اقتصادی

صادرات فرصتی مغتنم برای اقتصادکشور

«امیر عابدی» افزود: صنعت سیمان یک صنعت مادر در کشور است. تولید حداکثری در صنعت سیمان و مازاد این تولید در صنایع داخلی یکی از راهکارهای موثر برای صادرات ایجاد تقاضا و صادرات این محصول به کشورهای منطقه است.
رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان گفت: صادرات سیمان به عراق با شکست مواجه شد چون بازار این کشور را رقبا به دست آوردند.
وی افزود: اسناد و مدارک گویای اینکه مثل عربستان و ممالک دیگر بازار سیمان عراق را در قبضه خود در آورده اند.
عابدی تصریح کرد: سیمان یک کالای استراتژیک در چرخه صنعت ساختمان است اما مازاد تولید صنعت سیمان می تواند برای کشور منافع ارزی در بر داشته باشد.
وی ادامه داد: سیمان تولید ی کارخانجات مستقر در شمال و شمال شرق کشور به مقصد کشور های سی.آی.اس به خصوص قزاقستان، ازبکستان و روسیه صادر می شد.
رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان گفت: متاسفانه در مباحث داخلی صادرات سیمان مشکلات عدیده ای وجود داشت. بخش عمده ای از این مشکلات مربوط می شود به دولت بودن این صنعت یا شرکت های بزرگ خصولتی که مسند این کار هستند متاسفانه با تصمیمات خلق الساعه و غیر کارشناسی از ورود این کالا به کف بازار ممالک سی.آی.اس خوب نتوانستند مدیریت کنند.
عابدی بیان داشت: اگر به آمار و اطلاعات سال های قبل مراجعه کنید به وضوح درخواهید یافت ایران در شرایط مختلف بازار را از دست داده یا بازار را به دست آورده و نتوانسته در یک نقطه ثابت سهم خود را پایدار در بازارهای کشورهای منطقه در شمال کشور بویژه روسیه، قزاقستان و ازبکستان داشته باشد.
وی ادامه داد: وزارت صنعت و توسعه زیرساخت های قزاقستان طی تنظیم مقررات جدید مورخ ۹ آوریل ۲۰۲۰ واردات انواع خاصی از سیمان را از کشورهای ثالث به مدت شش ماه ممنوع اعلام کرده است.
رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان گفت: بطور خاص این ممنوعیت مربوط به سیمان کلینکر، سیمان پرتلند، سیمان آلومینا و سایر سیمان های هیدرولیکی است.
وی افزود: این وزارتخانه به حمایت از انجمن تولید کنندگان سیمان قزاقستان، تولید داخلی و منافع ملی ممنوعیت واردات سیمان را به مدت شش ماه برای تمامی کشورها به قزاقستان اعلام کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا