ویژه

لزوم حضور زنان برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی

 معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توانمندسازی به ویژه در حوزه زنان را یکی از موضوعات مهم دانست و گفت: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید به حضور زنان نیاز داریم.

به گزارش نقش نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابراهیم صادقی‌فر در کارگاه آموزشی توان افزایی و تاب آوری اجتماعی اظهار داشت: به رغم همه برنامه‌ها و دغدغه‌های اداری که طی سالیان اخیر در حوزه زنان صورت گرفته همچنان در این بخش کاستی‌هایی وجود دارد.
وی تاکید کرد:  آمارها نشان می‌دهد که به طور میانگین، زنان ۲ برابر بیشتر از مردان در خطر مشکلات ناشی از بیماری‌های روانی قرار دارند و متاسفانه همین اختلالات، کانون خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های جدی در این زمینه صورت بگیرد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به امضای تفاهم نامه  با سازمان نظام روانشناسی افزود: در آینده‌ای نزدیک برنامه‌هایی را در این حوزه آموزش خواهیم داد  که در بنگاه‌های ۵۰ تا ۵۰۰ نفره حضور می‌یابند و مشاوره‌های لازم را ارائه می دهند.
صادقی فر سلامت روان را یکی از موضوعات مهم خواند که باید در سطح بنگاه های اقتصادی کشور اجرا شود.
وی تاکید کرد: ضرورت دارد مدیران اجرایی کل استان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در کشور  اقدامات جدی به ویژه در حوزه زنان انجام دهند و به سوی افزایش توانمندسازی  زنان حرکت کنند چرا که متاسفانه در حوزه زنان بی‌عدالتی‌هایی شامل آموزش، دستمزد و مهارت وجود دارد. اکنون «مهارت زندگی» بسیار مغفول مانده است و به مهارت های فرزند پروری و همسرداری  باید توجه بیشتری شود ؛ در همین راستا معاونت فرهنگی اجتماعی ، انیمیشن‌های آموزشی  با موضوع خانواده تهیه کرده که در  سطح خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کاربرد زیادی خواهد داشت.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه با افزایش مهارت باید از فقر درآمدی و مهارتی پیشگیری کنیم، خاطرنشان کرد: با توانمندسازی گسترده در سطح جامعه قطعا از معضلات خطرناک فرهنگی، اقتصادی و آسیب های اجتماعی جلوگیری کرده‌ایم  و اگر نتوانیم فقر ناشی از توانمندسازی را رفع کنیم با خطر بسیار جدی روبه رو خواهیم شد و آموزش یکی از بهترین راههای رفع معضلات این بخش است. بنابراین باید تلاش کنیم تا این نقیصه را با رفاه مطلوب و کاهش فقر رفع کنیم.
صادقی فر با اشاره به مسکن‌دار شدن زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار تاکید کرد: این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد و لوایح خوبی در این زمینه آماده شده است.

۹۰ درصد بیماری‌ها و حوادث شغلی منشا انسانی دارد
حسن محمد صادقیان مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در ادامه این کارگاه آموزشی با بیان این که یکی از وظایف مهم دولت‌ها، حفظ سلامت آحاد جامعه است، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها متولی ۲۵ درصد سلامت جامعه است و سایر  دستگاه‌های اجرایی تا  ۷۵ درصد در این بخش مسئول هستند.
وی با یادآوری این که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از  دو جنبه «کاهش حوادث و بیماری های شغلی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی»،  موضوع سلامتی مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت:  ۹۰ درصد بیماری‌ها و حوادث شغلی منشا انسانی دارد؛ بنابراین تمرکز بر روی آموزش کارگران و جنبه های نظارتی و بازرسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کارفرمایان نیز با تامین ملزومات ایمنی ، تجهیزات به روز و خارج کردن دستگاه های فرسوده باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
وی با اشاره به مدیریت آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: متاسفانه آسیب ها گسترش پیدا کرده است و قشر کارگر نیز درگیر این آسیب ها از جمله مصرف مواد مخدر شده‌اند که چندان زیبنده جامعه نیست. براساس آمارها اکنون حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سطح کشور مصرف کننده موادمخدر هستند که مصرف مواد به سمت زنانه شدن در حرکت است و زنان درگیری بیشتری پیدا کرده اند.
مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر در میان قشر تحصیل کرده جامعه نیز در حال افزایش است، بیان کرد: متاسفانه گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در حال گسترش است و مصرف در میان جمعیت عمومی حدود ۵.۶ درصد است.
وی با اشاره به  وضعیت سلامت روان جامعه اظهار داشت: بیش از  ۲۰ درصد جمعیت عمومی از یک نوع بیماری رنج می برند که این آمار در میان زنان ۲ برابر بیشتر از مردان است، اکنون حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار و نیم میلیون زن مطلقه در کشور وجود دارد که متاسفانه آنان نیز با مشکلات زیادی روبرو هستند.
صادقیان گفت: به طور کلی در محیط‌های کاری زنان، تبعیض هایی از نظر درآمد و حقوق وجود دارد و از ارتقای شغلی کمتری برخوردارند و دسترسی کمتری به فضاهای آموزشی و ورزشی دارند که خود نیز مشکلاتی را در پی دارد.

زمینه های افزایش تاب آوری اجتماعی باید فراهم شود
وحیده نگین مشاور وزیر  تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده نیز گفت: معاونت امور زنان ریاست جمهوری  با وزارت کار موافقت‌نامه های مشترک زیادی از جمله در حوزه امور تعاون، کارآفرینی و اشتغال، کاهش آسیب های اجتماعی داشته است که به نفع جامعه هدف بوده است.
وی خاطرنشان کرد: میانگین سطح دستمزد و کسور حق بیمه زنان در چند سال اخیر در میان گروه سنی ۲۵ تا ۴۰ سال نسبت به مردان افزایش یافته است که نشان می‌دهد زنان با تخصص و تحصیلات بالاتر وارد بازار کار شده اند. اگر چه ۲۰ درصد بیمه شدگان اصلی زن هستند ولی رشد زنان بالاتر بوده و نشان می دهد زنان وارد بازار کار رسمی شده اند .

قوانین در حوزه زنان نیاز به بازبینی دارد
همچنین فاطمه ذوالقدر مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح تاب آوری اجتماعی طرح جدیدی است؛ بنابراین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید به حضور زنان نیاز داریم. متاسفانه بسیاری از زنان در جنوب کشور از حقوق و درآمد متفاوتی نسبت به مردان برخوردار هستند در حالی که پابه پای مردان کارمی کنند.
ذوالقدر معتقد است قوانین در حوزه زنان نیاز به بازبینی دارد و در این زمینه باید نظارت و پیگیری های لازم صورت بگیرد.
در پایان این کارگاه چهار ساعته «محمدکاظم متولی مصلی» پژوهشگر پژوهش خود با موضوع «توان افزایی و تاب آوری اجتماعی» را ارائه کرد و گفت: مشارکت حلقه مفقوده پروژه های توانمندسازی اجتماعی است، مشارکت کنشی آگاهانه، داوطلبانه و جمعی و سازمان یافته در راستای تحقق اهداف ، نیازها و منافع جمعی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا