آخرین اخباریادداشت

مدل سازی استارت آپ های پلتفرمی

مدل سازی استارت آپ های پلتفرمی به مدلی گفته می شود که ارزشی برای تسهیل مبادلات بین دو یا چند گروه مرتبط که معمولا مشتری ها و سرویس دهنده ها هستند، ایجاد می شود.

تقریبا تمام جوانب زندگی ما در احاطه ی دنیای اینترنت و تکنولوژی های توانمند آن است. از خرید و فروش های روزانه گرفته تا سفررفتن و حتی پیدا‌کردن شغل  جدید، همه‌ و همه از طریق لمس کوتاه صفحۀ گوشی‌های هوشمند امکان‌ پذیر شده است. در کشورما نیز، شرکت‌هایی توانمندی مانند اسنپ، دیوار، دیجی‌کالا و… از آن جایی که سازنده ی پلتفرم هایی هستند که به مردم فرصت می‌دهد با هم آشنا شوند، ارتباط بگیرند و منابع خود را به اشتراک بگذارند و موانع بین خود را از بین ببرند.

تغییر و تحولات دنیای استارت آپ ها خیره کننده است.استارت آپ های جوان هر روز به دنیای کسب و کار معرفی می شوند و همه ی آن ها می کوشند تا با تنظیم عملکرد خود بر روی محوریت خاص، آینده خود را مانند شرکت هایی مثل فیسبوک، آمازون، علی بابا، اوبر و … تصور کنند. البته اگر به رشد و گسترش دامنه‌ ی نفوذ آن ها در بازارهای گوناگون و توانایی آن ها در جلب مشتریان چنین پلتفرم هایی که تحقق یافته آینده ی یک استارت آپ است، نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این هدف آن چنان هم ، دوراز دسترس نیست.

اما به وجود آوردن یک استارت آپ موفق با پلتفرمی مشخص آنقدرها که طرفدار دارد، کار ساده ای بنظر نمی رسد. از اینرو این روزها بسیاری از استارت آپ ها ؛ شور و هیجان خاصی برای راه اندازی کسب و کارشان ،آن هم از نوع پلتفرمی دارند. گویا ، واژه ی پلتفرم ؛بستر جذاب ‌تری نسبت به محصول یا سرویس مشخصی دارد، که تا این حد محبوب کارآفرین هاست. کارآفرینان جوان البته باید به این موضوع اشراف داشته باشند، پلتفرم مدلی از کسب ‌وکار است و نه نوعی تکنولوژی. چرا که بسیاری از کارآفرینان آن را به‌ اشتباه با اپلیکیشن یا سایت در نظر می گیرند، ولی پلتفرم، نرم‌افزار نیست. مدل کسب ‌و‌کار استارت آپ‌ها می‌تواند مستقیم  باشد یا پلتفرمی .

سرمایه گذاران عاشق پلتفرم ها هستند. کسب و کارهای پلتفرمی ،موفق زیر ساخت های بسیار قوی ارتباطی دارند که از آن ها برای غلبه بر صنایع استفاده می کنند. پلتفرم ها می توانند زیر شاخه های متعددی از نظر ارزش تبادل شده  را در برگیرند. از بازارهای خدماتی همچون اسنپ و تپسی گرفته یا تبادل محصولات فیزیکی چون دیجی کالا تا پلتفرم های ارتباطی همچون آی گپ و بله. پلتفرم های محتوایی هم  که معاملۀ اصلی در آن ،بر پیداکردن و تعامل با مدیا تمرکز دارد، همچون آپارات و تماشا نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

اگر شما هم علاقه مند به استارت آپ های پلتفرمی هستید و تاسیس کسب و کاری را با این سبک و سیاق را در ذهن می پرورانید، باید چندین نکته را مورد توجه قرار دهید.

در گام اول باید واقف بر موضوع باشید و چیزی بسازید که قبلاً وجود نداشته و در عین حال ،راهکاری چشمگیر و بزرگ باشد. باید بیاندیشید که پلتفرم شما چه مشکلی را از بین خواهد برد ؟ و چه رفاهی را می تواند برای جامعه ایجاد نماید. آن‌ قدر درگیر توانایی‌ ها و قابلیت‌ هایتان نباشید. فقط با راهکارهای درست  باید مطمئن شوید که به مرور زمان، کاربران تان چند برابر می‌شوند.

در بیزینس‌ های پلتفرمی، همه چیز شفاف است. از نحوه ی ارتباط گیری تا قیمت گذاری ها. قیمت‌گذاری های تمام استارت آپ های پلتفرمی موفق شفاف است. استارت آپ های پلتفرمی عموما از تخفیف ها و حراج های مناسبتی بیشترین بهره را می برند و این را ،راهکاری بی نظیر برای جلب هر چه بیشتر مشتری می دانند. سال هاست که پلتفرم ها بر اقتصاد جهان تسلط دارند. مدل کسب و کار پلتفرمی ،پدیده ی جدیدی نیست. در واقع آن ها به قدمت تمدن بشری هستند. شما به عنوان صاحب یک استارت آپ پلتفرمی، باید بدانید که هر کسب‌ وکاری برای حل مشکل مشتری ساخته شده است. حل مشکل مشتری باعث خلق ارزش و جذب مشتریان وفادار به محصول و خدمات یا برند شما خواهد شد.

با اینکه پلتفرم ها بر پایه یک مدل کسب و کاری شبیه سازی می شوند، اما هرگز کاملا مشابه نیستند و در ابعاد گوناگون متفاوت می باشند. از بازار خدمات و بازار محصول گرفته تا بسیاری از پلتفرم های محتوایی از جمله اجتماعی و رسانه ای یکی از سخت‌ترین مدل‌های های کسب‌ و کار هستند. کارآفرین باید پازلی پیچیده را حل کنند ، تا به نتیجه، یعنی همان موفقیت برسد.

منبع:روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا