اقتصادی

ضرورت توجه ویژه به شرکت‌های پیشران در سال جاری

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، دستیابی به شعار سال را مستلزم حمایت واقعی از تولید، ضعیف کردن رقبای قدرتمند تولید و توجه هرچه بیشتر و سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های بزرگ و پیشران بیان کرد.

«حمیدرضا غزنوی»‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری امسال به سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، افزود: در وضعیت کنونی اقتصادی، رقبای تولید به دلیل قدرت نقدشوندگی بالایشان، بسیار قوی هستند.وی گفت: این رقیبان شامل مسکن، سکه، طلا، سپرده‌های بانکی، خودرو و غیره هستند که برای حمایت از تولید واقعی، باید اکوسیستم اقتصادی کشور و به‌ویژه نظام پولی و بانکی اصلاح شود.

غزنوی با اشاره به لزوم اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، تاکید کرد: اگر این مهم از سوی مسوولان به رسمیت شناخته شود، تولید سودآور شده و یکی از رقبای اصلی تولید کنار خواهد رفت.

وی همچنین بر لزوم صیانت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ظرفیت‌های ایجاد شده تاکید کرد و ادامه‌داد: در این زمینه نیازمند اصلاح برخی قوانین هستیم.دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در ادامه با اشاره به تحریم‌ها، گفت: تحریم‌کنندگان کشورمان به دنبال بی‌برنامه‌گی و سردرگمی ما در حوزه تولید و کارآفرینی هستند، راه مقابله نیز این است که چشم‌انداز خوبی در بخش‌های مختلف تعریف کنیم.

وی افزود: ‌به این ترتیب، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان می‌توانند بر مبنای آن به سرمایه‌گذاری پرداخته و توسعه داشته باشند.به گفته غزنوی، وقتی تولیدکننده بداند تا چند سال تعرفه‌ها برداشته شده و از تولید داخلی حمایت می‌شود، قوی خواهد شد.این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی بیان‌داشت: ۹۰ درصد کارآفرینان این حوزه از بخش خصوصی‌اند که با اعمال تحریم‌ها و خروج برندهای خارجی، شرایط را به خوبی درک کردند و سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی تولید کردند.

وی خاطرنشان‌کرد: نتیجه اتکا و اعتماد به داخل این بود که ‌امروز در بخش لوازم‌خانگی بزرگ به خودکفایی رسیده‌ایم و این مهم در بسیاری لوازم خانگی کوچک نیز محقق شده است.

غزنوی تصریح‌کرد: صنعت لوازم خانگی در سال جاری قادر به تامین بازار داخل است و می‌تواند جهش صادراتی داشته باشد.وی خاطرنشان‌کرد: با تدوین استراتژی‌های درست، فعالیت و دلگرمی بخش خصوصی و تصمیمات خوب مسوولان، امسال صادرات در عرصه لوازم خانگی آغاز خواهد شد و سال ۱۴۰۱ سالی بی‌نظیر در عرصه صادرات خواهد بود.

لزوم سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های پیشران

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در ادامه گفت: نگاهی به آمارهای بانک مرکزی، مرکز ملی آمار و تحلیل‌های مجامع جهانی کارآفرینی که ۴۰ درصد کارآفرینان در بخش‌های خدماتی و فروشگاهی و فقط ۱۰ درصد کارآفرینان در بخش فنی حضور دارند، حاکی از آن است که ارزش‌آفرینی و خلق ثروت جزو اولویت‌های کشور نیست.وی بیان‌داشت: آمارها همچنین نشان می‌دهد ۲۷.۲ درصد استارتاپ‌ها در ایران در مدت زمان کمتر از ۶ ماه نابود شده‌اند، همچنین ۲۸.۲ درصد آنها بین یک تا سه سال و ۳۲.۴ درصد آنها بین یک تا ۶ سال دوام داشته‌اند.

غزنوی در تشریح دلیل این مساله، ادامه‌داد: در جهان، عمده سرمایه‌گذاری‌ها روی شرکت‌های بزرگ و پیشران است و پس از آن، استارتاپ‌ها در طول زنجیره ارزش آنها قرار می‌گیرند، اما از آنجایی که اکثر استارتاپ‌ها در کشورمان به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی متصل نیستند، پس از مدتی از بین رفته و موجب اتلاف سرمایه می‌شوند.وی با تاکید بر لزوم توجه به بنگاه‌های بزرگ و پیشران برای توسعه اقتصادی، یادآور شد:‌ به‌طور نمونه امروز صنایع بزرگ لبنی در کشور با خرید شیر از دامداران کوچک، به بنگاه‌هایی ارزآور و فناور تبدیل شده‌اند، کاری که تک‌تک دامداران کوچک قادر به انجام آن نبودند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: مقایسه ایران با کشورهایی که شرایط اقتصادی نزدیکتری با کشورمان دارند، حاکی است در شاخص‌هایی همچون هنجارهای اجتماعی- فرهنگی، زیرساخت‌های فیزیکی، توان ورود به بازار داخلی، زیرساخت‌های قانونی و ساختاری، برنامه‌ریزی کارآفرینی دولت، آموزش کارآفرینی در مدارس و پس از مدرسه، تامین مالی کارآفرینانه، سیاست‌های دولتی حمایتی و مرتبط با کسب و کارها، در سال‌های گذشته عملکرد خوبی نداشته‌ایم.

وی ادامه‌داد: عمده شاخص‌ها حاکی است با وجود هزینه‌کرد و سرمایه‌گذاری زیاد، اما در فراهم کردن شرایط و اکوسیستم به‌ویژه برای کارآفرینان پیشران خوب عمل نشده، این در حالی است که امروز در جهان عمده توجهات به شرکت های بزرگ اقتصادی است.غزنوی به وجود بیش از ۸۰ هزار واحد تولیدی- صنعتی در کشور اشاره کرد که سه‌هزار مورد آنها بالای ۱۰۰ نفر کارکن و فقط ۲۰۰ مورد آنها بیش از یک‌هزار نفر کارکن دارند و گفت: همین مساله و نبود حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری لازم، شرایط را برای حرکت به سمت صنعتی شدن کند کرده است.

وی بیان‌داشت: این در حالی است که در کشورهای صنعتی، هرچند به بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) توجه دارند، اما حرکت آنها را در زنجیره ارزش صنایع و واحدهای پیشران تعریف می‌کنند، اما امروز در کشورمان تمرکز اصلی روی واحدهای کوچک و متوسط است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا