آخرین اخباراجتماعی

محاسبه تعطیلی کاری به چه صورتی است؟

 

با توجه به قوانین کار، کارگران و کارمندان در روزهای تعطیل دست از کار می‌کشند. آنها حق دارند در روزهای تعطیل، استراحت کنند و وقت خود را به تفریح و انجام فعالیت‌های شخصی بگذرانند. برخی افراد ممکن است این روز را برای دیدار با خانواده و دوستان، خرید و انجام امور خانگی و شخصی استفاده کنند.  بر طبق قانون نیروهای کار باید بدون نیاز به کار کردن در روزهای تعطیل از حقوق و بیمه و مزایا برخوردار شوند. در این مطلب فرمول محاسبه حقوق «تعطیلی کاری» به همراه جزئیات دیگر ذکر شده است. با ما همراه باشید:

تعریف تعطیل کاری

تعطیل کاری به معنای قطع فعالیت‌های روزمره یک سازمان، شرکت یا موسسه برای یک دوره زمانی مشخص است. در این دوره، عموما کارمندان و کارگران تعطیل می‌شوند و فعالیت‌های عادی مرتبط با تولید، خدمات، یا فروش قطع می‌شود. تعطیل کاری می‌تواند به صورت موقت یا دائمی باشد. در صورت تعطیلی موقت، ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تعطیلات رسمی، تعطیلات رسمی محلی، تعطیلات عید، تعطیلات ملی، بحران‌های طبیعی یا وقوع رویدادهای خاصی مانند اعیاد مذهبی، جشن‌ها و رویدادهای ورزشی صورت گیرد. تعطیل کاری دائمی به معنای قطع فعالیت‌های یک سازمان، شرکت یا موسسه به طور کلی است و ممکن است به دلایل اقتصادی، مالی، عدم موفقیت در بازار، تغییرات استراتژیک و سایر عوامل تصمیم گیری شود. اگر کارگر در روزهای تعطیلی رسمی کار کند و به‌جای آن روز دیگری تعطیل نباشد ساعات کاری که مضاف بر ساعات تعیین شده کارکرده به‌عنوان اضافه کاری برای او محاسبه خواهد شد.

کار در چه زمان‌هایی تعطیل کاری محسوب می‌شود؟

روزهای جمعه و تعطیلات رسمی همواره به عنوان روزهای استراحت و تفریح در نظر گرفته می‌شوند. کار در این دو روز به عنوان تعطیل کاری محسوب می‌شود. اما تعیین یک روز به عنوان روز کارگر در تاریخ ۱۱ اردیبهشت، یک تغییر جالب در تعطیلات رسمی ایجاد کرده است. در این روز، همه کارگران باید از کار استراحت کنند و اگر در صورت ضرورت برای کار به تعطیلات رسمی مشغول شوند، با نرخی مشخص و عادلانه پرداخت خواهند شد. به عنوان مثال، فرض کنید یک کارگر در روز تعطیل کاری با حقوق روزانه ۱۰۰ هزار تومان کار کند و ضریب تعطیل کاری برابر با ۱/۵ باشد، در این صورت کارگر برای آن روز ۱۵۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

تعطیل‌کاری در قانون وزارت کار

روز جمعه یک روز تعطیل رسمی است که براساس اصل ۱۷ قانون اساسی، به عنوان روز تعطیل برای کارگران و کارمندان دولت تعیین شده است. قوانین تعطیل کاری نیز ماده ۶۰ آن را به عنوان روز تعطیل هفتگی کارگران تعریف می‌کند. در صورتی که کارگران از روز تعطیل جمعه استفاده نکنند، برای روز تعطیل رسمی اضافه کاری ۴۰ درصد حقوق دریافت خواهند کرد.

با توجه به قانون کار، در صورتی که روزهای کاری در طول هفته کمتر از ۶ روز باشد، حقوق روز تعطیل هفتگی کارگران برابر با یک ششم کل حقوق دریافتی برای روزهای کاری در هفته محاسبه می‌شود. اما اگر روزهای کاری ۵ روز در هفته و ۴۴ ساعت کار باشد، با وجود دو روز تعطیلی، حقوق دو روز تعطیلی معادل حقوق روزانه کارگر خواهد بود. همچنین، قانون کار تعطیلات رسمی را نیز مشخص کرده است. کارگران می‌توانند از این تعطیلات استفاده کنند و کارفرما نمی‌تواند آنها را وادار به کار اضافه کند یا آن روزها را جزء روزهای مرخصی کارگران محاسبه کند.

اجبار کارفرما به کارمند برای کار در روزهای تعطیل

در برخی از شرکت‌های و مجموعه‌های کاری دیده شده که کارفرما به اجبار کارگران را در روزهای تعطیل وادار به کار می‌کنند. برای بسیاری از کارکنان این سوال مطرح می‌شود که آیا این عمل کارفرما قانونی است؟ در پاسخ باید در نظر داشت در صورتی که کارفرما در روزهای جمعه و تعطیل رسمی بدون توافق و رضایت کارگران، آنان را به اجبار به کار ببرد، براساس قانون کار، به او اتهام کار اجباری وارد خواهد شد. 

تعطیل‌کاری و جمعه‌کاری چه تفاوتی باهم دارند؟

تعطیل کاری:

تعطیل کاری به معنای رسمی بودن یک روز به عنوان روز تعطیل برای کارگران و کارمندان است. در ایران، قانون اساسی روز جمعه را به عنوان روز تعطیل برای کارگران و کارمندان دولت تعیین کرده است. این روز به منظور استراحت و تفریح کارگران بدون انجام هرگونه کاری تعیین شده است. در این روز، کارگران حقوق اضافه ۴۰ درصد دریافت می‌کنند در صورتی که مجبور به کار در این روز باشند.

جمعه کاری:

جمعه کاری به معنای انجام کار واجب در روز جمعه است. در برخی مشاغل و صنایع خاص، امکان تعطیل کردن روز جمعه برای کارگران وجود ندارد. به عنوان مثال، در برخی صنایع خدماتی مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های خدماتی، نیاز به ادامه فعالیت در روز جمعه وجود دارد. در این صورت، کارگران برای روز جمعه به عنوان روز کاری محسوب می‌شوند و حقوق و دستمزد مربوط به روزهای کاری را دریافت می‌کنند.

فرمول محاسبه تعطیل‌کاری

مبلغی که به عنوان دستمزد تعطیل کاری به کارگر پرداخت می‌شود، بیشتر از حقوقی است که به طور روزانه به کارگر پرداخت می‌شود. دستمزدی که به کارگر بابت انجام کار در روزهای تعطیل پرداخت می‌شود، ۴۰% بیشتر از حقوق روزهای عادی است. به عنوان مثال، اگر حقوق روزانه کارگر برابر با ۱۰۰ هزار تومان باشد، در صورتی که در روز جمعه کار کند، باید مبلغ ۱۴۰ هزار تومان را از کارفرما دریافت کند. این تفاوت به این دلیل در نظر گرفته شده است که کارگر از یک روز تعطیل رسمی به کسب و کاری که در آن مشغول به فعالیت است، کمک کند و به آن توجه کند.

دستمزد روزانه اضافه‌کاری = تعداد ساعات اضافه‌کاری در روز × ۱۴۰% × (۷/۳۳ ÷ دستمزد روزانه)

دستمزد ماهیانه اضافه‌کاری = تعداد ساعات اضافه‌کاری در ماه × ۱۴۰% × (۷/۳۳ ÷ دستمزد روزانه)

جمع بندی

استفاده از روزهای تعطیل برای کارمندان و کارگران به منظور دست کشیدن از کار و پرداختن به استراحت، تفریح و یا هر فعالیت دیگر، یکی از حقوق مسلم آنهاست. فعالیت کاری در روزهای تعطیل مستلزم رضایت نیروی کار است و برای آن قوانین زیادی وضع شده است. پیشنهاد ما به مخاطبینی که در بازار کسب‌وکار مشغول فعالیت هستند، مطالعه مطالب و مقالات بیشتر در سایت حسابو است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا