آخرین اخبارعلمی و فناوری

محمدمهدی طهرانچی:دانشگاه آزاد از زیان‌دهی خارج شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که این دانشگاه توانسته‌ وضعیت زیان‌دهی واحدها را اصلاح کند و امسال دانشگاه آزاد اسلامی پس از سال‌ها از زیان‌دهی خارج شده است.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز ، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هشتمین روز بررسی پیش‌نویس بودجه استانی سال مالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ این دانشگاه، با اشاره به برگزاری جلسات فشرده بودجه، گفت: بودجه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه است که به صورت جدی، با دقت و حساسیت برگزار می‌شود. مباحث مطرح‌شده در این جلسات برای پیشرفت و رشد است و جای تعارف و تمجید یا مچ‌گیری نیست. معتقدیم همه یک تیم در ستاد عالی و ستادهای میانی دانشگاه هستیم که با تمام توان مجموعه دانشگاه را راهبری می‌کنیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در جلسات بودجه برخی استان‌ها بیش ۶ ساعت مباحثه صورت می‌گیرد، ادامه داد: به عنوان نمونه در نوبت صبح این جلسه بررسی پیش نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان از ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر به طول انجامید. این جلسات بسیار جدی است چرا که هر یک اعداد بودجه سخن می‌گویند. جداول بودجه نمایانگر نوع تفکر و عملکرد مدیریتی استان‌ها و واحدها و بیان‌کننده اقدامات صورت‌ گرفته است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه سال به سال روش‌های درآمدی دانشگاه باید تغییر یافته و وضعیت بهتر شود، اظهار کرد: بدترین کار در اداره یک مجموعه، داشتن یک نسخه واحد مدیریت است. بنابراین جلسات بودجه هر سال یک جلوه دارد و هرسال باید کارهای جدید و نوآور داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بهبود وضعیت تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، یادآور شد: سال ۹۷ زمانی که بنده به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم، ۱۲ واحد دانشگاهی، پنج ماه حقوق پرداخته نکرده بودند. از همان سال سعی کردیم طوری عمل کنیم که کسی بدون حقوق نماند و بحمدالله توانستیم وضعیت زیان‌دهی واحدها را اصلاح کنیم و امسال دانشگاه آزاد اسلامی پس از سال‌ها از زیان‌دهی خارج شده است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: مقام معظم رهبری «حفظ کیان دانشگاه» را از ما مطالبه کرده‌اند. با توجه به این مطالبه مهم، بحث تعطیلی واحدهای دانشگاهی به هیچ وجه مطرح نبوده و نخواهد بود و ما در ادبیات و دسته‌بندی دانشگاه آزاد اسلامی واحدی به نام واحد زیان‌ده نداریم. افرادی که خارج از دانشگاه ادعای زیان‌دهی دانشگاه را مطرح می‌کنند، اطلاعات نادرستی داشته و شناختی از دانشگاه آزاد اسلامی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: شاید در برخی از واحدها نسبت کارکنان و اعضای هیأت علمی با تعداد دانشجویان هماهنگ نباشد ولی با فعال‌سازی دیگر ظرفیت‌های دانشگاه و مأموریت‌های مکمل در ذیل برنامه پنج ساله در زمینه آموزش دانشجویان، دانش‌پذیران و فعالیت های فناورانه و ارتقای بهره‌وری، درآمد واحد دیگر صرفاً از محل آموزش دانشجویان نخواهد بود. به عنوان مثال؛ در استان اصفهان دو ماه حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی از محل درآمدهای حوزه فناوری خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه بعد از چهار سال از زیان‌دهی خارج شده و به هیچ وجه زیان‌ده نیست، گفت: طی این مدت لطف خدا و اقبال مردم شامل حال دانشگاه آزاد اسلامی شد و جمیعت دانشجویی از ۸۳۰ هزار نفر به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو رسید و امسال نیز رشد خواهد داشت. علاوه بر این، شهر به شهر ماموریت‌های واحدها را تغییر خواهیم داد. اگر برخی واحدهای دانشگاهی، در حوزه آموزش مخاطب و متقاضی خود را از دست داده‌اند، می‌توانند تغییر ماموریت و رویه دهند و در حوزه‌های مهارتی، فناوری، کشاورزی و دیگر حوزه‌های دارای متقاضی و مخاطب فعالیت کنند. بسیاری از واحدها با این شیوه نه تنها از زیان دهی خارج شده‌اند، بلکه به سوددهی قابل قبولی نیز رسیده‌اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: براساس سند تحول و تعالی؛ دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی کارآمد و پایدار است. جلسات بودجه نیز مظهر پیگیری بسته کارآمدی و پایداری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا