابی ها جذب می شوند در حالی که این میزان در کشور ما تقریبا زیر سی درصد است . اما با این حال کاریابی ها ، سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند.

مراكز كاريابی از اوايل سال‌های قرن بيستم به تدريج شكل گرفته ‌اند. بعد از جنگ جهانی دوم  ، شكل ‌گيری و ايجاد مراكز كاريابی با شدت بيشتری تداوم يافت . البته سازمان جهانی كار، نقش مهمی در ايجاد مراكز كاريابی داشته و همواره كشورها را تشويق به ايجاد مراكز كاريابی كرده است. مطالعات نشان می ‌دهد كه در كشورهای فرانسه، هلند و انگلستان مراكز كاريابی به عنوان بخشی از وزارت كار اين كشورها و به عنوان بازوی اجرايی دولت در اجرای سياست‌های مربوط به اشتغال عمل می ‌كنند. با پیدایش هرچه بیشتر مؤسسه‌ های کاریابی مخصوصاً سایت‌های کاریابی آنلاین، فرایند استخدام برای کارجویان بسیار آسان‌تر شده است و همین امر روی بازار کار کشور نیز تأثیر بسیار مثبتی داشته است. یافتن شغل توسط موسسات کاریابی باعث تسریع استخدام کارجویان در سراسر کشور و کاهش نرخ بیکاری در کل کشور شده است.

موسسات کاریابی و اشتغال
موسسات کاریابی و اشتغال

یکی از بارزترین نقش های مراکز و موسسات کاریابی ، ارتباط هر چه موثرتر میان کارجو و کارفرماست که نقش تاثیر گذاری در کاهش میزان نرخ بیکاری در کشور داشته است. علاوه بر این صرفه‌جویی در وقت و هزینه و کوتاه نمودن فرایندهای استخدام از جمله مزیت های مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. همچنین دسترسی به طیف وسیعی از آگهی های استخدام سازمان‌های معتبر و نهادهای دولتی و خصوصی که بسیار حائز اهمیت است. البته این دسترسی تا بدانجا رشد نموده است که علاوه بر موقعیت های شغلی داخل کشور ، بسیاری از کاریابی ها در حوزه های بین الملل و خارج از کشور نیز فعالیت می کنند.

این بانک اطلاعاتی بزرگ ، تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های جذب و استخدام دارد و کارفرمایان می‌توانند کارجویان واجد شرایط را بر اساس حداقل مدرک دانشگاهی یا حقوق مدنظر کارجو، راحت ‌تر پیدا کنند و در نتیجه در هزینه و زمان آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود. حتی شرکت ها و کارفرمایان می توانند از این طریق برند کارفرمایی خود را تقویت نمایند. استخدام نیروی کار بطور منظم نقش بسزایی در تقویت برند کارفرمایی دارد و آن شرکت یا موسسه رزومه های بیشتری نیز دریافت خواهد کرد و از همه مهم تر می تواند فرصتی مهم برای کارآموزانی باشد که به دنبال تقویت رزومه و یا مهارت آموزی برای سابقه ی کار خود هستند.

مراکز کاریابی می توانند در بهبود عملکرد خود استراتژی های جدیدتری را به کار ببندند. از تلا‌ش هر چه بیشتر برای برقراری ارتباط با كارفرمايان و اتخاذ راهكارها و تدابير لا‌زم برای تشويق و ترغيب كارفرمايان برای تامين نيروی كار مورد نياز از طريق مراكز كاريابی خصوصی گرفته تا استفاده از تجارب ساير كشورها به ويژه كشورهايی كه در زمينه ارائه خدمات به متقاضیان کار از عملكرد قابل قبول تری برخوردار بوده‌اند.

رضازاده – کارشناس اقتصادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا