بین الملل

ظریف: نظم نوین جهانی بعد از کرونا کاملا غربی نخواهد بود

به گزارش نقش نیوز، ظریف در این گفت و گوی زنده  اینستاگرامی به زبان انگلیسی که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برای مخاطبان بین المللی سخن می گفت، افزود: پس از پایان جنگ سرد برخی تلاش کردند تا آینده جدیدی بسازند و تحولات آینده را نه تنها پیش بینی بلکه تجویز می کردند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:‌ ابرقدرتها اشتباه محاسباتی داشتند و اعلام نظم نوین جهانی به وسیله رئیس جمهوری وقت آمریکا، موضوع حکمرانی جهانی و قرن نوین آمریکایی و اعلام پیروزی بر عرشه ناو جنگی آمریکایی در ۳۰ و چند سال گذشته تلاش هایی برای نسخه پیچی آینده بود.

ظریف تصریح کرد: اگر می خواهیم بدانیم که چه می گذرد و از اتفاقات سوء جلوگیری کنیم باید بدانیم که کجاییم و به کجا خواهیم رفت.

وزیر امور خارجه در عین حال یادآور شد: یادمان باشد که رئیس جمهور ترامپ گفت که ۷ تریلیون دلار برای برپایی نظم نوین جهانی هزینه کردیم و شکست خوردیم.

وی به پیشینه تاریخی گذار جهانی اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ، نظم قدیم فروپاشیده و نظم جدید با خونریزی‌های فراوان جانشین آن می شد. معتقدم رویکردهای کاملا غربی نتوانست به ما درک درستی از وقایع جهان را ارائه دهد. نظم نوین جهانی دیگر کاملا غربی نخواهد بود.

وی با بررسی وقایع مهم قرن بیست مانند جنگ جهانی اول و دوم و جنگ سرد و ناموفق بودن سیاست ورزی های غربی در جهت جلوگیری از بروز درگیری ها گفت: انقلاب اسلامی ایران و جنبش غیر متعهدها تلاش هایی برای گریز از جنگ سرد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا