یادداشت

مدیران کاربلد و افزایش بازدهی کارمندان

تشکر و قدرداني از کارمندان به نوعي باعث انگيزه دادن به آن ها مي شود. چرا که وقتي کارمندي احساس مي کند وجودشان علاوه بر انجام يک کار روتين اداري براي پيش بردن اهداف و رسيدن به موفقيت در يک شرکت اهميت دارد ،انگيزه ي بيشتري پيدا مي کند و نهايت تلاش خود را در هرچه بهتر انجام دادن وظايف خود انجام خواهد داد و به نوعي اين احساس ارزشمندي باعث افزايش قابليت هاي فردي شده و نقش بسزايي در رشد و توسعه ي سازمان ها خواهد داشت. تنوع کاري نيز از جمله معيار هايي است که بايد در هر نظام اداري به آن توجه ويژه‌اي شود. اگر کارمندان يک سازمان دائما در طول سال هاي خدمت خود به يک کار تکراري مشغول باشند، به تدريج احساس روزمرگي و رخوت برآن ها غلبه کرده و به نوعي احساس بي انگيزگي بر آن‌ها مسلط خواهد کرد. تنوع کاري و دادن مسئوليت‌هاي جديد به کارمندان باعث احساس ارزشمندي شده و فرد را براي پذيرش مسئوليتی بزرگ تر آماده مي سازد. سازمان هاي دولتي و خصوصي براي حفظ کارايي شرکت خود و بالا بردن رضايت کارکنانشان، بايد براي فرهنگ قدرشناسي و قدرداني ارزش زيادي قائل شوند. بسياري از مديران نسبت به کارکنانشان ديدگاه “ما” و “آن‌ها” دارند.

اين جداسازي حتي اگر منظور خاصي را بدنبال نداشته باشد، مسلما به انزواي احساسي و افت کارايي مي انجامد. چرا که کارمندان سازمان هاي دولتي و چه خصوصي هرچه خود را به راس‌هاي مديريتي خود نزديک تر احساس نمايند، مسلما با حس حمايتي که احساس خواهند کرد، از هيچ تلاشي فروگذار نخواهند بود.افزایش انگیزه ی کارکنان برای موفقیت هر سازمانی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. کارکنان با انگیزه و متعهد به کار می توانند، پیشرفت بیشتری داشته باشند و ایده های بیشتری را به کار گیرند و برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود تلاش بیشتری کنند. تشخيص و قدرداني از سختکوشي کارمندان، يکي از اولين پاداش هايي است که مي توان براي هر سازماني در نظر گرفت. توجه به ايده هاي نو کارمندان و پيشنهاداتشان نيز مي تواند انگيزه اي قوي در همين راستا محسوب گردد. از اينرو فارغ از هر پستي که کارمندان در سازمان دارند، بايد متوجه ارزش عظيمي باشيم که آن‌ها با خود به محل کار مي آورند.

قدرداني از کارمندان، يکي از بهترين روش هايي است که مي تواند ماندگاري و اشتياق شغلي پرسنل را بطور قابل ملاحظه اي بهبود دهد. در بسياري از موارد، بها دادن به کارمندان به خاطر ترکيبي از چندين عامل داراي اهميت مي باشد. شايد مديران نمي دانند چگونه بطور موثر کارمندان را مورد تشويق قرار دهند. تشويقاتي که بطور موثر کارمندان را تحسين کند و از بروز مشکلات احتمالي جلوگيري نمايد.  تشويقاتي معني دار، تطبيق‌پذير، متناسب و در زمان مناسب همان چيزي است که مي تواند ماندگاري و دلبستگي شغلي بيافزايند. بايد همه  مديران دولتي و خصوصي به اين مهم توجه نمايند که کارمندان، جريان هاي حياتي سازمان ها هستند و توجه به انگيزش بخشي و قدرداني از زحماتشان گام مهمي در راستاي پيشرفت و اعتلاي دولت و کشور به حساب خواهد آمد. توجه به نیازهای کارمندان بیش تر از آنکه از امری فرمایشی و شعاری بنظر برسد، فرصتی مناسب برای تبیین جایگاه و رفع مشکلات کارمندان است. سازمان های دولتی نیز باید توجه ویژه ای نسبت به کارمندانشان مبذول دارند و با طراحی برنامه های صحیح و مدون به ارتقاء سطح زندگی و رفاه کارمندان خویش بپردازد.

در هر صورت، مدیر کاربلد کسی است که از دل افراد معمولی بتواند یک کارمند فوق حرفه ای بیرون بیاورد، که همچون یک مدیر موفق مجموعه را از آن خود بداند و رهبری نماید. در واقع این بخشی از مدیریت یک مدیر کاربلد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا