ویژه

مروری بر ادعاها و وعده‌های اقتصادی نامزدها

 

در نخستین مناظره تلویزیونی که با محوریت مسائل اقتصادی برگزار شد، شاهد بیان ادعاهای مختلفی از سوی نامزدهای ریاست جمهوری بودیم که برخی از آن‌ها امکان تحقق ندارد یا با چالش‌هایی جدی در حوزه اجرا روبه‌روست. همچنین برخی اظهارنظرهای مطرح شده درباره عملکرد دولت، با آمارهای رسمی و واقعیات اقتصادی کشور همخوانی ندارد.

به گزارش ایرناپلاس، در مدت زمان تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری بازار وعده‌ها داغ‌تر از هر زمان دیگری است. در این میان برخی وعده‌ها می‌تواند قابلیت تحقق داشته باشد و برخی دیگر بیشتر شبیه آرزوهایی است که از زبان نامزدهای انتخاباتی مطرح می‌شود. راستی‌آزمایی وعده‌های مطرح شده از سوی نامزدهای مختلف به ما کمک می‌کند تا انتخاب خود را با دقت بیشتری انجام دهیم.

رهبر انقلاب اسلامی نیز در اظهارات اخیر خود توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و گفته‌اند: صرفاً به وعده‌ها و حرف‌ها نمی‌توان اکتفا کرد؛ همچنان‌ که در قضیه مذاکرات هسته‌ای هم که در جریان است، همواره به مسئولان گفته‌ایم به عمل کار برآید و به حرف‌ها و وعده‌ها نمی‌توان اعتماد کرد. کارآمدی را با حرف نمی‌شود تشخیص داد، بنابراین باید نگاه کرد که آیا گذشته و عملکرد کاندیداها، وعده‌های آن‌ها را تأیید و تصدیق می‌کند یا نه؟

ایشان با توصیه مؤکد به کاندیداها برای پرهیز از بیان وعده‌هایی که از انجام آن‌ها مطمئن نیستند، گفتند: دادن وعده‌های بدون پشتوانه عملی جایز نیست و این‌گونه وعده‌ها، گناه و به ضرر کشور است؛ زیرا با محقق نشدن آن‌ها مردم از انتخابات و نظام دلسرد می‌شوند. بنابراین فقط وعده‌هایی بدهید که اهل فن آن‌ها را تأیید می‌کنند.

با این همه در نخستین مناظره تلویزیونی که با محوریت مسائل اقتصادی برگزار شد، شاهد بیان ادعاهای مختلفی از سوی نامزدها بودیم که برخی از آن‌ها امکان تحقق ندارد یا با چالش‌هایی جدی در حوزه اجرا روبه‌روست. همچنین برخی اظهار نظرهای مطرح شده درباره عملکرد دولت، با آمارهای رسمی و واقعیات اقتصادی کشور همخوانی ندارد.

ایرناپلاس در جدولی، اظهارنظر نامزدهای مختلف و ارزیابی انجام شده در رابطه با برنامه یا ادعای مطرح شده از سوی آن‌ها را تنظیم کرده که در ادامه می‌خوانید.

نامزد ردیف ادعا یا برنامه مطرح شده ارزیابی
سیدابراهیم رئیسی ۱ باید سازوکارهایی مانند مالیات برای کارهای غیرمولد پیش‌بینی کرد و از سوی دیگر نیز از مالیاتی که تولیدکنندگان می‌پردازند، کاسته شود. اگر اکنون ۲۵ درصد مالیات از تولیدگران دریافت می‌شود، این میزان باید با شیب ملایم به ۱۰ درصد برسد. اگرچه مطابق ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، برای اشخاص حقوقی، ۲۵ درصد از سود به عنوان مالیات در نظر گرفته شده، اما در این زمینه معافیت‌های فراوانی در قانون وجود دارد؛ به‌نوعی که به تعبیر یکی دیگر از نامزدها در مناظره اقتصادی، میزان معافیت مالیاتی در ایران، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.
۲ برخی مجوزها مانع تولید است و سازوکارهای موجود که به‌صورت مجوزهاست، باید پسینی باشد تا بتواند باعث تولید موفق شود. هیأت مقررات‌زدایی معاونت حقوقی رئیس جمهوری، زمان صدور مجوزها را از ۴۰ روز در سال ۱۳۹۹ به کمتر از ۵ روز در سال ۱۴۰۰ کاهش داده است. صدها دستورالعمل مانع دریافت مجوز نیز حذف شده است.
برای این منظور درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکارهای کشور، به نشانی WWW.G۴B.IR راه‌اندازی شد. همچنین به گفته وزیر اقتصاد، از خرداد امسال با راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی صدور مجوز کسب‌وکار، مدت زمان مورد نیاز برای این کار از ۷۲ روز به ۳ روز رسیده است.
۳ ما نه سایت و نه روزنامه‌ای بستیم و نه انتقادی را پیگیری قانونی کردیم. هفته‌نامه صدا در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ به حکم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور نامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام به مخابرات ارسال کرد.

اپلیکیشن سیگنال به دستور کمیته فیلترینگ مسدود شد.

وزیر ارتباطات به دلیل مسدود نکردن اینستاگرام، تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

علاوه بر این، رئیس کمیته فضای مجازی ستاد آقای رئیسی به‌تازگی در مصاحبه با تسنیم از طرح مجلس برای انسداد پیام‌رسان‌های خارجی خبر داده است. هر چند هم حکم انتصاب رضا تقی‌پور به ریاست کمیته فضای مجازی ستاد آقای رئیسی و هم مصاحبه او درباره انسداد پیام‌رسان‌ها بعداً از خروجی خبرگزاری تسنیم حذف شد.

۴ مردم می‌دانند که در رسیدگی‌ها هیچ خط قرمزی نداریم؛ این موضوع ادعا نیست و در عمل رخ داده و برای مردم هم اثبات شده است. شهردار تهران: گزارش تخلفات شهردار سابق و معاون اول او به قوه قضائیه گزارش شده است. ایشان نامه ما را درباره معاون قالیباف ارجاع داده بود، اما تأثیری در پرونده نگذاشت.
۵ برخی در مناظرات سال ۱۳۹۶ گفتند اگر فلانی بیاید، قیمت دلار ممکن است ۵ هزار تومان شود. چنین مساله‌ای در مناظره‌های سال ۱۳۹۶ توسط کاندیداها مطرح نشده است.
۶ گفتید که برخی واحدهای تولیدی مشکل قضایی داشته، چه کسی مشکل ایجاد کرده؟ یک ‌درصد هم مشکل قضایی نداشته و شما با خصوصی‌سازی این کار را کردید. به گفته سخنگوی قوه قضائیه، فقط در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۱۰۰۲ واحد تولیدی با اقدامات قوه قضائیه و با حمایت‌های قضایی احیا شده یا حیات آنها تداوم پیدا کرد؛ این در حالی است که برابر آمار سازمان خصوصی‌سازی، از سال۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ فقط ۴۷۵ شرکت خصوصی‌سازی شده است! با این حال چطور می‌توان ادعا کرد همه موارد مشکل، مربوط به خصوصی‌سازی بوده است؟!
۷ من بسیاری از مدیران اقتصادی را به‌خط می‌کنم و در سوابق خود نیز این کارها را انجام داده‌ام. مردم قدرتِ مدیریت را می‌خواهند. لغت‌نامه دهخدا: «به خط کردن» اصطلاحی است در بین سپاهیان و به معنی در صف قرار دادن افراد است. این در حالی است که آقای رئیسی در همین مناظره اعلام کرد اقتصاد به روش دستوری اداره نمی‌شود.
۸ باید نهادهای مردم‌نهاد را فعال کنیم. مردم شهر و روستا در این‌زمینه نظارت دارند و به این صورت از زمین‌خواری جلوگیری می‌شود. ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ جلسه رسیدگی به پرونده «جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع)» در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران برگزار شد و دادگاه رأی بدوی انحلال جمعیت امام علی(ع) را صادر کرد.
جمعیت امام علی(ع) یکی از موفق‌ترین و بزرگترین سازمان‌های مردم‌نهاد کشور بود. پیش از اعلام انحلال نیز مدیران رده بالای این جمعیت از سوی قوه قضائیه بازداشت شده بودند.
۹ باید به سمت ارز تک‌نرخی و ثبات در بازار برویم و مساله ارز صادراتی را درست کنیم؛ در کشور اعلام شد که صادرکنندگان ارز را برنگرداندند، این را نمی‌شود با قوه‌ قهریه حل کرد؛ بلکه باید پیگیری کرد و با تهاتر انجام داد. همین راهکار در حال حاضر دنبال می‌شود؛ پیرو بخشنامه شماره ۹۷/۱۷۲۱۰۴ مورخ ۱۳۹۷/۵/۲۰ و نامه عمومی شماره ۹۹/۹۲۹۲۳ مورخ ۱۳۹۹/۴/۳ و با عنایت به تصمیم‌های جلسه ۱۷۷ مورخ ۱۳۹۹/۸/۶ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ابلاغی طی نامه شماره ۹۰۸۲۹ مورخ ۱۳۹۹/۸/۱۲ از سوی معاونت اقتصادی رئیس جمهوری، تأمین ارز به منظور گشایش اعتبار اسنادی/ ثبت بروات وصولی اسنادی و انجام حواله ارزی با توجه به گروه کالایی مندرج در ثبت سفارش صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به نرخ رسمی یا از طریق بازار دوم ارز در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) و با اتکا به ارز حاصل از صادرات خود(صادرکننده)، ارز حاصل از صادرات دیگران، تهاتر، منابع ارزی واردکننده و منابع ارزی دیگران انجام شود.
۱۰ (در رابطه با سرعت و قطعی اینترنت) از جوانان و نوجوانان می‌پرسم که وقتی در حال بازی هستند، چقدر حالشان گرفته می‌شود؟ این نشان می‌دهد که زیرساخت‌ها درست نیست. در فروردین سال ۱۴۰۰، دسترسی به بازی محبوب پابجی به دستور کمیته فیلترینگ _ به ریاست دادستان کل کشور- از طریق فروشگاه‌های نرم‌افزاری مسدود شد.
۱۱ درباره فضای مجازی باید کار بسیاری انجام دهیم. من در این فضا حضور دارم و ۲ میلیون فالوور (دنبال‌کننده) دارم. شبکه اجتماعی توئیتر و تلگرام با دستور قضایی فیلتر شده است.

اردیبهشت امسال نیز جاویدنیا معاون دادگستری تهران نامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام به مخابرات ارسال کرد.

در زمان دیگری در قوه قضائیه، علیه وزیر ارتباطات به دلیل عدم فیلترینگ اینستاگرام اعلام جرم شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۱۲ قانون تجارت باید اصلاح نهادی شود. لایحه قانون تجارت از سال ۱۳۹۱ در مجلس شورای اسلامی مطرح است و قاضی‌زاده هاشمی نیز در همان زمان نماینده مجلس بوده است. با این حال هنوز لایحه یاد شده به نتیجه نرسیده است.
۱۳ متأسفانه حکمرانی پولی در کشور متولی ندارد و مسئولانی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم وظیفه پاسخگویی دارند، وظایف خود را به گردن دیگران می‌اندازند. متأسفانه رئیس کل بانک مرکزی به جای اینکه خود را مسئول حفظ ریال بداند، بیشتر مسئول حفظ دلار می‌داند. متولی حکمرانی پولی در کشور شورای پول و اعتبار است که به موجب برنامه ششم توسعه دست‌کم دو عضو آن نماینده به مجلس شورای اسلامی هستند. قوه قضائیه نیز در این شورا نماینده دارد.
۱۴ وقتی از کنترل قیمت صحبت می‌کنیم، از نقدینگی و پول پرقدرت که وارد بازار می‌شود می‌گوییم، از اصلاح ساختار بانک مرکزی و بانک‌ها صحبت می‌کنیم، از اصلاحات ساختار بودجه صحبت می‌کنیم. ای کاش در این مناظره بیشتر در مورد این بحث‌ها توضیح داده شود. قاضی‌زاده هاشمی در حالی از خلق نقدینگی ابراز گلایه می‌کند که تغییرات مجلس _ که وی در آن نایب رئیس بوده _ در لایحه بودجه منجر به افزایش هزینه‌ها و تشدید کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ خواهد شد.
رئیس کل سابق بانک مرکزی در این باره گفته بود: اعداد و ارقام بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می‌تواند انتشار پول پرقدرت و رشد نقدینگی باشد.
۱۵ در ۸ سال گذشته نقدینگی تولید شده به ازای هر ایرانی ۴۰۰ میلیون تومان است، اما توزیع آن بزرگ‌ترین رانت بوده است. فارغ از اینکه اساساً نمی‌توان درباره پارامترهای اقتصادی این‌گونه بحث کرد و به‌طور مشخص در هیچ کشوری نقدینگی به‌طور مساوی بین شهروندان توزیع نشده، اساساً آماری که این پزشک علاقه‌مند به اقتصاد ارائه کرده، درست نیست.
بر اساس آمار بانک مرکزی، در ۷ سال گذشته ۲۸۳۵ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شده است. اگر این رقم را به جمعیت ۸۴ میلیونی کشور تقسیم کنیم، به هر نفر ۳۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد.
۱۶ طراحی برای مشکل اشتغال و ازدواج جوانان داشته‌ایم که در این راستا وزارتخانه خانواده ایجاد می‌کنیم که یک صندوق اعتبار خانواده در آن پیش‌بینی شده و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ازدواج و تهیه جهیزیه و مساله اشتغال و مسکن جوانان پرداخت خواهد کرد. میزان وام ازدواج در شرایط کنونی برای یک زوج جوان روی هم رفته، ۱۴۰ میلیون تومان و وام مسکن خانه اولی در شهر تهران ۱۶۰ میلیون تومان است یعنی از میزانی که قاضی‌زاده گفته فعلا فقط برای مسکن و ازدواج ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

با این حال پرداخت اقساط این تسهیلات برای برخی از زوج‌ها امکان‌پذیر نیست. مشخص نیست قاضی‌زاده هاشمی به قدرت بازپرداخت اقساط تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی از سوی زوج‌های جوان نیز توجهی داشته یا خیر؟

ضمن آنکه در حال حاضر برای پرداخت تسهیلات ازدواج کنونی نیز صف وجود دارد و بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات منابع کافی در اختیار ندارند. منابع پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی نیز از سوی قاضی‌زاده مشخص نشده است.

۱۷ برای هزینه‌های خوراک خانواده‌ها بسته ۳۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است. دولت از سال ۱۳۹۷ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مستمری‌بگیر کمیته امداد، برای خانوار تک نفره ۱۰۰ هزار تومان، دو نفره ۱۵۰ هزار تومان ،سه نفر ۲۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۲۵۰ هزار تومان و پنج نفره و بالاتر ۳۰۰ هزار تومان بسته معیشتی پرداخت می‌کند.

مشخص نیست طرح مورد نظر قاضی‌زاده هاشمی چه تفاوتی با طرح در حال اجرای کنونی داشته و چه مزیتی نسبت به آن دارد.

۱۸ نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است. چه کسی عامل خلق این نقدینگی است؟ آیا عوامل خارجی باعث این موضوع شده  یا ساختار معیوب برنامه‌ریزی و بودجه کشور و یا ساختار بانکی چنین حوادثی را ایجاد کرده است؟ متأسفانه ما به دنبال ایجاد ساختارهای مولد فقر هستیم. این ادعا صحت ندارد. در ۴۰ سال گذشته ارز ۳۰۰۰ برابر و نقدینگی ۶۰۰۰ برابر شده است.
نقدینگی در سال ۱۳۶۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و نرخ ارز حدود ۷ تومان بوده است
۱۹ منابع طبیعی کشور به‌گونه‌ای است که اگر الآن بخواهیم بین مردم تقسیم کنیم، به هر کدام ۳ میلیون تومان می‌رسد. مبنای محاسباتی این عدد چیست؟ چه دستگاه یا نهاد مرجعی تا کنون میزان منابع طبیعی در ایران را جمع زده و آمار آن را منتشر کرده است؟ اساساً این منابع چگونه قابل تقسیم است؟
محسن رضایی ۲۰ بدون حساب و کتاب مردم را تشویق کردند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، بعد برای بودجه کشور از این طریق تأمین مالی کردند. مجموع منابع دولت در بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۶۵۰ هزار میلیارد تومان و حداکثر تأمین مالی دولت از بازار سرمایه، در بالاترین تخمین‌ها ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
این ادعا که دولت کسری بودجه را فقط از بازار سرمایه تأمین کرده، با توجه به سهم حدود ۵ درصدی بازار سرمایه از درآمدهای سالانه دولت، نمی‌تواند درست باشد.
۲۱ چطور رانت‌خوارها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین مالی کردید، اما برای اینکه به محرومان کشور کالا را با قیمت واقعی بدهید،  منبع ندارید؟
چرا می‌گویید برای قیمت واقعی یارانه ۴۵ هزار تومانی که ارزشش در سال‌های پیش ۲۰ دلار بوده و اکنون معادل ریالی آن ۴۵۰ هزار تومان است، منبع ندارید؟
پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی به ۴۰ میلیون ایرانی به معنای پرداخت ماهانه ۱۸ هزار میلیارد تومان است.
این یعنی  باید در بودجه سالانه ۲۱۶ هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی اختصاص یابد.
اکنون براساس تخمین‌های اقتصاددانان، دولت برای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت.
پرداخت چنین رقمی با توجه به واقعیت‌های اقتصادی کشور ممکن نیست. تنها در صورت خلق پول امکان پرداخت آن وجود دارد که آن هم با توجه به اثر تورمی، می‌تواند اقتصاد کشور را ونزوئلایی کند و تا چندین برابر یارانه پرداخت شده را به هزینه‌های خانواده بیفزاید.
۲۲ یارانه ۴۵۰ هزار تومانی با صرفه‌جویی ۴ میلیارد دلاری از ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۴ میلیارد دلار یارانه‌ای که به طبقات بالا داده می‌شود، به دست خواهد آمد. لازم است رضایی مشخص کند ارز ۴۲۰۰ تومانی را در رابطه با چه کالاهایی حذف خواهد کرد؛ زیرا با در نظر داشتن ۹ میلیارد دلار حجم کلی ارز ترجیحی تخصیصی، وی مدعی است که باید نیمی از این ارز حذف شود.
در عین حال لازم است وی سازوکاری برای حذف یارانه ثروتمندان ارائه کند که در این صورت، مصداقی از کنکاش در حساب‌های بانکی یا دارایی مردم خواهد بود.
۲۳ جناب آقای همتی و دوستانشان با اقدامات خود بلایی بر سر کسری بودجه آوردند که تا مشکلی پیش می‌آید، دست در جیب مردم کرده و کسری بودجه را جبران می‌کنند. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به شماره ۱۷۲۸۴ منتشر شده در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۹ در خصوص بودجه سال ۱۳۹۸، همه مجوزها در خصوص کسری بودجه، طبق مصوبه شورای هماهنگی سران قوا که بعد از تأیید رهبر معظم انقلاب قابل اجراست، دریافت شده و از مجموع ۱۷۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه این سال، ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شده که این موضوع نیز با تأیید رهبری بوده است.
ضمن اینکه اگرچه به دلیل در دسترس نبودن منابع صندوق توسعه ملی، معادل ریالی توسط بانک مرکزی تأمین شده، اما در این زمینه نیز مجوز وجود داشته است.

در رابطه با منابع بودجه سال ۱۳۹۹ نیز مشخص است که دولت از چاپ پول پرهیز داشته و تلاش کرده ناترازی بودجه را از طریق فروش دارایی‌ها در بورس و انتشار اوراق جبران کند.

۲۴ با مشورت مراجع بزرگوار قم دو نفر از بانوان را در هیأت دولت خواهم داشت. در حال حاضر نیز دو تن از بانوان در هیأت دولت حضور دارند. در دولت اول روحانی نیز سه تن از اعضای کابینه از بانون بودند.
۲۵ دولت آقای روحانی که سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر انقلاب اسلامی بوده، نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد، بلکه درهای داخلی را هم با شرطی کردن اقتصاد بست. این ادعا بی‌مبناست. متوسط رشد اقتصادی ایران در ۳۴ سال منتهی به روی کار آمدن دولت یازدهم، کمتر از ۳ درصد بوده و این رقم در چهار سال ابتدایی دولت تدبیر و امید به عدد متوسط ۴.۴۵ درصد رسیده است.
در سال ۱۳۹۵ رشد تولید ناخالص ایران با عدد ۱۲.۵ رتبه اول جهان را کسب کرد.
این روند با روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام و شکل‌گیری دشوارترین نظام تحریمی علیه یک کشور در طول تاریخ معاصر، متوقف و شاخص‌های اصلی اقتصادی نزولی شد.
۲۶ متوسط رشد اقتصادی در این دولت صفر بوده است. متوسط تورم ۲۴ درصد بوده است. متوسط نرخ رشد سرمایه ثابت ناخالص ملی، منفی ۵ درصد بوده است. در این گزاره نقش تحریم‌های آمریکا و کرونا نادیده گرفته شده است. در دولت اول تدبیر و امید، متوسط رشد اقتصادی نزدیک به ۲ درصد بیش از متوسط ۳۴ سال گذشته بوده و در سال ۱۳۹۵ با رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد، رکورد بی‌نظیری در سطح جهان خلق شد.
۲۷ طی ۵۰ سال اخیر برای اولین بار رشد استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری سبقت گرفته است. نرخ موجودی سرمایه در سال‌های ۱۳۶۵، ۱۳۶۷ و ۱۳۶۹ نیز منفی بوده است؛ یعنی در آن سال‌ها نیز استهلاک سرمایه بیش از سرمایه‌گذاری بوده است.
۲۸ تورم تجمعی طی سه سال اخیر ۱۱۰ درصد بوده، اما افزایش حقوق کارگران ۶۰ درصد بوده است. افزایش حقوق کارمندان نیز ۴۵ درصد بوده است. با این اوضاع، خصوصی‌سازی چه راهی می‌توانسته در پیش گیرد؟ حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰، ۳۹ درصد؛ در سال ۱۳۹۹، ۲۱ درصد و در سال ۱۳۹۸، ۳۶ درصد افزایش داشته، یعنی فقط در سه سال اخیر حقوق کارگران ۱۲۸ درصد افزایش یافته است.
این محاسبه به صورت تجمعی نسبت به سال ۱۳۹۷ انجام شده و قابل مقایسه با تورم تجمعی سه سال گذشته است.
۲۹ در روسیه حداقل آیین‌نامه تحویل دادن کارخانه‌های دولتی و خصوصی‌سازی ۱۰۰ صفحه است؛ هر کسی که می‌آید، مورد پرسش و تحقیق قرار می‌گیرد. سابقه و کارآمدی آن را می‌سنجند، اما اینجا طرف آمده در اراک، آذربایجان و اردبیل کارخانه را مفت و مجانی برده، زمین و امکانات را فروخته و هیچ نظارتی بر آن نبوده است. خصوصی‌سازی در روسیه یکی از فسادانگیزترین روندها در میان کشورهای جهان را دارد.
بر اساس آمارها بعد از ۳ مرحله خصوصی‌سازی در روسیه، افراد محدودی توانستند عنان شرکت‌های دولتی را در دست بگیرند. امری که موجب شده روسیه بالاترین سطح اختلاف سرمایه را در دنیا دارا باشد، به‌گونه‌ای که ۳۵ درصد ثروت خانوارها در کل روسیه در اختیار تنها ۱۱۰ نفر است که در مقابل جمعیت ۱۴۶,۵ میلیونی روسیه رقم بسیار بسیار ناچیزی است.
ثروت این ۱۱۰ نفر بیش از ۴۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
۳۰ ملتی که بعد از ۲۰۰ سال آمده و روند جدیدی را شروع کرده، امروز نباید دست‌آویز جناح‌ها و گروه‌های سیاسی باشد. یک بار بیاییم در مقابل این ملت تعظیم کنیم و قوی‌ترین دولت را تشکیل دهیم. محسن رضایی مبنای خود را آغاز سلسله قاجار توسط محمدحسن خان قاجار و نابودی سلسله زندیه قرار داده است. در حالی که ایران از تاریخ حداقل ۲۵۰۰ ساله برخوردار است.
۳۱ در مقابل آن کلید بی‌خاصیت، یک هزار تومانی را نشان دادم و گفتم اگر اوضاع به همین صورت باشد، پول ملی ما سقوط می‌کند. محسن رضایی در سال ۱۳۹۲ گفته است: هزار تومانی امروز به اندازه ۳۰۰ تومان سال پیش قدرت خرید دارد و برخلاف ادعایش، هیچ هشداری در مورد آینده مطرح نکرده است.
علیرضا زاکانی ۳۲ الان ۱۱ ابربدهکار داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند. نخستین‌بار رئیس کل وقت بانک مرکزی بود که اعلام کرد ۱۱ نفر ۹۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار بوده‌اند و این بانک با کمک قوه قضائیه توانسته ۳۰ هزار میلیارد تومان آن را پس بگیرید.

همچنین در بخش دیگری از مناظره، سعید جلیلی میزان بدهی ابربدهکاران در سال ۱۳۹۱ را ۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که بر این اساس، می‌توان نتیجه گرفت نزدیک به ۸۰ درصد بدهی ابربدهکاران بانکی مربوط به دوره پیش از دولت کنونی است.

۳۳ راه‌حل ماجرا حل نقدینگی و متصل کردن بانک‌ها و قرار دادن اطلاعات در خدمت نظام مالیاتی است که وظیفه اصلی آقای همتی و وزیر اقتصاد بوده، اما این کار را انجام نداده‌ند. اتصال شبکه بانکی به سیستم مالیاتی از سال ۱۳۹۵ محقق شده است.
۳۴ موضوع قیمت دلار به شکل منطقی باید اداره شود، نه به‌صورت  دستوری که بگویند نه ۳۸۰۰ و نه ۴۸۰۰، ۴۲۰۰ تومان را مشخص کنند و همه صلوات بفرستند. این روایت درباره تعیین نرخ رسمی ارز درست نیست. بر اساس روایت‌های افراد مختلف، در جلسه یادشده رقم ۴۲۰۰ تومان برای زمانی موقتی تعیین و مقرر شده بعد از فروکش کردن التهابات بازار ارز، این رقم با توجه به روند بازار اصلاح شود.
بر همین اساس در تابستان ۱۳۹۷ دولت در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی خواستار افزایش این نرخ به ۴۴۰۰ تومان می‌شود، اما این مساله با مخالفت نمایندگان دو قوه دیگر، مصوب نمی‌شود.
۳۵ ۱۰۲ هزار میلیارد پول چاپ کردید و در بازار ریختید و پدر مردم را درآوردید. حساب بانک مرکزی در پیام توئیتری نوشت: خبر منتشر شده به نقل از رئیس کل بانک مرکزی، مبنی بر «چاپ ۸۰ هزار میلیارد تومان» اسکناس «بدون پشتوانه» صحت ندارد و تکذیب می‌شود.
۳۶ وزیر اقتصاد گفته، دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برای خود برداشته است. دولت آقای روحانی به چه اجازه دست در جیب مردم کرده است؟ وزیر اقتصاد گفته در سال ۱۳۹۸ که بورس رونق داشته ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بورس تأمین مالی شده و در ۶ ماهه نخست ۱۳۹۹ نیز ۳۲۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی صورت گرفته است اما این عدد به معنای درآمد دولت نیست.
به‌عنوان نمونه درآمد دولت از محل واگذاری بنگاه‌ها در بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
۳۷ ایجاد صندوق جبران ضرر مالباختگان بورس را در پیش می‌گیرم. با همین روش جبران ضرر مالباختگان، صندوق‌های غیرمجاز به بودجه کشور تحمیل شد و این مساله اثر تورمی بسیار سنگینی در کشور داشت.
۳۸ بیمه کشاورزان را حل می‌کنم. صندوق بیمه روستائیان، کشاورزان و عشایر در سال ۱۳۸۴ شروع به کار کرد تا روستائیان فاقد بیمه را بیمه کند و اکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از روستائیان و عشایر عضو این صندوق بوده که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آن‌ها بیمه‌شده فعال هستند.
سعید جلیلی ۳۹ آقای همتی فرمودند FATF چرا انجام نشد، اگر شما مسأله اقتصاد کشور را این بدانی، نتیجه همین می‌شود. شما در FATF برنامه اقدام و ۴۱ بند را توافق کردید و ۳۹ بند را اجرا کردید، اما فقط ۱۶ بند را پذیرفتند که کشورهای دیگر هنوز همین‌قدر را نیز انجام ندادند. گروه ویژه اقدام مالی یا  FATF در صورت عدم اجرای تعهدات، کشورها را در لیست اقدام متقابل قرار می‌دهد. در حال حاضر ایران و کره شمالی در این فهرست قرار دارند.
۴۰ گفته می‌شود ارزش پول ملی چه وقت افزایش می‌یابد؟ وقتی که شما بتوانید جهش تولید و جهش صادرات داشته باشید و همچنین تعاملات سازنده با جهان داشته باشید و معطل دو سه کشور نشوید. چگونه در شرایط تحریم، صادرات برای جهش تولید ممکن است؟ حجم دارایی مسدودی ایران فقط در عراق ۵ میلیارد دلار ارزیابی شده است.
۴۱ اینکه کشور به تولید ثروت نیاز دارد؛ یعنی باید برای ارزآوری برنامه‌ای جدی داشته باشید. وقتی شما برای تمام دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنید که برای ارزآوری باید هدف خود را محقق کنند، به معنی این نیست که اگر وزارت نفت، نفت نفروخت، بانک مرکزی بگوید من ارز ندارم و باقی دستگاه‌ها هم تعطیل شوند و بعد هم بگویند هر وقت FATF تصویب شد، ما کار می‌کنیم. اکنون نزدیک به ۵ میلیارد دلار از منابع ایران در عراق و به دلیل تحریم‌ها و انسداد روابط بانکی مسدود شده است.
این یعنی در حال حاضر مساله کشور تحریم نفت یا کاهش درآمدهای ارزی نیست، بلکه بحث تحریم بانکی و محدودیت‌های گروه ویژه اقدام مالی مطرح است.
۴۲ ما برای این مورد کار تعریف کردیم که چگونه همه دستگاه‌ها در چهار بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق می‌توانند درآمد ارزی کشور را افزایش دهند. ما فکر می‌کنیم اگر ظرفیت‌های کشور بسیج شوند می‌توان ۲ برابر درآمد نفتی کشور حتی در زمانی که تحریم نیستیم، از بخش‌های یاد شده درآمد داشت. با توجه به محدودیت‌های موجود بر سر راه روابط بانکی کشور که اکنون نیز منجر به بلوکه شده بخش قابل توجهی از منابع ارزی ما در کشورهای دیگر شده، با فرض پذیرش راهکارهای آقای جلیلی برای افزاشی ارزآوری، ایشان این ارز با چه روشی به کشور خواهد آمد؟
محسن مهرعلیزاده ۴۳ آمارها می‌گوید ۵۰ درصد مردم زیر خط فقط هستند. بر اساس پژوهش مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، شمار افرادی که در ایران زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند، از نصف رقم ادعایی آقای مهرعلیزاده نیز کمتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا