اقتصادی

فرآیند ثبت شرکت ها در کشور کاهش می یابد

«علی فیروزی» افزود: شاخص شروع کسب و کار در ایران به نام ثبت شرکت ها مصطلح شده که یکی از ۱۰ نماگر اصلی شاخص سنجش سالیانه بهبود محیط کسب و کار کشور ها از سوی بانک جهانی است.
وی اظهارداشت: برای ثبت شرکت ها نیاز به دریافت کد اقتصادی، ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده، کد کارگاهی سازمان تامین اجتماعی و انتشار روزنامه اعم از رسمی و کثیر الانتشار است.
رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: برنامه ریزی ها معطوف به اینکه تمامی فرآیندهای مزبور در سه روز کاری انجام شود. براساس گزارش بانک جهانی هم اکنون انجام فرآیند ثبت شرکت ها در ایران ۷۲,۵ روز کاری به طول می انجامد.
فیروزی اظهارداشت: کشورهای که در این نماگر خیلی خوب توانسته اند عمل کنندو رتبه خود را ارتقا دهند اکثریت یک کار مشترک انجام داده اند و آنهم ایجاد پنجره واحد فیزیکی برای شروع کسب و کارهای جدید است.
وی ادامه داد: تصمیم بر اینکه عین همین کار در کشور نمود عملی پیدا کند یعنی ایستگاه واحد کاری یا پنجره واحد فیزیکی در جامعه ایجاد شودکه فرد متقاضی پس از ورود به این پنجره واحد فرآیند ثبت شرکت را در سه روز کاری به اتمام برساند.
رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: این اقدام هم برای ارتقای رتبه در این حوزه و هم برای سهولت انجام کسب و کاردراقتصاد کشور بسیار حیاتی است. متاسفانه کرونا خیلی از فعالیت های اقتصادی را در مملکت به دست انداز انداخته و باتهدید مواجه کرده است.
فیروزی اظهارداشت: تمام تلاش ها بر اینکه تا پایان اریبهشت ماه سال جاری پنجره واحد شروع کسب و کار در کشور راه اندازی و فرآیند ثبت شرکت ها از ۷۲,۵ روز به سه روز کاهش یابد.
وی تصریح کرد: اگر این اقدام اتفاق بیفتد با توجه به محاسباتی که در شبیه ساز بانک جهانی وجود دارد ارتقای رتبه خوبی خواهیم داشت.
رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: ایجاد پنجره واحد شروع کسب و کار می تواند ۱۰ تا ۱۲ رتبه کل شاخص را تکان دهد اما موضوع مهم اینکه بانک جهانی بایداز ایران بپذیرد که چنین مسئله ای اتفاق افتاده است.
وی افزود: سال گذشته حذف گواهی عدم سوء پیشینه در فرآیند ثبت شرکت ها اتفاق افتاد و با وجود اینکه در اسفند ماه این موضوع راه اندازی شده بود متاسفانه بانک جهانی از جمهوری اسلامی ایران نپذیرفت و اعلام کرد اقدام مزبور برای مردم قابل لمس نیست.
فیروزی یادآورشد: علاوه بر داشتن نگاه مشخصی به شاخص بایستی مردم هم لمس کنند که اقدامات خوبی در جهت بهبود فضای کسب و کار رخ داده است.

نوشته های مشابه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا