آخرین اخباراجتماعی

علاقه یا بازار کار؟ کدام مهم ترند؟

شاید در جامعه امروزی جواب دادن به این سئوال که در انتخاب شغل ،علاقه مهم تر است یا بازار کار ، سخت باشد ،ولی در هر صورت هر فردی از افراد جامعه با توجه به ذهنیات خویش در رسیدن به موفقیت  و رضایتمندی شغلی ، نظرات مختلفی دارند.

انتخاب شغل یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مراحل زندگی هر انسانی است که می تواند موفقیت در زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که از نظر مالی موقعیت خوبی دارند و از اینکه به دنبال علاقه ی خود در انتخاب شغل نرفته اند، به شدت پشیمانند. بر عکس اشخاصی که به دنبال علاقه ی خود در انتخاب شغل رفته اند، تا پایان عمر، مدام افسوس افرادی با وضعیت مالی و کاری مناسب تر را می خورند. براستی بین علاقه و یا شغل هایی موفق از نظر مالی و کاری، کدام یک عامل مهم تری در رسیدن به موفقیت اند.

جملات کلیشه ای چون: به دنبال چیزی که به آن علاقه دارید ، بروید. چرا که اگر به کاری عشق بورزید، مطمئنا موفق خواهید شد و در نقطه ی مقابل جملاتی مثل، به دنبال کاری بروید که در آن نان باشد، هر کدام به نوعی می خواهند افراد را به سمت موفقیت سوق دهند. هر شخصی با توجه به خصوصیات خانوادگی و اجتماعی که دارد، ارزش ها و اولویت های گوناگونی دارد. از اینرو در انتخاب بین دو راهی های علاقه یا بازار کار، نمی توان همان ابتدا و بصورت مطلق انتخاب یکی از آن ها را پیشنهاد کرد و از دیگری بصورت مطلق چشم پوشی نمود.

در واقع نه در این مسئله، در رویارویی با هیچ یک از مسائل و موضوعات شغلی نمی توان صفر و صد بود.بلکه باید دیدگاهی انعطاف پذیر و با بررسی کامل مزایا و معایب هر کدام از این دو راه ، بهترین و مناسب ترین تصمیم گیری را انجام داد.از طرفی کار و شغل ما سبک زندگی ما را تا آخرعمر رقم می زند. پس چگونه می توان شغلی را تا پایان عمر انتخاب نمود که هر روز احساس بیزاری و تنفر از آن داشته باشید. یا اینکه به دنبال علاقه خود به دنبال شغلی برویم که به شدت اشباع شده است و شما هر چقدر هم که تلاش کنید ، نمی توانید از عهده ی مایحتاج شخصی تان برآیید. مشخصا چنین انتخابی بعد از گذشت چندین سال ، شما را دلسرد و ناامید خواهد کرد.

علاقه یا بازار کار
علاقه یا بازار کار

اما واقعا چه زمانی می توان علاقه را به عنوان فاکتور مهم تری در انتخاب شغل لحاظ نمود. زمانی که افراد با اراده ای راسخ به این امر ایمان دارند که با علاقه شان می توانند خلق پول نمایند و از این بابت احساس رضایتمندی داشته باشند، این علاقه به آن ها پول می دهد، این پول به آن ها امنیت می دهد و در نتیجه علاقه، پول، امنیت و احساس رضایت نتایج این انتخاب خواهند بود. چرا که علاقه زمانی که بصورت تخصصی دنبال شود، به پول منتهی خواهد شد و این علاقه ی تخصصی عاملی برای رسیدن به موفقیت خواهد شد.عده ای هم تنها بازار کار را حتی بدور از علاقه ،عامل موفقیت شغلی افراد می دانند.این افراد پول را مبنای موفقیت، امنیت، آرامش و به تبع آن ایجاد علاقه می دانند.

از دیدگاه این افراد، داشتن یک کار موفق با درآمد مکفی، عامل ایجاد علاقه است که فرد را به بالاترین رضایت شغلی و در نتیجه موفقیت می رساند. آن ها بر این عقیده اند، اول پول دربیاورید، علاقه در راستای این رضایتمندی و موفقیت ایجاد خواهد شد.

طبعا آگاهي افراد از ميزان و نوع استعدادهایشان، كمك قابل توجهی در انتخاب شغل به آن ها خواهد کرد تا پیش بینی درست تری از آینده ی شغلی خود و مسیر موفقیت شان داشته باشند. بنابراین هر چه انتخاب آگاهانه تری داشته باشید، مسیر رسیدن به موفقیت برایتان هموارتر خواهد شد. حال این انتخاب چه بر مبنای علاقه باشد و چه بازار کار، این شمایید که با یک بالانس درست به این دو فاکتور و ده ها فاکتور تعیین کننده ی دیگر، شغل مناسبی را برای خود برمی گزینید.

دکتر حوریه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا