علمی و فناوری

صدور مجوز نخستین شهرک غیردولتی فن آوری برای اولین بار در کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، از صدور مجوز نخستین شهرک غیردولتی فن آوری برای اولین بار در کشور و امضای تفاهم‌نامه آن بین معاونت علمی و فناوری رییس‌ جمهور، وزارت صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران خبر داد.

به گزارش نقش نیوز  ، فرشاد مقیمی در سومین رویداد ملی «صنعت دانش بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست بوم فناوری» که صبح امروز با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسوولان کشوری و مدیران واحدهای دانش بنیان در مرکز همایش های بین المللی هتل بزرگ ارم تهران برگزار شد، اظهار کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته ۲۶۰ هکتار به زیست بوم علم و فن آوری کشور افزوده می‌شود که توسط وزارت صمت و علوم و تحقیقات شکل خواهد گرفت و شناسایی و معرفی ۲۱۱۸ نیاز فناورانه هم انجام شده و ۴۵ محصول منتخب در نمایشگاه به نمایش می‌گذاریم.
وی افزود: لیست فهرست ۵۷۰ نیاز فناورانه و رفع آنها صورت گرفته و انعقاد ۱۷ قرارداد و تفاهمنامه با محورهای استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در قالب انتقال فناوری، هوشمندسازی، بهینه‌سازی مصرف انرژی بین شرکت‌ها مختلف مبادله شده که این قراردادها بین شرکت‌های دانش بنیان با دانش بنیان و شرکت‌های دانش بنیان با شرکت شهرک‌های صنعتی می‌باشد که سبب می‌شود اجرای فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: حدود ۲۷۰ شرکت دانش بنیان در قالب فناور و خوشه‌های کسب و کار مشغول کار هستند که به مجموعه‌های صنعتی وصل شده‌اند که در آینده هم تعدادی به صنایع افزوده می‌شوند.
مقیمی اضافه کرد: ایجاد و توسعه شهرکهای فناوری و مراکز خدمات فناوری، ایجا و توسعه فن بازار و مراکز مبادله فناوری، ایجاد و توسعه مرکز نوآوری خوشه‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌ها برای ورود به صنعت از موضوعاتی است که سازمان صنایع کوچک در دستور کار قرار داده است که در این مدل‌ها سازمان وارد نمی‌شود و ارکان و زیرساخت‌های مورد نیاز را برای بخش غیردولتی فراهم می‌کند و عمده خدمات توسط شرکت‌های دانش بنیان و ارائه می‌شود.

وی از افتتاح بیستمین فن بازار کشور در تهران و ارائه خدمات آن به کل کشور خبر داد و با اشاره به وجود ۱۷ شهرک صنعتی فن آور در کشور در قالب پردیس‌های فناوری تصریح کرد: دو قرارداد پردیس فناوری امروز در قم و چهار محال و بختیاری منعقد می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به فعالیت ۶ شهرک فن آوری در کشور و در دستور کار قرار داشتن اجرای ۴۰ شهرک فناوری اشاره کرد و افزود: در تهران و قزوین کار شهرک‌های فن آوری در حال مطالعه و مکان یابی هستند و در ۱۴ منطقه دیگر بحث شهرک صنعتی در حال مطالعه است.
مقیمی ادامه داد: ۳۱ کلینیک کسب و کار در کشور وجود دارد که بیش از ۱۷۰۰ مشاور مستقر هستند و ۵۷۰ مشاور ارائه کننده توسعه کسب و کار در مراکز خدمات فن آوری فعال هستند و ۱۳۰ مشاور توسعه فن آوری در شهرک‌ها مستقر هستند.
وی اضافه کرد: ۱۹ مرکز فن بازارهای منطقه‌ای در استانهای مختلف کشور وجود دارند که بیستمین مرکز در تهران افتتاح می‌شود و بازارهای فن آور تکمیل و کل کشور از این بازارها می‌توانند استفاده کنند.
این مسوول خاطرنشان کرد: ۱۶۸ واحد فن آور دانش بنیان در شهرک‌های فن آوری مستقر هستند و ۲۳۹ مشاوره ارائه کنندگان خدمات فنی و مهندسی در این شهرک‌ها مستقر هستند.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: در سراسر کشور احداث ۵۷۷ واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته که ۲۰۵ واحد تکمیل شده و تا پایان سال هم ۲۷۲ واحد افتتاح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، رویداد سوم صنعت دانش‌بنیان با هدف حرکت به سمت اکوسیستم دانش‌بنیان صنعت محور و دارای قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی با حضور عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، بیش از ۵۰۰ نفر از صنعتگران، کارآفرینان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه دانش‌بنیان و ۲۶۸ شرکت دانش‌بنیان، فناور، عاملین خوشه کسب و کار، کلینیک‌های کسب و کار و فن‌بازار با همکاری وزارتخانه‌‌های صنعت، معدن و تجارت؛ علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در هتل ارم تهران در حال برگزاریست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا