صنعت گردشگری همانند سایر صنایع نیاز به شناخت دارد . این صنعت رونق بخش از چنان اهمیتی در سراسر جهان برخوردار است که به عنوان پدیده ی پولساز در سراسر دنیا از آن یاد می شود . گردشگری یا به عبارتی توریسم از گسترده ترین صنعت ها به شمار می رود ، به طوری که میلیون ها نفر را در اقصی نقاط دنیا به کار مشغول کرده است.
کرونا آمد و صنعت گردشگری را در تمام جهان با معضلات بسیاری روبرو ساخت. موزه ها و اکثر مناطق گردشگری بسته شدند و سفر به سایر کشورها و حتی سفرهای بین شهری به حداقل رسید. صنعت گردشگری یکی از صنایع مهم و درآمد زا است که در دوران کرونا ، بزرگ ترین ضربه ها را متحمل شد. اما حال که چند ماهی است که جهان در حال گذر از موج های کروناست و در بسیاری از کشورهای جهان به یک وضعیت پایدار نسبی در این حوزه رسیده اند، چه برنامه هایی می توان در حوزه ی گردشگری در نظر گرفت؟ در این بین حوزه ی گردشگری ایران که به دلایل مختلف ، در بسیاری از شاخصه ها نتوانسته آنطور که باید و شاید رشد کند در چه وضعیتی قرار می گیرد؟
سال هاست که جهان پذیرفته است ، صنعت گردشگری در تغییرات اجتماعی و اقتصادی کشورها نه تنها نقش بسزا و تعیین کننده ای دارد، بلکه عواید اقتصادی و ارزی این صنعت را با صنایع مهم و تاثیرگذاری چون خودروسازی و نفت مقایسه می کنند و حتی بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند که این صنعت، بزرگ ترین صنعت جهان می باشد. چرا که فاکتورهای کارآفرینی و اشتغال سریع و درآمد زیاد از ویژگی های منحصر به فرد آن است. از آنجایی که کارآفرینی تغییرنگرش برای توسعه و ایدههای خلاق است، کارآفرینان فرصت های موجود را مغتنم شمرده و یا حتی می توانند فرصت های جدید در حوزه گردشگری خلق کنند. کارآفرینی از طریق ایجاد کسب و کارهای نو و کوچک در حوزه گردشگری اهمیت زیادی پیدا کرده است.
ما پس از پشت سر گذاشتن ایام کرونا باید به نگرشی جدید دست پیدا کنیم و در صدد تبدیل خدمات گردشگری از حالت سنتی به مدرن بوده و از روش های نو برای معرفی جاذبههای گردشگری خود بهره بگیریم. متناسب با چهار فصل بودن کشور و وجود آثار باستانی، تاریخی و طبیعی و با توجه به شرایط حال حاضر اقتصادی کشور که مسافرت در ایران را به یکی از ارزان ترین سفرها تبدیل کرده است، رشد گردشگری در ایران بسیار آسان است. اما این امر تنها منوط به یک موضوع مهم است: استانداردسازی و گسترش زیرساختهای گردشگری همچون اقامتگاه ها، هتل ها و مراکز پذیرایی که متاسفانه اکنون فاصله ی زیادی با معیارهای جهانی داریم، که البته جای خالی بخش خصوصی نیز در این حوزه به شدت احساس میشود. وقتی یک گردشگر به کشور وارد می شود باید حداقل امکانات را برای او فراهم کرد ، تا بتواند مدت بیشتری اقامت داشته و به تبع آن درآمدزایی بیشتری برای کشور ایجاد کند.
اما متاسفانه اغلب اوقات ساده ترین امکانات که شاید در نگاه اول پیش و پا افتاده به نظر برسد، از مشکلات پیشروست. اینکه بتوانیم پتانسیل بالای گردشگری در کشور را به بالفعل برسانیم باید جاذبههای کشور بیش از قبل به مردم جهان معرفی گردد که تاکنون تعداد گردشگران ورودی به کشور نشان می دهد که آن اتفاق لازم در صنعت گردشگری ما همچنان رخ نداده است.
درآمد صنعت گردشگری در جهان 1800 میلیارد دلار تخمین زده شده است که اگر حتی بتوانیم یک درصد از این سهم را به خود اختصاص دهیم، درآمد خیره کننده ای را برای کشور به ارمغان خواهد داشت. روش بهره از فضاهای مجازی برای جذب هر چه بیشتر گردشگر، باعث ترغیب آن ها برای سفر به مکان ناشناخته و یا کمتر شناخته خواهد شد، این راهکار یکی از راه های تاثیرگذار در جذب گردشگر می باشد.
استفاده از اینترنت و تنها با یک وب گردی ساده ، اطلاعات کاملی از اقصی نقاط جهان را در اختیار گردشگران قرار می دهد. تاسیس تورهای مسافرتی داخلی و خارجی با خدماتی سرشار از خلاقیت و نوآوری با آفرهای ترغیب کننده، ایجاد کسب و کارهای کوچک خانگی و بومی در منطقه و تبلیغات جاذبه های گردشگری مناطق در فضاهای مجازی تنها بخشی از ابداعات حوزه کارآفرینی در صنعت گردشگری می باشد. توجه به اقوام بومی منطقه و محبوب بودن انواع صنایع دستی ایران در بین مسافران خارجی پتانسیل لازم برای رشد و شکوفایی این صنعت را فراهم می آورد. اشتغال و به نمایش نهادن فرهنگ غنی ایرانی، تبادلات سیاسی و فرهنگی همه و همه زیرمجموعه این بخش محسوب شده و اهمیت این صنعت را به نمایش می گذارد. ایام کرونا موقعیت مناسبی جهت گسترش صنعت گردشگری ایران برای مسئولین و دست اندکاران این حوزه بود. امیدواریم که انرژی تازه ای در این صنعت دمیده شود، که با برنامه ریزی منسجم شاهد رونق این صنعت اثرگذار در کشور باشیم.