آخرین اخباریادداشت

فناوری هسته ای و توسعه پایدار

فناوری هسته ای و استفاده از آن درحوزه های مختلف به گونه ای است که اگر هر کشوری استفاده از آن را  در برنامه های خود قرار دهد و آن را بومی نماید ، در اکثر بخش های مختلف علمی ، پژوهشی ، صنعتی  و … توسعه و ارتقاء پیدا نموده  و مسلما مسیر توسعه را سریع تر طی می نماید.

نوشته های مشابه

فناوری هسته ای ؛ میعاد گاه شاخه های گوناگون دانش از علوم پایه تا فنی و مهندسی است و رشد و توسعه ی آن ارتقای سطح سایر فناوری ها و علوم را به دنبال خواهد داشت. به همین علت از فناوری هسته ای، به عنوان فناوری حساس و فاخر یاد می شود که دستیابی به آن موجب ایجاد غرور و خودباوری ملی در مردم یک جامعه یا کشور خواهد شد. قطع به یقین فناوری هسته ای، عامل تعیین کننده استقلال و عدم استقلال کشورها در دنیای آینده است و با توجه به محدودیت منابع خداداد سوخت فسیلی، فناوری اکتسابی در زمینه سوخت پاک و انرژی هسته ای، نقش مهم و برجسته ای در تعیین شاخص های اقتدار و استقلال کشورها ایفا می کند.

بیستم فروردین ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز ملی فناوری هسته ای نامگذاری شده است. این روز به مناسبت ۲۰ فروردین سال 1385  و اعلام دستاوردهای هسته ‌ای قابل توجه توسط دانشمندان و نخبگان جوان ایرانی نامگذاری شده است.

در این عرصه ، دانشمندان و جوانان غیور کشور ما با جانفشانی، تلاش‌های عاشقانه و مخلصانه و بدون هیچگونه چشم‌داشتی به کشورهای بیگانه و ابرقدرت های پوشالی  در عرصه فناوری‌های نوظهور به دستاوردهای بسیار مهمی رسیدند و یکی از این موارد، هسته‌ای شناخته شدن ایران و درخشش  آن در بین کشورهای جهان است.

موفقیتی که در شرایط تحریم های ظالمانه و تنها با تکیه بر توان دانشمندان داخلی و در شرایط تحریم به دست آمده بود و همگان را متحیر ساخت. چرا که تولید سوخت هسته‌ ای مورد نیاز رآکتورهای هسته‌ ای، رؤیایی بود که دانشمندان جوان کشور با تکیه به قدرت باری تعالی و مجاهدت شبانه روزی‌ تبدیل به واقعیت شد تا بتوان از این واقعه به عنوان نماد خود باوری ملت ایران یاد کرد و به پاس این مجاهدت علمی، 20 فروردین با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان “روز ملی فناوری هسته ‌ای” در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شود و هر ساله، مراسم جشنی در این روز در ایران برگزار می ‌شود و از دستاورد های هسته ‌ای جدید رونمائی می‌گردد.

 فناوری هسته ای و توسعه پایدار
شهدای فناوری هسته ای

با توجه به نامگذاری امسال توسط رهبرمعظم انقلاب ، سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، استفاده از زوایا و فرصت های مختلف علوم و دانش هسته ای می تواند نماد موفق و کاملی از فعالیت های شرکت های دانش بنیان در این حوزه باشد. چرا که راه برای تحول صنعت هسته ای به دست شرکت های دانش بنیان، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

از مهم ترین کاربردهای انرژی هسته ای که همواره کشور عزیزمان ایران به دنبال دستیابی و استفاده صلح آمیز از این انرژی می باشد عبارتند از: کاربرد در تولید برق،  فناوری هسته ای در پزشکی، زیست شناسی و زیست فناوری، امنیت مواد غذایی، کشاورزی، نانوبیوتکنولوژی ، در بخش دامپزشکی و دامپروری، در دسترسی به منابع آب، در بخش صنعت ،  برآورد فرسایش یا رسوب گذاری خاک و صدها مورد دیگر کاربرد دارد، که هر یک از این شاخه ها می تواند پله ای برای صعود و اقتدار ملت ایران باشد. بی تردید موفقیت در این حوزه ، مدیون رشادت ها و شهادت دانشمندانی است که با خون خود نهال دانش را آبیاری نمودند و انگیزه ای قوی برای سایر دانشمندان و نخبگان جوان ایرانی شده اند.

مصطفی یحیایی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا