آخرین اخباراجتماعی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خبر داد : فعال‌سازی ۶۰۰۰ واحد راکد در سال جاری

اشاره:

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از بازگشت ۶۰۰۰ واحد راکد، نیمه‌فعال و نیمه تمام به چرخه تولید در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد صندوق کارآفرینی امید احیای ۱۰۰۰ واحد را تقبل کرده و ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احیاء اختصاص داده است و تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح با حمایت مالی صندوق احیاء شده است.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز ، نعمت‌اله رضایی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها، تعداد واحدهای راکد، نیمه‌فعال و فعالی که تاکنون در سه بخش صنعت و معدن، خدمات و کشاورزی شناسایی شده‌اند بیش از ۵۰ هزار واحد است. سال گذشته نهضتی به نام نهضت احیاء راه‌اندازی شد و در قالب این نهضت، ۵۰ هزار واحد راکد و نیمه فعال شناسایی و مقرر شد که آن‌هایی که قابلیت احیاء دارند به چرخه تولید برگردند. وی افزود: بر این اساس قرار است تا در سال جاری ۶۰۰۰ واحد به چرخه تولید برگردند و از این تعداد ۱۰۰۰ واحد را صندوق کارآفرینی امید تقبل کرده که بررسی و عارضه‌سنجی کند و متناسب با عارضه‌یابی صورت گرفته مورد حمایت مالی قرار دهد.

*********************

پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احیای ۱۰۰۰ واحد

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، از پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احیای ۱۰۰۰ واحد تولیدی خبر داد و گفت: این واحدها بر اساس آنچه که احیاگران تشخیص دهند برای دریافت تسهیلات به صندوق معرفی می‌شوند و تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح با حمایت مالی صندوق احیاء شده است.

وی درباره میزان تسهیلات پرداختی صندوق به طرح‌های اشتغال گفت: با توجه به آنکه حوزه فعالیت صندوق، طرح‌های خرد و کوچک و متوسط است، عمدتا طرح‌ها زیر ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند. البته تسهیلاتی که صندوق پرداخت می‌کند تسهیلات ارزان قیمت است که اگر از محل تبصره‌هایی باشد که بانک مرکزی نرخ سودشان را مشخص کرده زیر ۱۰ درصد و اگر منابع صندوق باشد که ۴ درصد است. رضایی گفت: امسال ۱۰۰ هزار طرح اشتغال را در برنامه داریم که حمایت کنیم. این طرح‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند که می‌تواند یک طرح قالیبافی باشد یا یک واحد اقتصادی با دونفر کارکن یا ۱۰ نفر کارکن باشد، یک واحد غیرفعال باشد که به چرخه تولید برگردد یا یک واحد با ظرفیت زیر ۵۰ درصد باشد که کمک کنیم ظرفیت تولیدش بالای ۵۰ درصد برود و می‌تواند یک واحد نیمه‌تمام شد که تمام این صدهزار واحد با اولویت مناطق محروم و روستاها خواهد بود.

نحوه تامین مالی واحدها

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، درباره تامین مالی واحدهای مذکور گفت: برای اینکه بخواهیم ۱۰۰ هزار واحد را تامین مالی کنیم، روش‌های مختلفی وجود دارد. یک زمان هست که با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه می‌بندیم و منابع ما و آن‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد و به شکل روال معمول تسهیلات پرداخت می‌شود. یک زمان به جای آنکه صرفا از منابع نظام بانکی یا دستگاه‌های اجرایی استفاده کنیم از منابع مردمی استفاده می‌شود، یعنی از ظرفیت بازار سرمایه بهره‌برداری می‌کنیم. مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: برای این ۱۰۰ هزار طرح، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی کرده‌ایم که اختصاص یابد و بسته به نوع طرح‌‌ها و اندازه آن میزان تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم از ۱۰۰ میلیون تومان تا ۱۵ میلیارد تومان را شامل می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

میزان تسهیلات پرداختی صندوق در سال جاری

رضایی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی صندوق در سال جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط صندوق پرداخت شده است که از محل پرداخت نزدیک به ۷۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به وجود آمده است.

الزامات تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: دولت در سال جاری رشد اقتصادی ۸ درصدی را ملاک عمل قرار داده و دو هدف دیگر را نیز در نظر گرفته است: اول اشتغال یک میلیون شغل در سال و دوم ایجاد یک میلیون واحد مسکونی که دو مورد اول می‌تواند مرتبط با مجموعه صندوق کارآفرینی امید باشد. وی افزود: تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد نیازمند سرمایه‌گذاری ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومانی است. به گفته وی، در حال حاضر منابع سرگردان زیادی در جامعه وجود دارد که می‌توان این منابع را به بخش تولید هدایت کرد و بستر ایجاد اشتغال در کشور را به وجود آورد. مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: از باب نیاز بودجه کل کشور در سال‌جاری ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی برسیم صرفاً متکی بر سرمایه‌گذاری جدید باید نزدیک بودجه کل کشور سرمایه‌گذاری جدید صورت گیرد که ۴.۵ درصد آن از محل سرمایه‌گذاری و ۳.۵ درصد آن از محل افزایش بهره‌وری باشد. وی بیان کرد: این عدد با شرایط تحریمی ما عدد بسیار بزرگی است و دسترسی به آن به راحتی ممکن نیست، از طرف دیگر در سال گذشته نظام بانکی ما ۳۰۰۰ همت تسهیلات پرداخت کرده است که عمدتا به طرح‌های متوسط به بالا بوده است و ۴.۵ درصد این تسهیلات به طرح‌های خرد و کوچک پرداخت شده که معادل ۱۳۵ همت بوده است.

گزارش از: حجت سوری

soorihojat@yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا