آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

صنعت گردشگری سومین صنعت درآمد زای جهان

  وحید محسنی کنارسری – کارشناس اقتصادی

 

ایران بهشت گردشگران است، به شرط آنکه زیر ساخت های گردشگری در کشور به حداقل استاندارهای جهانی نزدیک باشد. تنوع آب و هوایی، قدمت و زیبایی خیره کننده آثار باستانی و صنایع دستی بی نطیر شهرهای ایران که هرکدام عقبه ای چند هزار ساله دارد تنها گوشه ای از جذابیت های صنعت گردشگری در کشور ماست که متاسفانه اهتمام جدی در راستای افزایش رونق آن وجود ندارد.

از وجود یک سرویس بهداشتی تمیز در بسیاری از نقاط گردشگری ایران گرفته تا رستوران ها و هتل هایی که تا استانداردهای بین المللی فاصله ی فاحشی دارند. ما درباره ی صنعتی صحبت می کنیم که بعد از صنعت نفت، سومین صنعت درآمد زای جهان است و این مهم را هنوز بسیاری از مسئولین و متولیان این حوزه نه می دانند و نه باور دارند.

تقویت زیرساخت‌های عمومی می‌تواند نقش بسیار مهمی در رونق صنعت گردشگری داشته باشد. حمل و نقل موثر و آسان از یک محل به مقصد، عاملی حیاتی در جذب گردشگران است. بنابراین، سرمایه‌گذاری در بهبود زیرساخت ‌های حمل و نقل از جمله راه‌ها، فرودگاه‌ها، بنادر و سیستم‌های حمل و نقل عمومی می ‌تواند به جذب گردشگران و افزایش تعداد بازدید کنندگان مناطق گردشگری کمک کند. ایجاد امکانات رفاهی مانند هتل ‌ها، رستوران ‌ها، فروشگاه‌ ها و امکانات تفریحی متنوع به جذب گردشگران و افزایش مدت اقامت آن‌ها در مناطق گردشگری کمک می‌کند. ارائه خدمات با کیفیت و تنوع در این امکانات نقش بسیار مهمی در رضایتمندی گردشگران و انتخاب مقصد توسط  آن‌ها دارد.پ

حفظ و توسعه منابع طبیعی و فرهنگی یک منطقه، می‌تواند جذابیت آن را برای گردشگران افزایش دهد. سرمایه‌گذاری در حفظ و بهبود مناظر طبیعی، پارک‌ها، آثار باستانی، موزه‌ها و فرهنگ‌های محلی، از جمله اقداماتی است که می ‌تواند به توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران کمک کند. تسهیل ارتباطات و اطلاع رسانی به گردشگران نیز می‌تواند در جذب آن‌ها بسیار حائز اهمیت باشد. ایجاد سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و راهکارهای دیجیتال برای ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز در باره جاذبه‌های گردشگری، رویدادها، خدمات و امکانات موجود، به گردشگران کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفر خود داشته باشند و به مناطق گردشگری علاقه‌مند شوند.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری می‌تواند به بهبود تجربه گردشگران کمک کند. ایجاد شبکه‌های اینترنت بی‌سیم، ارتقاء اتصالات اینترنتی، استفاده از فناوری‌های مبتنی بر واقعیت افزوده و هوش مصنوعی در ارائه خدمات گردشگری ، می‌تواند به جذب گردشگران و ایجاد تجربه‌های متفاوت و جذاب کمک کند. آمدن رونالدو و حرف و حدیث هایی که در حوزه سیم کارت و اینترنت پر سرعت به او بود، تنها نمونه ای از وجود ضعف در زیر ساخت های گردشگری ماست.

ایجاد زیرساخت‌های امنیتی مطلوب می‌تواند به جذب گردشگران کمک کند. ارائه خدمات ایمنی ، ایجاد سیستم‌های مدیریت بحران و بیمه مسافرتی، از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند اعتماد گردشگران را به یک مقصد گردشگری افزایش دهند. همکاری بین بخش‌های مختلف مانند دولت، بخش خصوصی، سازمان‌های محلی و جوامع محلی، می‌تواند به تقویت زیرساخت‌های عمومی و رونق صنعت گردشگری کمک  نماید.

این همکاری می‌تواند شامل تسهیل فرایند‌های مجوزدهی، ترویج و بازاریابی مقاصد گردشگری، تشکیل رویدادها و جشنواره‌های محلی و ایجاد شراکت‌های عمومی-خصوصی برای سرمایه ‌گذاری در زیرساخت‌های عمومی باشد. البته باید به این مهم توجه ویژه ای داشت که تقویت زیرساخت‌های عمومی به تنهایی کافی نیست و نیازمند برنامه ‌ریزی جامع و هماهنگ در سطح ملی و منطقه‌ ای دارد. همچنین، نظارت دقیق بر اجرای پروژه‌ها و ارزیابی نتایج آن‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا