آخرین اخباریادداشت

 قابلیت بانک ملی در تخریب شخصیت بین المللی نگین صنعت چاپ و بسته بندی کشور

نقی هدایتی-فعال رسانه ای

در گذرگاه زمان، خیمه شب بازی دهر                         با همه تلخی و شیرینی خود ، می‌گذرد!

( اخوان ثالث)

تاکنون در باره مسایل مربوط به شرکت مدرن ایحاگستر شمال و اقدامات غیرمتعارف بانک ملی علیه این شرکت قریب به ده یادداشت نوشته و منتشر کرده ام و فکر می کنم مسایل زیادی وجود دارد که تشویقم می کند یادداشت های دیگری در باره اجحافی که آگاهانه و یا ناآگاهانه بر این شرکت و مالک و کارآفرین ملی آن شده ، بنویسم بلکه برای یکبار هم شده ، از تکرار چنین رخدادی در باره بنگاه های تولیدی دیگر  جلوگیری شود.

در هر اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی محور اصلی تولید و ایجاد اشتغال هستند؛ بنابراین، بنگاه ها و به طریق اولی کارآفرینان،‌ نقشی محوری در اقتصاد کشور به عهده دارند. نقش بنگاه‌ها در اقتصاد، ایجاد ارزش افزوده است و نقش دولت هم فراهم کردن محیط مناسب برای فعالیت بنگاه‌هاست. در این تقسیم‌کار، معمولا نقش‌آفرینی دولت بسیار مهم است تا به گونه ای برنامه ریزی کند روند تضعیف کننده ساختاری و نهادی بخش خصوصی، متوقف و ترمیم گردد.

شرکت ایحاگستر به رغم همه تضییقات و نامهربانی ها ، هنوز هم به عنوان مجموعه ای متنوع در صنعت بسته بندی و چاپ و با تکنولوژی روز دنیا به عنوان واحدی فوق مدرن و دارای استانداردهای اروپا و برخوردار از مزایای رقابتی و عملکرد جهانی، در آسیا بی نظیر و در دنیا کم نظیر شناخته می شود. بدون شک موفقیت این بنگاه تولیدی در گرو توانایی آن در تعریف راهبردی اثربخش به‌منظور کسب مزیت رقابتی پایدار جهت خلق ارزش‌های بلندمدت بوده است. ایحاگستر در یک برنامه میان مدت و به‌منظور کسب قابلیت رقابت‌پذیری مناسب، توانست با هدف گذاری، سیاست گذاری و برنامه ریزی و اخذ تصمیمات مناسب، این مجموعه بی نظیر را در بازار به رقیبی قابل احترام و با کیفیت مطرح کند؛ در واقع، عوامل موفقیت شرکتی چون ایحاگستر، متکی بر منابع توسعه ای، مدیریتی و انسانی بوده است که متاسفانه این روند با کیفیت و فنآورانه به دلایلی نامشخص 15 سال است تحت تاثیر رفتار مخرب و ضد تولید بانک ملی به شدت آسیب دیده است .

ممکن است پرسیده شود که آیا تعریف و تمجید از ایحا گستر شمال ریشه در واقعیات دارد یا نگارنده در صدد تصویر سازی غیرواقعی از آن چه نیست ، می باشد. برای پاسخ به این پرسش به اسناد مراجعه می کنم . این اسناد ، از این رو، ارایه می شوند که جایگاه حرفه ای این شرکت در صنعت چاپ و بسته بندی مشخص گردد :

1- شرکت ایحاگستر شمال در مورخ 17/10/81  از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اخذ تسهیلات به بانک ملی ایران معرفی شد . در این  نامه آمده است :

پیرامون موافقت با اعطای تسهیلات اعتباری به خانواده معزز صنعت چاپ بدین وسیله شرکت ایحا گستر شمال صاحب امتیاز چاپخانه سیلک اسکرین در شهرستان رشت که درخواست آن قبلا در کمیسیون اعتباری این اداره کل مورد بررسی و موافقت اولیه قرار گرفته است[…] جهت بررسی و اقدام ارسال می شود ؛ بنابر این ، این شرکت به اعتبار پیشینه و صلاحیت های تخصصی و حرفه ای خود و از طریق سلسله مراتب صنفی( وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی) برای اخذ تسهیلات به بانک ملی معرفی شده است و نه از طریق اعمال نفوذ و برخورداری از رانت مورد ادعای مخالفان … ؟

کارخانه ایحاگستر
کارخانه ایحاگستر

2 -در نامه شماره 127759/134 مورخ 27/3/82 اداره کل چاپ و نشر وزارت ارشاد به شرکت ایحا گستر شمال آمده است :

” چقدر بعضی کارهای بد،  بعضی وقت ها خوب است مثل گدایی. وقتی گدا به سراغ دانا می رود تا […] دانایی را گدایی کند […] برای التماسی از سر افتخار ، برای خواهش این که ؛ از کاستی ها، روش ها، طرح ها، ظرفیت ها، تهدیدها ، فرصت ها و آدم های حوزه صنعت چاپ برای ما بگویید […] به حرمت علم و خرد و به خاطر خدای دانش و عقل ، این دستان استمداد را با بخشش پاره ای از دانایی و … ”

3 – با افتتاح این واحد صنعتی در رشت به طور یقین از این پس صنعت چاپ کشور با الگوبرداری از این واحد مدرن متحول می شود. پیشنهاد راه اندازی دانشکده چاپ و بسته بندی کاری در خور و شایسته است و موجب تحولات بی نظیر در صنعت چاپ کشور می شود.( استاندار وقت گیلان در آیین افتتاح، سال ۸۹)

4  – در نامه شماره 31/99889 مورخ 25/8/91 سازمان صنعت و معدن و تجارت گیلان خطاب به معاون برنامه ریزی استان آمده است :”واحد مذکور از واحدهای صنعتی با قابلیت های فنی و حرفه ای در صنایع چاپ و  بسته بندی در گیلان می باشد”.

5 – در گزارش جلسه کارگروه ستاد تسهیلات مورخ 30/8/91 تصریح شده است : […] این واحد تاکنون موفق به دریافت 7 جایزه استانی ، 10 جایزه کشوری (ملی) 9 جایزه بین المللی و جایزه ویژه سال جهاد اقتصادی در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی نایل گردیده است .”

 6  – در نامه شماره 107/44032 مورخ 2/11/1390 آقای حیدری مدیرعامل وقت بانک ملی  به معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی نوشت : 

مدیریت شرکت با کاربردی نمودن سیستم های مدیریت نوین در مدیریت کارخانه موفق به اخذ جوایز متعددی در سطح داخلی و بین المللی گردیده که از آن جمله می توان به جایزه بین المللی عقاب طلایی کیفیت و اعتبار اروپا در سال 2010 به دلیل کارآمدی مدیریت و هم چنین کار آفرین برتر سال 1390 در سطح داخلی نام برد.[…] شرکت های معتبری چون کارخانجات پگاه ، شرکت صنعتی بهشهر ، زرماکارون، ماکارونی سمیرا و کارخانجات گلرنگ و … به دلیل کیفیت بالای محصولات تولیدی با کارخانه ایحا گستر شمال همکاری دارند .

7- پروفسور جان نیتینگ – مدیرکل مجمع کسب و کار اروپا مدعی شد: “هنگامی که قدم به سر زمین ایران گذاشتم ذهنیتی متفاوت از آن چه دیدم داشتم .هنگامی که در محیط این کارخانه قدم نهادم تصاویری از اروپای قرن 21 در ذهن من نقش بست و این تصاویر از کیفیت در سطح مدرن و بین المللی حکایت داشت . هر آن چه دیدم همه موفقیت بود  و صادقانه عرض می کنم که اگر به هر کجای دنیا سفر کنم حتی به صورت نسبی هم نمی توانم شاهد چنین تصاویر موفقیت آمیزی باشم . موفقیت به دست آمده در زمینه سطح بالای کیفیت مرهون مدیریت لایق ، روشن و مطمئن است به خاطر این موفقیت تبریکات صمیمانه خود را به ایحا گستر شمال و مدیریت آن اعلام می کنم “[…] در مورد این شرکت ایرانی هم تحقیقات کامل صورت گرفت و در نهایت 20 عضو این مجمع نظرات مثبت خود را در خصوص اعطای جایزه به ایحا گستر شمال اعلام کردند […] در کارخانه شما ماشین آلات متعلق به سوییس و بلژیک و آلمان بود ولی من دستگاهی دیدم که قطعات یدکی مورد تحریم را تراشکاری می کرد و می ساخت”.( روزنامه جهان صنعت  سال نهم 5 شهریور 1391 شماره 2317)

8  – دالی بوشومان مدیرعامل شرکت برهالتر سوییس گفت : وقتی این کارخانه را با این همه تجهیزات مدرنش می بینم واقعا متعجب می شوم […] مدیریت این شرکت مدرن کار بسیار بزرگی را شروع کرده است و قدم در عرصه بزرگی برای پیشرفت و ساخت گذاشته است “. (روزنامه جهان صنعت  سال نهم 5 شهریور 1391 شماره 2317 (

9 – جولیس فردریش مدیرعامل شرکت ادلمن کشور آلمان اظهار داشت : ایحا گستر یکی از بهترین شرکت هایی است که من در عمرم دیده ام […] بسیار جای شگفت و تقدیر است که در زمان خیلی کوتاه ایحا گستر تبدیل به یک شرکت جهانی شده است “. (روزنامه جهان صنعت  سال نهم 5 شهریور 1391 شماره 2317(

مخاطب من در این یادداشت ها سرپرست کنونی امورشعب بانک ملی گیلان نیست که چند ماهی است به گیلان آمده است ، اما خوب است ایشان به اعتبار مسئولیتی که دارد و با بررسی اسناد متقن موجود و رعایت عدالت و انصاف و قانون به این سوال پاسخ دهد که چرا این واحد صنعتی مدرن و جهانی در شرایط کاملا طبیعی، وارد بحران شد؟ چرا این شرکت 15 سال تحریم و بایکوت و تصرف گردید ؟ چرا بانک ملی باید چند برابر مطالبات خود ، به این شرکت خسارت وارد کند؟ آیا ایشان اطمینان دارد که بحران ایحاگستر، توسط تعدادی از مدیران وقت بانک ملی شعبه مرکزی و سرپرستی استان ایجاد نشده است؟! همان هایی که بعدها به دلیل اختلاس دستگیر شدند، همان هایی که به رغم ادعاهای بسیار، گرفتار قانون شدند و در نهایت آنانی که هنوز در سیستم بانک ملی استان حضور دارند و  هم چنان میراث دار این بحران بانک ساخته هستند و  با مهارت زیاد آن را مساله اصلی هر رییس جدیدی می کنند.

    فردا که جهان کنیم بدرود به درد                           آه آن همه خاک را چه می‌خواهد کرد؟!

(زنده یاد مشیری)

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا