آخرین اخبارفرهنگی

مطالبه عمومی در امر حجاب ، هوای جامعه را پاک ‌تر و زیباتر می‌کند

فاطمه میری طایفه‌فرد

 

هنگام ورق زدن صفحات تاریخ این مرزوبوم به روزهایی برمی‌خوریم که حرکت و جوشش مردم، وقایعی زیبا را به تصویر می‌کشد؛ شاید آن واقعه در بدو امر اتفاقی تلخ قلمداد شود؛ ولی حضور مردم و واکنش آنان به اتفاقات، تاریخ‌نویسی را به جنبش وا می‌دارد؛ زیرا آنچه از تاریخ مغفول مانده دقیقاً همین‌جاست. تاریخی که اجتماع مردم آن را رقم می‌زنند و نه شاهان و شاهزادگان.

واقعه‌ای مانند آنچه در گوهرشاد افتاد از همین مقوله است و اگر نام آن را تاریخ اجتماعی بگذاریم گزافه نیست. تاریخی که با حضور مردم، از مسیر اشتباه خود خارج می‌شود و راه صلاح را می‌طلبد؛ مسیری از الگوبرداری خطای شاه مملکت و اشتباه محاسباتی از دین‌داری مردم.

واقعه گوهرشاد برگی از تاریخ است که نشان می‌دهد ، مردم ایران بیش از هر مسئله‌ای «دین‌دارند» و اگر از تمام ناملایمات بگذرند و صبوری کنند؛ اما درباره دین و هویت ملی‌شان کوتاه نمی‌آیند. شاید این حرف، کلام متحصنین در گوهرشاد بود که چرا لباسی را که ما با آن زندگی کرده‌ایم و هویت دینی و ملی ماست با چیز دیگری عوض کنیم؟

مگر نه این است که اسلام برای همه شئون زندگی مسلمانان حرف دارد ، چرا باید حرف دین را کنار حرف شاه بگذاریم، آن هم شاهی که حرفی از خودش ندارد و مقلد است بدون داشتن حتی سوادی اندک از جامعه تحت فرمانش. مردم ایران این‌قدر توهین را حق خود نمی‌دانستند و بر نتافتند که به هر قیمتی زندگی کنند.

واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل‌توجه و عبرت‌پذیر این واقعه قطعاً حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخواسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی نمی‌رسد. هم اکنون هنگام تأمل مسائل کنونی کشور، درمی‌یابیم که مسائلی از جنس عفاف و پاک‌دامنی مقوله فرهنگی و خواست همگانی است. نمی‌شود که دین‌دار بود و از آفات این وادادگی در جامعه مصون ماند. نمی‌شود اصلاح جامعه را فراموش کرد و فقط به اصلاح خود پرداخت.

مقوله حجاب در کشور ما سابقه‌ای طولانی دارد. باید پذیرفت که تک‌تک افراد جامعه در این امر دخیل هستند، چه بدانند و چه ندانند. نکته کانونی در واقعه گوهرشاد هوشیاری علما و همراهی مردم و نگرانی بسط لباس متحدالشکل به دیگر شئون زندگی مردم است که تا بن خانواده و جامعه را هرز نکند ، دست‌بردار نیست. الان هم با همین امر مواجهیم، عقب‌نشینی از حجاب، از هر حدی و محدوده‌ای در واقع رفتن به سمت زندگانی متزلزل و دور از فرهنگ دینی و ملی ماست. اینجاست که گوش به زنگی آحاد جامعه را می‌طلبد و حضور مردم در صحنه همانند واقعه گوهرشاد بسیار راهگشاست.

مطالبه عمومی در امر حجاب ، هوای جامعه را پاک‌تر و زیباتر می‌کند. رسالت همه مسئولان فرهنگی تبیین این جهاد مهم است. جهادی که ابتدا باید ضرورت و اهمیت آن از پس صدای بلند شبکه‌های معاند به گوش مخاطب هدف برسد. آن‌وقت نقش مردم همانند هر زمان از تاریخ پر گوهر ایران دیدنی و نوشتنی است.

منبع : روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا