آخرین اخباراقتصادی

مالیات و توسعه اقتصادی

مهسا صالحی - ارشد مدیریت مالی

چرا باید مالیات دهیم؟ سئوالی که اکثریت ما در ذهنمان با آن روبرو هستیم و سیر کثیری از ما آن را با اکراه پرداخت می کینم. بی تردید علت اصلی این اکراه را می توان در بی خبر بودن عموم مردم از ماهیت مالیات جستجو کرد.

مالیات ما کجا می رود؟ سئوالی مهم و پرتکرار که ذهن اکثریت مالیات دهندگان با آن روبرو است. بنظرمی رسد ، چنانچه اذهان عمومی با جواب سئوالاتی از این قبیل بیشتر آشنا شوند، شاید بیشتر به پرداخت به موقع مالیات کسب و کار خود تمایل پیدا نمایند.

حتما شما هم در جمع های خانوادگی از این قبیل مباحث را مطرح کرده اید و یا شنیده اید. کشور ثروتمندی چون ایران با این حجم عظیم منابع نفت و گاز چرا باید مردم خود را ملزم به پرداخت مالیات نماید. در حالیکه اکثر کشورهای توسعه یافته و مرفه جهان با بکارگیری قوانین سخت و محکم ، افراد جامعه خود و کسب و کارها را ملزم به پرداخت آن نموده اند و البته در مقابل ، شهروندان نیز به واسطه ی بوجود آمدن یک فرهنگ جمعی مالیاتی به راحتی آن را پرداخت می نمایند.

مالیات مشاغل

 

اما جواب سئوال مهم و اساسی اینکه ، چرا باید مالیات پرداخت نماییم و اصولا کارکرد پرداخت آن در اقتصاد چگونه است که می تواند با ایجاد شفاف سازی در فراگیر نمودن و ترویج صحیح پرداخت مالیات ها در کسب و کار موثر واقع شود؟ در تمامی کشورها ، دولت و نهادهای وابسته به آن وظایفی چون تامین امنیت، ایجاد و حفاظت از مکان های عمومی چون پارک ها و فضای سبز، ایجاد و اصلاح راه ها و بزرگراه های شهری و بین شهری، برپایی نمایشگاه ها، خدمات مربوط به درمان عمومی بطور مثال واکسینه نمودن عمومی و صدها و شاید هزاران مواردی از این دست را عهده دارند. انجام این هزینه کردها می تواند از منابعی مختلفی حصول شود که یکی از مهم ترین آن ها ، اخذ مالیات از افراد مشمول آن در جامعه است. البته می توان این مفاهیم را به زبان ساده تر اینچنین بیان نمود: در واقع ستاندن مالیات از افراد مشمول آن در جامعه، نوعی انتقال درآمد از مردم به دولت به صورت اجباری و بلاعوض است که از طرف مردم برای انجام امور محوله به دولت و رفاه اجتماعی در اختیار دولت قرار می گیرد.

اما نکته حائز اهمیت این است که ماهیت اولیه ی پرداخت آن یک تکلیف قانونی است، که علاوه بر یک مسئولیت اجتماعی، یک مسئولیت اخلاقی نیز به شمار می رود. در واقع با این کار شما در برابر امتیازاتی که یک دولت فراهم می‌کند، باید مبالغی را برای یاری به او پرداخت کنید. گسترش زیر ساخت های شهری و رسیدن به سطح قابل قبول رفاه اجتماعی ، اول قدم توسعه ی یک کشور است و همین امر شهروندان یک جامعه را مکلف به پرداخت آن می نماید و از اینرو عموم کارشناسان این حوزه ، آن را یک منبع مالی حیاتی در چرخه اقتصادی کشورها می دانند. با توجه به موارد مذکور، شما هم به عنوان یک صنف کاری و یا صاحب یک کسب و کار مشغول به فعالیت هستید ، خود و کسب و کارتان را ملزم به پرداخت مالیات بدانید. البته وجود بعضی از ناعدالتی ها از پرداخت های نامنصفانه ی مالیات ها از بسیاری از کسب و کارهای پردرآمد، باعث دلزدگی و دلسردی افراد شده است. اما به یاد داشته باشیم که با اصلاح قوانین موجود می توانیم گام های تاثیرگذاری در این حوزه برداریم.

برای حصول این نتیجه و بعضا فرار از پرداخت های مالیاتی، قانونگذاران، ضمانت اجرای خاصی را در قالب قانون تعبیه می‌کنند، که می توان آن را تحت عنوان قانون و نظام قوانین مالیاتی کشور مورد بررسی و البته تجزیه و تحلیل کارشناسی قرار داد. در این قوانین، به ازای عدم انجام تکالیف مالیاتی و یا به عبارتی ، عدم پرداخت مالیات جریمه تعبیه شده است و این جریمه‌ها می‌توانند ، پولی و مالی بوده یا حتی در برخی موارد جزایی و قضایی باشند. این قوانین بازدارنده از یکسو و رصد درآمدهای مالیاتی که چگونگی راه های فرار از پرداخت مالیات را از بین ببرند، می تواند اذهان عمومی را در پرداخت به موقع آن آماده تر سازد. مالیات از درآمد پزشکان و بسیاری از مشاغل پردرآمد، مساکن خالی و مواردی از این دست به عنوان یک عامل محرکی در بسیاری از اقشار جامعه برای پرداخت آن است. در تمام دنیا و البته در کشور ما نیز تا حدی سعی بر آن شده که  قوانین مالیاتی ، آمیزه‌ای از پاداش و جریمه باشد تا افراد مشمول را برای پرداخت هرچه بهتر و البته به موقع آن تشویق نماید.

منبع:تفاهم آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا