آخرین اخبارفرهنگی

مثبت اندیشی سمی ، مانع موفقیت!

مثبت اندیشی سمی در واقع به نوعی ترویج دهنده افکار مثبت به شکل افراطی بوده و بسیار مضر است و بدین طریق احساسات ناخوشایند را انکار کرده و غیر واقعی نمایش می دهد.

همانگونه که اشاره شد ، مثبت اندیشی سمی به معنای داشتن ذهنیتی مثبت آن هم بصورت افراطی نسبت به تمامی وقایع اطراف است. نوع نگرش که قدرت تفکر را از فرد می گیرد و او کلیه اتفاقات و رویدادهای کاری پیش خود را با نگرشی مثبت تفسیر می کند. گرچه مثبت نگری به عنوان یک خصیصه ی مفید در فعالیت های کارآفرینانه همواره مورد تمجید و تشویق است، اما زمانی که بصورت افراطی اتفاق می افتد ، عامل شکست بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه می شود.

همه ما سعی می کنیم که در زندگی مثبت نگر باشیم اما گاهی اوقات این ارتعاشات مثبت برای ما برعکس عمل می کنند و ممکن است مخرب هم باشند.  مثبت گرایی سمی ذهن شما را بالاجبار فارغ از چالش‌های پیش روی‌ تان مجبور می کند که همواره مثبت فکر کنید و به طور بالقوه قدرت تفکر منطقی درباره ی پیامدها و مشکلات ناگوار پیشروی تان را سلب می نماید. در واقع مثبت نگری سمی تفکر مثبت را  تنها راه حل مشکلات می داند  و از ما می‌خواهد که از تفکرات یا ابراز احساسات منفی خودداری نماییم. همین امر باعث ریسک پذیری افراطی در بسیاری از فعالیت ها خواهد شد که متاسفانه پیامدهای کاری ناگواری را در پی خواهد داشت.

مثبت اندیشی سمی، معضل فعالیت های کارآفرینانه است. هنگامی که در بدترین شرایط ممکن، به جای مرتفع ساختن مشکلات تنها به نیمه ی پر لیوان توجه شود و بسیاری از اتفاقات را بر مبنای هر چه پیش آید، خوش آید تفسیر شود ، آغاز مشکلات است. جملاتی از قبیل  فقط به افکار مثبت توجه  کن، تو هیچ وقت شکست نخواهی خورد، تحت هر شرایطی موفق خواهی شد، تنها نمونه هایی از جملاتی است که مثبت نگری سمی را در افراد تقویت می کند. آن ها به جای حل ریشه ای مشکلات به اصطلاح با ماست مالی کردن به جای مواجه با مشکلات درصدد رفع آن بر می آیند. در واقع مثبت نگری سمی اجازه ابراز احساسات واقعی را به فرد نمی‌ دهد و همین موضوع اجازه ی مواجهه صحیح با مشکلات و مسائل کاری را به شما نمی دهد.

مثبت گرایی سمی چیست؟
مثبت گرایی سمی چیست؟

با یک مثال ساده شروع کنیم. مثلاً شغل خود را از دست داده اید، و دیگران به شما می گویند که فقط مثبت فکر کن یا نیمه پر لیوان را ببین . اطرافیانتان سعی دارند از روی دلسوزی با این جملات از شما حمایت کنند، اما آن ها نمی دانند که با این جملات چیزی را در وجود شما خاموش خواهند کرد و باعث می شوند که شما نتوانید ، درد و دل کنید و ناراحتی های خود را ابراز کنید .یا به عنوان یک کارآفرین در خرید یک سهام و یا تصمیم گیری در یک موقعیت مالی بدون در نظر گرفتن شرایط و عواقب تصمیم تان بصورت افراطی مثبت بیاندیشید و با یک تصمیم گیری پر از ریسک ، کسب و کارتان را به ورطه ی ورشکستگی نزدیک نمایید.

بسیاری از کارآفرینان بصورت نامحسوس گرفتار مثبت نگری سمی می باشند. اگر به عنوان یک کارآفرین خود را گرفتار این معضل می دانید ، باید چه کار کنید. در گام اول باید به احساسات متناقض خود توجه کنید و زمانی که به پیامدهای منفی یک تصمیم می نگرید ، هرگز دچار عذاب وجدان نشوید. با نگاه به پیامدهای منفی یک تصمیم و با قرار دادن آن ها در کفه ی ترازو می توان تصمیمات درست تر و عاقلانه تری را اخذ نمود. احساسات منفی هم بخشی از زندگی ما هستند و وجودشان در زمان تصمیم گیری های مهم نه تنها بد نخواهد بود، بلکه در مواردی بسیار هم مفید است. در حالیکه در مثبت گرایی سمی ، نوعی  خوشحالی بیش از حد و خوشبینی کاذبی وجود دارد که هر گونه معضل و مشکلی را در فعالیت های کارآفرینانه  انکار می نماید.

یادتان باشد که، مثبت گرایی سمی باعث می شود که شما از واقعیت های زندگی و تصمیم گیری های عاقلانه پیرامون آن دور باشید. همین افکار مدام شما را به سمت انکار واقعیت ها پیش می برد و باعث می شود که خودتان را به چالش نکشید و رشد فردی و کسب و کارتان را دچار اختلال می نماید.

دکتر حوریه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا