آخرین اخبارکارآفرینی

لزوم آموزش کارآفرینی به فرزندان

آموزش‌‌ کارآفرینی در سنین کم به فرزندان ،فرصتی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد که اغلب موسسات آموزشی و حتی مدارس  زمان کافی برای آموزش آن اختصاص نمی‌دهند.

آموزش کارآفرینی به کودکان باعث می شود، این موضوع در وجود آن ها نهادینه شود و کودکان در طول زندگی شان همیشه مانند یک کارآفرین به جهان بنگرند. از کشف  مسائل جدید استقبال کنند و ریسک پذیری برای رسیدن به هدف را جزئی از فرایند موفقیت بدانند.در واقع باید به نوعی به کودکان و فرزندان خود درباره کارآفرینی  و چگونگی  راه‌اندازی کسب ‌و‌کار کوچک خود یا با کمک کردن به شما در کسب‌و‌کارتان ، چگونگی سرمایه‌گذاری را بیاموزند و یاد بگیرند ،چطور می توانند پول بیشتری خلق کنند.متاسفانه به نوعی در سیستم آموزشی در دوران مدرسه به ما آموزش داده‌اند که شکست خوردن اتفاق بسیار ناخوشایندی است. ولی شکست  در دنیای کارآفرینی می‌تواند اتفاق خوشایندی باشد ،اگر از آن درس بگیریم و تجربه های گرانقدری کسب کنیم.

ساده ترین راه برای آموزش کارآفرینی به کودکان

شاید بهترین و ساده ترین راه برای آموزش کارآفرینی به کودکان این باشد که فرزندانتان را در سنین پایین در کنار شغلی که دارید به محل کار خود ببرید و با فضای محیط کارخود آشنا کنید تا این که ببینید، محیط کسب و کار شما از چه راهی می تواند به فرزندان شما کمک کند که در زندگی موفق باشند و مهارت زندگی و مدیریت را بیاموزند.بزرگان کارآفرینی جهان همواره مورد تمجید و تشویق جوامع قرار می گیرند تا جایی که شاید عموم مردم یا آرزو می کنند که خودشان جای افرادی موفق و معروفی مثل بیل گیتس، جف بزوس، جک ما و … باشند و یا آینده ی فرزندانشان را در کسوت یک کارآفرین برتر ، موفق و البته ثروتمند متصور می شوند. اما در عمل، نه خود تلاشی برای رسیدن به آن جایگاه می نمایند و نه در تربیت عادات کارآفرینی فرزندانشان قدم بر می دارند.

بسیاری از ما از مواجه شدن کودکانمان با مسائل مالی می هراسیم. از اینکه او در مغازه ای کالایی گران قیمت انتخاب کند و به هر دلیلی جواب رد به او بدهیم ،می ترسیم. چرا که فکر می کنیم ،فرزندانمان نباید هیچگونه دغدغه ی مالی داشته باشند و یا به اصطلاح نباید آب ته دلشان تکان بخورد. اشکال ماجرا دقیقا همین جاست. ما باید از همان سال های اولیه ی رشد فرزندانمان آن ها را با مسائل مالی آشنا کنیم. در جامعه امروزی کودکان باید بدانند پول چیست و چگونه می توان در اثر انجام کار مفید اجتماعی به آن دست پیدا کرد. بدانند درآمد ماهیانه به چه معناست و چگونه باید پس انداز کرد. ازهمان سنین کودکی چگونه می توانند با امکانات محدود اطراف خود کسب درآمد کنند و در این بین چگونه آن ها را خرج کنند.

متاسفانه بسیاری از والدین با محبت بیش اندازه به  آینده ی فرزندانشان خیانت می کنند.

فرزندانی تربیت می کنند که در بیست سالگی از انجام کوچک ترین مسائل مربوط به خود عاجزند و حتی تا سنین سی سالگی و بالاتر تنها یک مصرف کننده ی محض اند. از اینرو بهتر است که والدین کمی مهربانی و ملایمت بیش از اندازه ی خود را کنار بگذارند و اجازه دهند، کودکان برای بعضی کارها زحمت بکشند و با رویارویی با چالش ها حتی شکست را تجربه کنند.

آموزش کارآفرینی تنها به معنی راه اندازی کسب و کار نیست

البته نسل جدید بسیار متفاوت از نسل گذشته می اندیشد. آنها دیگر به دنبال یک شغل مطمئن با درآمد ثابت نیستند، آن ها می خواهند بخشی از یک کار بزرگ باشند که آینده شان را متحول کند. آموزش کارآفرینی تنها به معنی راه اندازی کسب و کار در آینده ی کودکان نیست. تربیت فرزندانمان بر اساس سبک کارآفرینی مزایای بی شماری دارد. این آموزش ها می تواند از فرزندانمان ،رهبرانی قوی و سالم و حل کنندگان برتر مسائل و مشکلات در مراحل مختلف زندگی بسازد و در بالا بردن سطح کیفی زندگی آن ها بسیار موثر باشد.

امروزه ما به هنرمند کارآفرین، کارمند کارآفرین، استاد کارآفرین، صنعتگر و مهندس کارآفرین و … نیازمندیم که علی رغم محدودیت های منابع و کاهش فرصت های شغلی، بتوانند با روش های نو به نیازهای بی شمار جامعه پاسخ دهند. فرزندانی که از شکست خوردن نهراسند و هرگز اجازه ندهند، افکارثابت و کلیشه ای از پیش تعیین شده، درست فکر کردن و درست اندیشیدن را از آن ها بگیرد. آموزش مهارت های کارآفرینی فرزندانمان را برای آینده ای بهتر تربیت می کند، پس بیایید چنین آینده ای را از فرزندانمان دریغ نکنیم.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا