اجتماعی

صدای پای خشکسالی به صدا در امد

مصرف آب در کلان شهر تهران همچنان رو به افزایش بوده و این درحالی است که خشکسالی گام به گام اندام نحیف منابع آبی کشور را به لرزه در آورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میزان مصرف آب در کلان شهر تهران در روز ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰ به رقم سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر رسید که نسبت به روز مشابه پارسال با  ۱.۲ درصد افزایش همراه شده است.

نگاهی به آمارهای مصرف آب ارائه شده از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران نشان دهنده آن است که از ابتدای خردادماه و در تداوم روند اردیبهشت‌ماه روند مصرف آب همچنان صعودی است و این درحالی است که میزان بارش‌های کشور به شدت کاهش یافته و این موضوع می‌تواند به نگرانی در باره تامین آب دامن بزند.چندی پیش هم «حمید رضا جانباز» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از ۲۱۰ شهر کشور تحت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد وضعیت یکصد شهر قرمز است.

وی افزود: همچنین احتمال دارد در برخی شهرها و روستاها که وضعیت بدتری دارند با قطع آب روبرو شویم که تلاش می‌شود از طرق دیگر آب مورد نیاز تامین شود.مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افزایش تعداد روستاهای که با تانکر آب رسانی خواهند شد خبرداد و گفت: تابستان امسال بیش از هفت هزار روستا در لیست آبرسانی تانکری قرار گرفته اند.

جانباز خاطرنشان ساخت: همانطور که پیش بینی می شد امسال سال بسیار سختی به لحاظ بارشی داریم که جزو کم بارش‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر است.

تازه ترین گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نیز بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری( مهرماه ۱۳۹۹) تا ۲۳ خردادماه درحالی ۱۲۹.۷ میلی‌متر بارندگی در کشور رخ داده که این میزان در دوره بلند مدت ۲۲۲.۳ میلیمتر بوده و اختلاف ۴۱.۶ درصدی را نشان می دهد.

وزیر نیرو درباره وضعیت مصرف آب  گفت: اگر مصرف آب را مدیریت نکنیم هم خودمان و هم آیندگان با مشکل بسیار جدی روبرو می‌شویم.برضا اردکانیان افزود: ما در مصرف آب کشاورزی در کشور قطعا باید چاره‌اندیشی کنیم و اگر فکری به حال آن نکنیم با وجود تمام پروژه‌های انتقال آب، نابود شدن این تمدن را فقط به تعویق انداخته‌ایم.وی با تاکید بر اینکه تمام طرح‌های آبی از جمله تامین آب و مدیریت مصرف باید با همدیگر انجام شود گفت: در هنگام افتتاح پروژه خط اول انتقال آب به یزد، همه فکرها بر این بود که مشکل آب یزد حل شد ولی این اتفاق نیفتاد و در صورتی که مدیریت مصرف نباشد اتفاق هم نمی‌افتد.

وزیر نیرو ادامه داد: مصرف آب کشاورزی کشور چندین برابر صنعت و شرب است و مقام معظم رهبری هم در این زمینه فرمودند که اگر ما بتوانیم بدون اینکه لطمه‌ای به تولید محصول کشاورزی برسد تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب داشته باشیم، به اندازه مصرف کل آب شرب و صنعت کشور مدیریت مصرف داشته‌ایم.اردکانیان تصریح کرد: در صورتی هم که این کار را نکنیم، تمام هزینه‌ها و وقت‌هایی که برای تامین آب انجام می‌دهیم اثرگذار نخواهد بود و کاربرای آیندگان در حوزه تامین و مصرف آب بسیار سخت‌تر از آن چیزی خواهد بود که الان برای ما وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا