آخرین اخباراجتماعی

مشاوره مهاجرت به خارج از ایران

قطعا افرادی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، با اهداف خود از مهاجرت و اقامت در کشور مقصد آشنا هستند. بیشتر افرادی که کشور خود را با هدف یک جابه‌جایی طولانی مدت ترک می‌کنند، به دنبال آینده‌ای بهتر و رفع مشکلات زندگی خود هستند. هجرت کردن افراد برای کشور مبدا و مقصد منافع خاصی به همراه دارد.

 

قطعا افرادی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، با اهداف خود از مهاجرت و اقامت در کشور مقصد آشنا هستند. بیشتر افرادی که کشور خود را با هدف یک جابه‌جایی طولانی مدت ترک می‌کنند، به دنبال آینده‌ای بهتر و رفع مشکلات زندگی خود هستند. هجرت کردن افراد برای کشور مبدا و مقصد منافع خاصی به همراه دارد. آنچه در تحقق این هدف مورد توجه قرار می‌گیرد، انتخاب بهترین شیوه مهاجرتی برای متقاضیان است. مشاوره مهاجرت به این افراد کمک می‌کند که بتوانند بر اساس شرایط موجود بهترین مسیر را انتخاب کرده و شرایط زندگی در مقصد جدید را بپذیرند.

هجرت کردن به تنهایی یک تصمیم بزرگ و مهم محسوب می‌شود. در این بین عدم آشنایی با قوانین هجرت و هر آنچه مربوط به آن است، می‌تواند متقاضیان مهاجرت را با چالش‌های بیشتری همراه سازد. با ما همراه باشید تا اهمیت مشاوره مهاجرت به خارج از ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

مشاوره مهاجرت چیست؟

هجرت کردن تصمیم بسیار سخت و تجربه بسیار مهمی است و چالش‌ها، سردرگمی‌ها و احساسات مختلفی به همراه دارد. با وجود اینکه افراد برای تحقق رویاهای خود این پروسه سخت را انتخاب می‌کنند و با میل خود کشورشان را ترک می‌کنند؛ اما با این حال احساسات ناخوشایند زیادی را تجربه خواهند کرد. قطعا اگر افراد با چنین احساساتی از جمله غم، ناراحتی و استرس دوری از وطن، وارد کشور و مقصد جدیدی شوند، در پذیرش شرایط زندگی در کشوری دیگر با مشکلات بیشتری همراه خواهند شد.

مشاوره مهاجرت به مجموعه مشاوره‌های روانشناسی گفته می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با شیوه‌های اصولی، استرس و تنش‌های خود را مدیریت و کنترل کرده و در مواجهه با شرایط جدید، عملکرد منطقی داشته باشند. مشکلاتی که در مسیر مهاجرت پیش روی افراد قرار می‌گیرد، می‌تواند احتمال آسیب‌های روانی به آن‌ها را افزایش دهد. وجود یک مشاور متخصص در طول پروسه مهاجرت می‌تواند به افراد کمک کند تا زندگی شاد و موفقی را در جایی دور از مرزهای میهن خود آغاز کنند.

کاربرد مشاوره مهاجرت

فرایند مهاجرت پیچیدگی‌های بسیاری دارد. هجرت کردن اصلا کار ساده‌ای نیست. افرادی که تصمیم به جدایی از میهن خود می‌گیرند، باید بسیار شجاع و جسور باشند و بتوانند ضمن تحمل فشارهای روحی قبل و بعد از مهاجرت با شرایط جدید سازگار شده و تصمیمات درستی در مورد زندگی خود بگیرند. حتی اگر متقاضیان با تمام شرایط و قوانین هجرت آشنا باشند، ممکن است تفاوت‌های فرهنگی قدرت تصمیم‌گیری درست را از آن‌ها سلب کند.

اهمیت روانشناسی مهاجرت و کاربرد آن زمانی مشخص می‌شود که افراد می‌توانند به شکل سازنده‌ای با مشکلات برخورد کرده و تصمیمات درستی بگیرند. اهمیت این نوع مشاوره برای مهاجران ایرانی بیشتر احساس می‌شود؛ چون که این افراد بیشتر با تفاوت‌های فرهنگی، مشکلات مالی و تبعیض در کشورهای مقصد روبه‌رو می‌شوند. در ادامه برخی از کاربردها و مزایای این نوع مشاوره را بررسی می‌کنیم.

کاهش استرس ناشی از مهاجرت

استرس‌هایی که در مورد هجرت کردن وجود دارد، بیشتر مربوط به نگرانی بابت پیدا کردن شغل، عدم دسترسی به موقعیت مناسب، آشنایی با افراد جدید، مشکلات گفتاری و عدم آشنایی کامل با تفاوت‌های زبانی، حمایت نشدن در کشور غریب، احتمال تبعیض اجتماعی، وابستگی و دوری از خانواده و دوستان، تفاوت‌های فرهنگی و مواردی از این قبیل است که در نهایت احساس افسردگی یا اختلالات روانی را در افراد ایجاد می‌کند.

مشاور روانشناسی که خدمات مشاوره مهاجرت را ارائه می‌دهد، علاوه‌بر آشنایی و تسلط کامل با فرهنگ کشور ایران، با تمام شرایط مربوط به مهاجرت، فرهنگ کشور مقصد، مشکلات احتمالی که ممکن است برای مهاجران به‌وجود آید و موارد دیگر آشناست و به خوبی می‌تواند احساسات ضد و نقیص افراد و استرس آن‌ها را کنترل کرده و احساسات خوشایند آن‌ها را بهبود بخشد. به این ترتیب افراد می‌توانند با موقعیت جدید سازگاری بهتری داشته باشند.

چه کسانی به مشاوره مهاجرت نیاز دارند؟

این نوع خدمات مشاوره تنها برای افرادی که در حال طی کردن فرایند هجرت هستند، تعریف نشده و تمام افرادی که در مرحله تصمیم‌گیری برای مهاجرت هستند یا افرادی که پروسه مهاجرت را پشت سر گذاشته‌اند نیز، باید از این نوع خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنند. معمولا در جلسات مشاوره روانشناسی مهاجرت، تمام چالش‌ها و مشکلات متعددی که ممکن است برای مهاجرین به‌وجود آید، مورد توجه و بررسی قرار گرفته و مشاور سعی می‌کند که در صورت لزوم، ضمن کنترل احساسات فردی و چالش‌های روحی و روانی که ممکن است برای متقاضیان مهاجرت به‌وجود آید، اطلاعات تخصصی را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا با گام‌های استوارتر در مسیر زندگی جدید خود قدم بردارند.

شرایط عمومی برای مهاجرت به خارج از ایران

اگرچه مشاوره مهاجرت از لحاظ روانشناسی بخش قابل‌توجهی از مشکلات مربوط به اقامت در کشور جدید را مرتفع می‌سازد؛ اما با این حال می‌توان با تعیین دقیق هدف و مسیر، مانع ایجاد بسیاری از چالش‌ها شد. در حالت کلی چند مسیر مشخص برای اقامت در کشورهای مختلف دنیا برای ایرانیان تعریف شده است. از این روش‌ها می‌توان مهاجرت تحصیلی، سرمایه‌گذاری، ازدواج، کار، تولد و … را نام برد. از آنجا که شرایط هر شخص برای هجرت با دیگری متفاوت است، بهترین مسیر نیازمند بررسی پارامترهای متفاوتی است.

در مشاوره مهاجرت به خارج از کشور، تمامی پارامترهای متقاضی مانند: سن، مقطع تحصیلی، گپ تحصیلی، سطح زبان، رزومه آکادمیک، میزان سرمایه و … مورد بررسی قرار می‌گیرد و ایده‌آل‌ترین و آسان‌ترین روش متناسب با شرایط متقاضی انتخاب می‌شود. پس از آن، تمام چالش‌هایی که در مسیر مهاجرت و اخذ اقامت وجود دارد، ارزیابی شده و برای هر مسئله راه‌حلی تعریف می‌شود. اگرچه انتخاب مسیر درست در ابتدا سخت به نظر می‌رسد؛ اما با استفاده از خدمات مشاوره می‌توان با تحقیق و بررسی کامل، راه درست را انتخاب کرد و بدون دغدغه فکری یا مشکلات زیاد در کشور مقصد، اقامت ایده‌آلی را تجربه کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به مشاوره مهاجرت و اهمیت استفاده از خدمات این نوع مشاوره صحبت کردیم. این روزها بسیاری از افراد به هجرت کردن و زندگی در کشوری دیگر فکر می‌کنند؛ اما باید به خوبی بدانند که گذشته از پروسه مهاجرت و اخذ اقامت با چالش‌های بسیار دیگری از جمله تبعیض‌ها و تفاوت‌های فرهنگی، مشکلات زبانی و گفتاری، دلتنگی و دوری از وطن و دغدغه‌های بسیار دیگر مواجه می‌شوند که برای رفع آن‌ها به یک مشاور همزبان مسلط و متخصص نیاز دارند. در این مسیر انتخاب بهترین مشاوره روانشناسی مهاجرت، از اهمیت بسیاری برخوردار است و به متقاضیان کمک می‌کند که بخش عظیمی از مشکلات خود را مرتفع سازند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا