آخرین اخباراجتماعی

ضرورت تقویت هوش اجتماعی در کودکان

رزا توسلی – کارشناس اجتماعی

 

نوشته های مشابه

افزایش هوش اجتماعی در کودکان امری بسیار مهم است، زیرا به آنها کمک می کند تا روابط موثری با دیگران برقرار کنند و در همکاری با محیط اجتماعی به خوبی عمل کنند. یک ارتباط مثبت و پایدار با کودکان اساس رشد هوش اجتماعی آنهاست. به کودکان خود وقت بیشتری اختصاص دهید، به آنها گوش کنید و به آنها اعتماد نمایید. با کودکان در مورد تجربیات و احساساتشان صحبت کنید و آنها را تشویق کنید تا احساسات خود را بیان کنند. به کودکان یاد بدهید که چگونه با دیگران درست صحبت کنند. تقویت مهارت هایی مانند شنیدن فعال، صحبت کردن با احترام، تشویق کردن دیگران و حل مسائل است. بازی‌های نمایشی می‌توانند برای تقویت این مهارت ها مفید باشند.

به کودکان تان یاد بدهید که چگونه در گروه‌ ها همکاری کنند و با دیگران همبستگی داشته باشند. می ‌توانید آنها را در فعالیت‌ های گروهی مشارکت دهید و مفهوم به اشتراک گذاشتن و توزیع منابع را به آنها آموزش دهید.

ترغیب به همدلی و همدردی با دیگر افراد جامعه بسیار مهم و حائز اهمیت است. آموزش مفاهیمی مانند تشخیص و احساسات دیگران، کمک به دیگران در مواقع نیازمندی و نشان دادن احترام به دیگران می‌تواند به رشد هوش اجتماعی کودکان کمک کند. آموزش مهارت‌ های حل اختلاف بسیار مهم است. به کودکان یاد بدهید که چگونه در مواجهه با اختلافات با دیگران به صورت سازنده و صلح ‌آمیز رفتار کنند. تقویت مهارت ‌هایی از قبیل تشخیص و توضیح مشکلات، گوش دادن به دیگران و پیدا کردن راه حل‌های مشترک و قابل قبول است. ایجاد فرصت‌هایی برای تعامل اجتماعی با دیگر کودکان می‌تواند به کودکان کمک کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند. شما می‌توانید کودکان را به مراکز بازی، فعالیت‌های گروهی و مهمانی‌ها ببرید تا با همسالان خود تعامل داشته باشند.

کتاب‌ها و داستان‌ها می ‌توانند وسیله ی بسیار موثری برای تقویت همدلی و همدردی کودکان باشند. با خواندن داستان‌ هایی در مورد احساسات، همکاری و دوستی، کودکان می ‌توانند بیاموزند که چگونه با دیگران به خوبی رفتار کنند. به کودکان یاد بدهید که به نیازهای دیگران حساس باشند و به آنها کمک کنند. برای مثال، آموزش به کودکان که در مدرسه به همکلاسی‌های خود یا در خانه به والدین خود کمک کنند، می‌تواند به تقویت همدلی و همبستگی کودکان کمک کند.

آموزش مهارت‌های حل مسئله اجتماعی را فراموش نکنید. به کودکان یاد بدهید که چگونه در مواجهه با مسائل اجتماعی به صورت سازنده عمل کنند. شناسایی مسئله، تجزیه و تحلیل و ارزیابی گزینه‌های مختلف و انتخاب، بهترین راه حل است.

با استفاده از شبیه‌سازی و بازی‌ها، می ‌توانید به کودکان کمک کنید تا مهارت‌ های ارتباطی خود را تمرین کنند. مثلاً بازی کردن در نقش‌های مختلف مانند معلم و دانش‌آموز یا پزشک و بیمار ، کودکان را با موقعیت‌های اجتماعی مختلف آشنا می‌کند و مهارت‌های ارتباطی را تقویت می‌کند. به کودکان یاد بدهید که احساسات و عواطف خود را در موقعیت‌های اجتماعی بشناسند. تشویق کردن برای مهارت های کسب شده در پروسه های مختلفی از مهد کودک تا مدرسه گرفته در توانمند سازی کودکان نقش مهمی را ایفا می کند. سعی کنید مازاد بر اینکه دنبال تربیت کودکی تحصیلکرده در اجتماع هستید، از زوایای پنهان و تاثیر گذار هوش اجتماعی در کسب موفقیت های زندگی فرزندانتان غافل نشوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا