آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

مدیرعامل ایمپاسکو در حاشیه برگزاری مجمع سالیانه؛افزایش واگذاری‌ها و جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذار از اهداف سال جاری است

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: از جمله اهدافی که برای سال جاری در نظر داریم افزایش واگذاری معادن متعلق به شرکت با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر چه بیشتر بخش خصوصی توانمند و اساسا جذب سرمایه‌گذار در معادن است.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز  ، خدایار کریم‌نژاد مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حاشیه برگزاری مجمع سالیانه شرکت عنوان کرد:‌ ایمپاسکو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۹ هزار متر حفاری اکتشافی در معادن سنگ آهن، پلی متال و زغال‌سنگ انجام داده که منجر به اکتشاف ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن، ۱۳.۵ میلیون تن پلی‌متال و ۱۷۷ میلیون تن زغال‌سنگ شده است.

وی افزود: از سال ۹۵ تاکنون ۳۴ پهنه اکتشافی به مساحت ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع در ۱۸ استان کشور شناسایی و پی‌جویی شده است که ۹۲ محدوده امیدبخش، ۵۷ پروانه اکتشاف و ۳۳ گواهی کشف به مساحت ۱۶ هزار کیلومتر مربع ماحصل آن بوده و مابقی مساحت آزاد شد.

کریم‌نژاد با بیان اینکه در چشم‌انداز شرکت بر مرجعیت در اکتشاف ایمپاسکو تاکید داشته‌ایم، گفت: تلاش ما بر این است که تا سال ۱۴۰۴ واحد اکتشاف شرکت، سه معدن در کلاس جهانی کشف کند که تاکنون دو معدن که یکی از آنها معدن جانجا و دیگری معدن طلای هیرد در تراز جهانی کشف شده که جهت سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی واگذار و امید است تا پایان برنامه چشم‌انداز، معادن بزرگ دیگری در کلاس جهانی کشف شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اهداف کلان شرکت، بهره‌برداری از معادن و نظارت بر طرح‌ها و مجتمع‌هاست، تصریح کرد: فعالیت این شرکت در ۲۶ استان، ۱۹ مجتمع و ۲۵ طرح ادامه یافته که با در نظر گرفتن ۱۴ طرح مرتبط با ایمیدرو با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲.۴ میلیارد یورو و اشتغال ۱۷ هزار نفر و ۱۱ طرح متعلق به ایمپاسکو حدود ۱ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری و بیش از ۷۵۰۰ نفر در زمان بهره‌برداری مشغول به کار خواهند شد.

مدیرعامل ایمپاسکو با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ دو طرح به بهره‌برداری رسید، توضیح داد: نخست طرح تولید سیلیکون متال ۱۵۰۰ تنی و با اعتباری بالغ بر ۸.۶ میلیون یورو و اشتغال ۸۵ نفر، دوم طرح احداث کارخانه طلای هیرد با اعتباری بالغ بر ۷.۶ میلیون یورو و اشتغال ۱۵۰ نفر؛ همچنین یک طرح زیرساختی راه دسترسی به معدن نخلک به طول ۱۰ کیلومتر با همکاری حوزه زیرساخت ایمیدرو – و شرکت تهیه و تولید و راهبر با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف استراتژیک شرکت و ایمیدرو، هدایت و حمایت موثر و جذب سرمایه‌گذاران در معادن کشور یا همان برون سپاری است.

کریم‌نژاد عنوان کرد: از ابتدای واگذاری‌ها در سال ۹۵ تاکنون ۶۵ مجتمع و طرح وابسته به ایمیدرو و ایمپاسکو واگذار شده که شامل ۱۷ طرح و ۱۱ مجتمع از ایمیدرو و ۲۷ طرح و ۱۰ مجتمع از ایمپاسکو می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف استراتژیک شرکت، پژوهش و فرآوری مواد معدنی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیرعامل ایمپاسکو توضیح داد: در سال گذشته کلیه مجتمع‌ها و طرح‌های وابسته به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به غیر از شرکت البرز مرکزی از لیست آلاینده خارج شدند که انجام امور لازم برای خارج کردن نام البرز مرکزی از لیست شرکت‌های آلاینده نیز در دست اقدام است.

وی همچنین درباره طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بیان کرد: از زمان واگذاری این طرح به ایمپاسکو تاکنون ۱۲۸۶ معدن احیا و با فعال سازی این معادن ۱۶ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد و بیش از ۵۰ میلیون تن افزایش تولید ناشی از احیا این معادن در کشور خواهد شد.

کریم‌نژاد با بیان اینکه طرح احیا سال گذشته اقدام به طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری کرد، توضیح داد: ۴۶ بسته سرمایه‌گذاری با ۲۷۷ مجوز معدنی توسط طرح احیا تعریف و مزایده برگزار شد که ۱۱ بسته با ۵۰ مجوز معدنی برنده داشت و ۴۳۴ معدن هم فعال شد.

وی در توضیح اهداف و برنامه‌های سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: اکتشاف ۸۰ هزار متر حفاری، ۳۰ پروانه اکتشاف و ۶ گواهی کشف؛ افزایش تولید به ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تن؛‌ تسریع در راه‌اندازی طرح‌ها، ۹ طراح واگذاری و جذب سرمایه‌گذار، ارتقاء ایمنی و اخذ گواهینامه معدن سبز برای حداقل دو معدن و مجتمع، و همچنین رشد فروش مواد معدنی جهت تامین خوراک صنایع کشور و احیاء و فعالی‌سازی ۴۰۰ معدن، از جمله اهدافی است که در سال جاری با شعار «مهار تورم و افزایش تولید» نسبت به سال قبل تعیین شده است.

مدیرعامل ایمپاسکو در پایان از افتتاح ۶ طرح از جمله کارخانه طلای کوه دم، بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ کوچکعلی شمالی، فاز یک کارخانه سرب و روی مهدی آباد، آهک هیدراته پلدختر و کاغذ الیگودرز که مجموع سرمایه‌گذاری آنها بالغ بر ۳۷۱ میلیون یورو و اشتغال بیش از ۱۷۵۰ نفر را به دنبال دارد، در سال جاری خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا