یادداشت

لزوم پژوهش های هدفمند در دانشگاه ها

پژوهش هدفمند و نقش آن در توسعه کشور و ارتقای جایگاه علمی دانشگاه ها برکسی پوشیده نیست.هدفمند کردن پژوهش های دانشگاه و حرکت به سمت حل مشکلات جامعه در کنار توجه به ارتقای علمی آن ،از ماموریت های اصلی  و در خور توجه دانشگاه هاست که نیازمند حمایت  همه جانبه مسئولین در سطح کلان ملی است.

25 آذرماه ؛روز پژوهش نامگذاری شده است و ما اکنون در هفته ی پژوهش قرار داریم. در اکثر دانشگاه های کشور پژوهشگران جوان و خلاق منتخب مورد تقدیر قرار می گیرند. افراد متخصصی در کسوت استادی که با کمترین چشمداشت در حوزه ی پژوهش مشغول به فعالیت اند. متاسفانه کمترین بودجه ها به حوزه پژوهش تعلق می گیرد و اکثر افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت اند ،همواره از کمبود منابع مالی گله مندند. در حالیکه باید بیشترین بودجه ها و بالاترین حمایت ها از حوزه های پژوهشی دانشگاه ها صورت بپذیرد و دانشگاه ؛مامنی امن برای فعالیت جوانان نخبه و خلاق کشورمان باشد. البته هدف از پژوهش، باید پژوهش های هدفمندی باشد که بتواند در صنایع مختلف راهگشای مشکلات باشد. از اینرو تغییر رویکرد دانشگاه ها به سمت فعالیت های کارآفرین محور بسیار مهم است. انباشته شدن انبوهی از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکتری که متاسفانه کمترین رویکرد عملی و تاثیر گذاری در روند بهبود صنایع و سایر حوزه های تخصصی کشور ندارد، دردی از ما دوا نمی کند.

پژوهش ها باید برآمده از دید  کارآفرینی باشد

دانشگاه ها باید به یک سازمان کارآفرین تبدیل شوند که طی آن همه اعضا از هیات علمی و کارمندان گرفته تا مهم ترین هسته تربیتی آن ها یعنی دانشجویان در نقش کارآفرین انجام وظیفه کنند و تمام فعالیت های کارآفرینانه فردی و گروهی، بطور مستمر، سریع و راحت تر به نتیجه برسد. در واقع پژوهش ها باید برآمده از دید کارآفرینی باشد که البته این موضوع به شدت مورد توجه کشورهای توسعه یافته ی جهان قرار دارد. دانشگاه های سرآمد و تراز اول دنیا به خوبی به این مهم واقفند و برنامه ریزی های خود را نه تنها در کادر اعضای هیات علمی شان بلکه در تربیت دانشجویان خود در راس امور قرار داده اند.آن ها سال هاست که دریافته اند که، آموزش صرف یا تولید مقالات علمی، تنها رسالت دانشگاه نبوده و نیست و درکنار این مطلب ،تربیت نیروی انسانی دارای روحیه کارآفرینی و اعتماد به نفس بالا برای فعالیت در بازار کار و ابداع فعالیت های کارآفرینانه در راس امور قراردارد. البته باید توجه داشت که توسعه کارکرد کارآفرینی به معنای حذف یا تضعیف کارکردهای آموزشی و پژوهشی از رسالت و ماموریت دانشگاه ها نمی باشد و دانشگاه کارآفرین؛ هیچگونه تضاد و تعارضی با مفاهیم مذکور نداشته و حتی می تواند، کارآفرینی دانشگاهی، تاثیرات بسیار مثبتی بر روی علوم و دانش های بنیادی درکنار سایر تحقیقات و چشم‌اندازهای بلند مدت پژوهش های دانشگاهی داشته باشد.

پژوهش و دانشگاه ها
پژوهش و دانشگاه ها

سیرتکاملی دانشگاه های سنتی به دانشگاه‌های مدرن و در نهایت دانشگاه های کارآفرینی در بسیاری از کشورهای دنیا در حال انجام است. سبقه ی فعالیت کارآفرینی از دهه 90 میلادی، استارت خورده و دانشگاه های کارآفرین به رهبری دانشگاه MIT شکل گرفتند. این دانشگاه ها با برنامه ریزی و اقدام برای توسعه فناوری، بنگاه تجاری به وجود می آوردند تا با توان اعضای هیات علمی و دانشجویان، ایده ها و نتایج پژوهش ها را به محصول و تولید اقتصادی مبدل سازند. زیرا آن ها براین باورند، که ایجاد مراکز انتقال فناوری ها و علوم تولید شده در دانشگاه ها به کسب و کار بازار و فراهم نمودن زمینه اشتغال دانشجویان خلاق، نقش بسزایی دارد.

پژوهش محوری، رابطه ای دو طرفه بین علم وصنعت

پیدایش دانشگاه‌ هایی با رویکرد کارآفرین فاصله‌ ی بین صنعت و دانشگاه را که یکی از مهم ترین معضلات کنونی کشور است را برطرف می سازد و دانشگاه را تبدیل به صنعت و در مقابل، صنعت را تبدیل به بستری برای تولید علم دانشگاهی می‌داند.

چرا که چنین دانشگاه هایی ، تنها وظیفه ی تولید علم را  ندارند و با پژوهش محوری، رابطه ای دو طرفه بین علم وصنعت در آن ها تقویت می شود. در حال حاضر، نظام آموزشی دانشگاه‌های کشورمان، افرادی را پرورش می دهند که فقط می توانند، شکاف های شغلی از پیش تعیین شده را پرکنند، در حالیکه، اگر پژوهش ها ، هدفمند و در راستای برطرف سازی نواقص صنعت صورت بپذیرد، به مکانی تبدیل خواهد شد که مشاغل جدید درآن خلق می شود و آمار بیکاری تحصیلکرده ها به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

دانشگاه های پژوهش محور از الزامات بازار کار

دانشگاه های پژوهش محور، بالاخص پژوهش های کاربردی و هدفمند، مهارت های شغلی و مهارت های مدیریتی را به دانشجویان آموزش می دهند و واقعیت ها و الزامات بازار کار را به دانشجویان می شناساند. صنایع مختلف ما از خودروسازی، نساجی گرفته تا کشاورزی به شدت به نخبگانی در این حوزه ها نیازمند است و پژوهش های کاربردی در این حوزه ها می تواند گره از مشکلات بسیاری از بخش های آن باز نماید.

منبع:روزنامه تفاهم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا