یادداشت

فشارهای روانی محیط کاری کارآفرینان

در قرن حاضر، فشارهای روانی بخش عمده‌ ی زندگی افراد را در محيط كاری و سازمانی تحت تأثير قرار داده است. از رکودهای اقتصادی و ضررهای ناشی از آن گرفته تا این یک سال و اندی که کرونا هم مزید برعلت شده و نه تنها اقتصاد ایران بلکه سرتاسر جهان را گرفتار کرده است. تمامی این موارد می تواند فشارهای روانی و استرس فراوانی را بر افراد بالاخص صاحبان کسب و کارها وارد نماید. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است که مسائلی از این دست به شدت می تواند راندمان کاری و موفقیت سازمان ها را تحت تاثیر قرار دهد.  انجام هر کاری با میزان کمی از استرس همراه است و عموم افراد آن را تجربه کرده اند. اما مشکل از آنجا آغاز می شود که  فشار روانی برای انجام کارها از حد معینی تجاوز کند و افراد بیش از حد اضطراب داشته باشند. این دقیقا همان نقطه ای است که می تواند بر عملکرد آنان تأثیر منفی داشته باشد. مدیریت بر فشارهای روحی و روانی و به کنترل درآوردن این پدیده مخرب درصد قابل توجه و تأثیرگذار در روند روبه رشد کسب و کارها دارد. زیرا فشارهای روانی در سازمان ها یکی از چالش های جدی مدیران است و به تبع این موضوع موجب معضلات رفتاری و تعارض در روند انجام امور سازمان ها شده است. کارآفرینان موفق؛ عاشق کار خود هستند. آن ها فقط درمحیط کار خود کار نمی کنند، بلکه زندگی می کنند. به همین دلیل شرایط روحی و روانی محیط کسب و کار بر تمام زوایای زندگی آن ها تاثیر می گذارد.

زندگی کارآفرینان، سراسر استرس و فشار روحی است. ترک شغل اول، جذب سرمایه، پیدا کردن محل مناسب و استخدام نیرو تنها تعدادی از موانعی هستند که باید بر آن ها غلبه نمایند. این افراد در طول شبانه روز، ساعات متمادی را به کار فکری مشغول اند و حتی بسیاری از آن ها هیچ تفریح و استراحتی را در برنامه ی روزانه ی خود در نظر نمی گیرند و گویی دائما با خود در حال مسابقه و رقابت می‌باشند. طبیعتا بی ‌توجهی به سلامت شخصی با آسیب های روحی بسیاری همراه خواهد بود.تحقیقات ثابت کرده که دلایل متعددی برای بروز اختلالات روحی و روانی در میان کارآفرینان وجود دارند که عمدتا به سبک زندگی و کاری آنها وابسته می‌باشند و می تواند استرس و فشارهای روانی محیط کار را بیش از پیش افزایش دهد. کار سنگین و زمان استراحت کم و از همه مهم تر، نداشتن مهارت‌های مورد نیاز و نداشتن حس کنترل بر شرایط تشدید کننده ی این استرس ها خواهد بود. یکی ازعواملی که البته این روزها به وفور قابل مشاهده است، عدم وجود امنیت شغلی و فرصت رشد است که سبب بوجود آمدن نگرانی های شغلی در بسیاری از افراد می شود. ماهیت پر ریسک کارآفرینی آن ها را هر لحظه در برابر یک حادثه ی پرریسک  قرار می دهد. در نتیجه، همه این چالش ها و نگرانی‌ها به زندگی شخصی کارآفرین راه یافته و روابط خانوادگی و شخصی او را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد. بسیاری از فعالیت های کارآفرینی فرد محور است و به دوش کشیدن حجم وسیعی از وظایف ممکن است ،فرد را به شدت دچار استرس نماید.

اما چاره ی کار چیست؟ چگونه می توان در برابر تمام این هیجانات، آرامش و موفقیت را سهم برد. کافی است، بین کار و تفریح تان تعادل برقرار نمایید. تواناییﻫﺎی ﺧﻮﺩ را ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ باشید و  برای انجام ﮐﺎﺭﻫﺎی روزانه، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ریزی و زمان بندی ﺩﺭﺳتی داشته باشید. یک تیم قوی را بکار بگیرید و با واگذار کردن بحشی از مسئولیت ها به آن ها اعتماد کنید. از نظر فیزیکی فعال باشید. فعالیت های بدنی و مصرف انرژی، باعث کاهش فشار روانی شده و در عین حال سیستم قلبی و عروقی شما را فعال ‌تر خواهد کرد.عده ای تنها در گذشته زندگی می کنند و تمام زندگی خود را صرف ناراحتی از شکست های گذشته یا نگرانی از شرایط آینده می‌كنند. رمز كاهش فشار روانی این است كه یاد بگیریم ،در زمان حال زندگی كنیم و برای آینده برنامه ریزی نماییم.

ازعبادت و ارتباط روحی با خداوند غافل نشوید. عبادت و توکل به خداوند، فشارهای  روانی را کاهش می دهد. امیدوار باشید و از امید به آینده همچون سلاحی در برابر فشارهای روانی بهره مند گردید. در نهایت باید گفت: هیچ کسب و کاری در جهان بی استرس نیست. مهم این است که کارآفرینان جوان با شناخت دقیق از خود و توانمندی هایش بر آن ها فائق آیند، تا با کارآمدی بیشتر در راه موفقیت گام بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا