یادداشت

عوامل تاثیرگذار برکیفیت زندگی در قرنطینه خانگی

تحقیقات نشان می دهد که قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی در زمان شیوع بیماری های همه گیر احتمال ابتلا به بیماری های روحی و روانی را افزایش می دهد. نتیجه پژوهشی که در هفته نامه پزشکی لنست (یکی از معتبرترین نشریات پزشکی) منتشر شده است، حکایت از این دارد که افراد قرنطینه شده در معرض ابتلا به افسردگی، اضطراب، اختلال در خواب و اختلال استرسی پس از آسیب روانی (PTSD) هستند. اما در نقطه مقابل یک نکته مهم وجود دارد. روزهای تکراری که به بطالت می گذرند و می تواند سبب فرسایش روحی و روانی شما شوند را می توان به فرصتی منحصر به فرد برای بهبود زندگی تبدیل کرد و فعالیت های زیادی وجود دارند که می توانند از شما فرد توانمندتر و موفق تری در این دوران بسازند.  از اینرو باید به جای آنکه به یاد فهرست طولانی کارهایی بیفتیم که نمی توانیم انجام دهیم، نیمه ی پر لیوان را ببینیم و به فرصت هایی توجه کنیم که مدت هاست به دنبال آن بودیم. فرصت هایی از نوع رسیدن به کارهای عقب افتاده و یا یادگیری مهارت های جدید، رسیدگی بیشتر به خود و انجام دادن کارهایی که انجامشان برایمان لذت بخش است.

یادآوری مطالبی از این دست و کمک گرفتن از متخصصین این حوزه می تواند، کمک بسزایی از روزمرگی ها در این ایام باشد. مهارت های جدیدی بیاموزید. دنیای کسب و کار به سرعت در حال تغییر است و همیشه به مهارت های جدیدی نیاز دارد. خوشبختانه به لطف دنیای مجازی، سایت ها، نرم افزارها، دوره های آموزشی آنلاین و صدها راه ارتباطی دیگر، می توانید به یادگیری مهارت های مورد علاقه تان بپردازید. از مهارت های گرافیکی و برنامه نویسی گرفته تا یادگیری زبان. از انجام فعالیت های ذهنی غافل نشوید. فعال و پویا نگه داشتن ذهن می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک کند. احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب در افرادی که مدام از تماشای تلویزیون وسرگرم شدن با گوشی بسیار بیشتر است. از اینرو بهتر است، رسانه های اجتماعی خود را محدود کنید. کسب اخبار مفید ،خوب است اما استفاده ی بیش از اندازه از رسانه های اجتماعی اگر چه جالب ولی به شدت اعتیاد آور است. چرا که حجم عظیمی از اطلاعات و اخبار متناقض با ایجاد استرس و نگرانی، هیچ سودی برای شما بدنبال نخواهد داشت.

فکر کنید، بله به همین سادگی یکی از کارهایی که شدیدا مورد توصیه قرار گرفته است، فکر کردن است. چرا که کمتر فرصتی این چنینی، برای شما پیدا می شود که بتوانید بنشینید و ساعت ها فکر کنید. به ایده های ذهنی تان وبه کسب و کاری که روزی دوست داشتید به راه بیاندازید،فکر کنید.کاغذی تهیه کنید و لیستی از ایده هایتان را مکتوب کنید. شاید این روزها جرقه ای باشد برای راه اندازی کسب و کارهایی که سال ها منتظرش بودید.

برای خود برنامه ریزی داشته باشید، خیلی وقت ها یادمان می رود که چه کارهایی را باید در طول شبانه روز انجام بدهیم. برنامه ریزی و مکتوب کردن آن باعث می شود ، با دقت و با کیفیت بیشتری به کارهایمان برسیم. افزایش مدت زمان خانه ماندن و عدم تحرک سبب شده که اکثر افراد با اضافه وزن بالایی در این روزها مواجه شوند. شما می توانید با مطالعه رژیم های خانگی و یا ورزش هایی که در خانه می توانید انجام دهید، تناسب اندام خود را بهبود ببخشید. در دنیای پیشرفته کنونی تقریبا برای هر کاری اپلیکیشن خاصی وجود دارد، برای ورزش کردن می توانید از آن ها استفاده کنید. در این روزها با خانواده بیشتر وقت بگذرانید. قدر با هم بودن را بیشتر بدانیم و در نهایت بدانیم زندگی خیلی کوتاه است، پس تا می توانیم از لحظه لحظه یآن لذت ببریم.

سردبیر*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا