آخرین اخبار

مشعل سیستانی‌ها روشن شد

در خطه سیستان رسم است که به مناسبت آغاز دهه محرم مشعلی بر میدان روستای چلنگ روشن می‌کنند و با اجرای مراسم‌های مختلف، ارادت خود را به امام حسین‌ (ع) نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز ، صفورا کلانتری ـ کارشناس ثبت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان ـ درباره آیین «مشعل‌گردانی سیستان» به ایسنا گفت: مشعل‌گردانی یکی از رسم‌های استان سیستان و بلوچستان است که هر سال با فرارسیدن ایام محرم با مراسم خاص و شیوه‌های هنرمندانه توسط مردم خطه سیستان به اجرا در می‌آید که حاکی از ارادت و عشق قلبی آن‌ها به نهضت عاشورا و اهل بیت (ع) است.

او اضافه کرد: مردم خطه سیستان از گذشته در نخستین روز آغاز ماه محرم با پوشیدن جامه سیاه و برافروختن مشعل، چراغ و یا گلدسته با برگزاری مراسمی با نام “گلدسته‌گردانی” به عنوان آغاز قیام امام حسین (ع) به استقبال این ماه می‌روند.

کلانتری ادامه داد: در این مراسم مردم مشعل‌هایی را روشن و در مسجد و میدان اصلی روستا نصب می‌کنند که تا آخر عزاداری روشن می‌ماند. همچنین گلدسته‌های مخصوص را در معابر شهر به حرکت درمی‌آورند تا به همگان آغاز مراسم اطلاع داده شود. چاوشی، محتشم‌خوانی، مداحی و روایی، سینه‌زنی و زنجیرزنی از شیوه‌های عزاداری مردم این خطه است.

این کارشناس ثبت همچنین درباره قدمت آیین «مشعل‌گردانی سیستان» گفت: بیش از ۲۵۰ سال است که آیین مشعل‌گردانی برای عرض ارادت مردم دارالولایه سیستان به امام حسین (ع) در روستای چلنگ شهرستان هامون در روزهای نخست ماه محرم اجرا می‌شود. این آیین توسط سادات این روستا انجام می‌شود. حضور مشعل‌گردانان و محتشم‌خوانی در میان خانواده‌هایی که شخصی از آن‌ها طی یک سال فوت شده باشد یکی از رسوم مهم این آیین است.

 

به گفته کلانتری، این آیین با شماره ۲۸۲۸ در تاریخ چهاردهم اسفند ١۴٠١ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا