یادداشت

مهاجرت از بورس به رمز ارزها

عدم ثبات شرایط اقتصادی و افزایش قابل توجه تورم در سال‌های اخیر موجب شده تا بسیاری از مردم ناچارا برای حفظ ارزش پول‌ شان سراغ برخی از فعالیت‌های سفته بازی و دلالی بروند. این نقدینگی سرگردان یک روز به سمت بازار ارز و سکه سرازیر شد و روز دیگر از بازار خودرو و بورس سردرآورد. البته نوسانات بیش از حد این حوزه ها و ریسک پذیری بالای آن ها سبب شد تا تمایل به سرمایه گذاری در بخش ملک و مسکن نیز به شدت بالا رود و همین امر سبب افزایش کاذب گونه ی قیمت آن شد، تا جایی که مردم دیگر قدرت سرمایه گذاری در این بخش را هم ندارند. این روزها به شدت وضعیت معیشتی مردم با این دغدغه همراه است. برای اینکه ارزش سرمایه‌های خردشان از بین نرود، دنبال بازار دیگری هستند که با ریسک پذیری کمتر از کم شدن دارایی هایشان جلوگیری کند. همین امر سبب گشت که بسیاری از مردم با دعوت و وعده وعید مسئولان دولتی، پولشان را وارد بازار بورس نمایند.

تا اینجای ماجرا همه چیز بسیار خوب پیش می رفت و باعث شده بود ،مردم حداقل خیال شان از بابت ارزش پول شان همزمان با افزایش تورم با سرمایه گذاری در بورس، راحت باشد. سودهای بالای آن دوره سبب شد که بسیاری از تازه واردها نیز بصورت نا آگاهانه اقدام به سرمایه گذاری در بورس نمایند که در نهایت متاسفانه با اعمال سیاست های دستوری و دخالت‌های بیجا در بورس از سوی دولت،‌ وضعیت بورس ایران نیز ختم به خیر نشد. با افت شدید شاخص ها در بورس مردم از ترس آب رفتن سرمایه هایشان بعضا با ضررهای چهل تا پنجاه درصدی و حتی بیشتر ترجیح دادند تا پول شان را از بازار سرمایه خارج کنند. اما نکته ی قابل توجه اینجاست که مقصد بعدی پول‌های مالباخته‌های بورسی کجاست؟ آمار امروز، ورود ایرانی ها به بازار رمز ارزها نشان می دهد که این روزها افرادی که در بورس ضرر کردند درحال فعالیت در بازار پر ریسک تری چون رمز ارزها هستند.

این روزها رمزارزها در تمام جهان طرفداران خاص خود را دارد اما اینکه عده زیادی از مردم عادی و سهامداران بورسی به سراغ خرید آن رفته اند ،می تواند زنگ هشداری جدی برای مردم و مسئولان باشد چراکه هیچ امنیت و اطمینانی در این نوع سرمایه گذاری ها وجود ندارد و سرمایه گذاران این حوزه در صورت ضرر احتمالی، دست شان به هیچ جا بند نیست. ضمن اینکه بانک مرکزی نه تنها هیچ یک از رمز ارزهای موجود را تأیید نکرده بلکه مجوز فعالیت به هیچ یک از صرافی‌ها در این حوزه را هم صادر نکرده است. اینکه اکنون کدام رمز ارز در اوج قرار دارد و با صحبت های افرادی چون ایلان ماسک ،کدام رمزارز به شدت ریخته است، صحبت ما نیست. نکته ی مهم و قابل توجه فعالیت در این عرصه، آنجاست که نوسان پذیری رمزارزها به قدری زیاد است که ممکن است ،فرد یک روزه 40 درصد ضرر ببیند. از اینرو وقتی مردم عادی اطلاعات درستی از نحوه سرمایه گذاری رمزارزها ندارند با نوسان قیمتی رمز ارز دچار ضررهای هنگفتی خواهند شد. رمز ارزها در جهان، متنوع هستند و بجز چند ارز شاخص که قیمت بالایی دارند برخی از افراد به سراغ ارزهای با قیمت پایین می روند که این ارز ها در برخی مواقع با ریزش ارزهای اصلی، با افت زیاد قیمتی از بین می روند. از اینرو کارشناسان همواره به مردم توصیه می کنند که در بحث سرمایه گذاری وارد مقوله های تخصصی که اطلاعات کافی ندارند، نشوند چون به دلیل نا آگاهی ممکن است زیان زیادی را تجربه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا