آخرین اخبارکارآفرینی

شناخت اکوسیستم استارت آپ ها ؟!

مصطفی یحیایی - ارشد علوم ارتباطات

استارت آپ ها اکوسیستم جذابی دارند.اکوسیستم به زبان ساده، به مجموعه ای نهادهای نقش آفرین اطلاق می شود  که هدف آن خلق ، رشد و استقرار یافتن استارت آپ هاست.در معرفی استارت آپ ها باید گفت : استارت آپ یک روش برای توسعه کسب و کار و محصول با هدف کوتاه کردن چرخه توسعه محصول است.به عبارتی در این فرآیند ، هدف کشف قابلیت بقای مدل کسب و کار است.

 

یک استارت ‌آپ را در نظر بگیرید که به تازگی توسط چند جوان خلاق و کارآفرین راه اندازی شده است که باید برای رشد و توسعه مراحل مختلف توسعه فنی ایده ، تولید نمونه اولیه و محصول نهایی، هدف‌ گذاری بازار، طراحی مدل کسب ‌و کار متناسب و نیز بازاریابی و فروش را پشت سر بگذارد. مراحل به نظر ساده ولی پیچیده ای که منجر به موفقیت تنها چند درصدی از استارت آپ ها می شود.

چرا که هر روز، در کنار خبر موفقیت تعدادی از استارت آپ ها ، خبر شکست آن ها نیز به گوش می رسد. بله در نگاه اول بنیانگذار یک استارت آپ بودن بسیار فریبنده و جذاب است. مطرح شدن افرادی چون “زاکربرگ ” و “استیو جابز” در رسانه ها که روزی فعالیت شان را از گاراژ خانه ی خود آغاز کرده اند، وسوسه استارت شدن یک فعالیت کارآفرینی را در هر فردی ایجاد می کند، بالاخص در بسیاری از جوانان جویای نام که ایده ی اولیه ای را در ذهن می پرورانند، این تصور را ایجاد می کند که زندگی استارت آپی یعنی دریافت سرمایه چند میلیون دلاری، رشد سریع و شهرت فراگیر.

چیزی به همین راحتی که اکوسیستم استارت آپ ها را بیش از اندازه جذاب و بی نظیر و البته سهل الوصول نمایش می دهد. بله البته کار رسانه ها و بسیاری از مشاوران و سخنرانی های انگیزشی در تمام جهان همین است که چنین استارت آپ های موفق و متحول کننده ای را برجسته کنند و البته تا اینجای ماجرا نیز همه چیز عالیست.

روی جذاب استارت آپ ها همان بعد نمایش دهنده در تمام رسانه های جهان است. اما مشکل از آنجا شروع می شود که سرمایه گذاری های عظیم و رشد فزاینده همه داستان نیست. هزاران عدم قطعیت ، اتفاقات غیرمترقبه و فشارهای مالی زیادی در طول فعالیت یک استارت آپ نوپا قرار دارد. پس از یک شروع  پر از شوق و اشتیاق عبور از چالش های پیش رو بسیار دشوار است و افسردگی، تشویش و سطح بالایی از استرس در جامعه استارت آپی امری بسیار شایع است.

هر استارت آپ و کسب و کار نو، در نخستین مرحله از مراحل رشد خود روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر می گذارد. بازه ی زمانی در بین تامین مالی اولیه و پایان مرحله گریز و به بیان ساده تر، بخشی از این چرخه عمر در واقع بعد از مسیر فعالیتی مراکز شتابدهی قرار دارد. شرکت هایی که در مرحله پایانی راه اندازی هستند و خود را آماده می کنند تا عرضه ی عمومی را استارت بزنند باید دقت ویژه ای روی مواردی چون گردش پولی، درآمد کلی و نسبت هزینه به درآمد داشته باشند.

به عقیده ی بسیاری از کارشناسان ، نخستین مراحل از این چرخه عمر، بزرگ ترین خطر پیش روی کارآفرینان و جوانانی است که در حوزه ی استارت آپ های نوپا مشغول به فعالیت اند. این یکی از دشوارترین مراحلی است که باید استارت آپ از عهده ی تعهدات مالی خود برآید و البته این مبحث برای کسب و کارهای ایرانی بسیار حائز اهمیت است، چرا که بازپرداخت تسهیلات را فراهم می کند. به خصوص آنکه در قوانین ما وقتی تعهد مالی پرداخت نشود فرقی بین یک کارآفرین و کلاهبردار نیست و هر دو مراحل قانونی مشابهی را پشت سر می گذارند. به همین علت خطر شکست برای استارت آپ های تازه کار را دو چندان می کند و ممکن است کسب و کار زمین بخورد و متاسفانه وقت آن می رسد که جوانان صاحب ایده که روزی سرشار از انگیزه و تلاش بوده اند در باتلاق بدهی و شکست قرار گیرند.

در هر صورت استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا به یاد داشته باشند که راه اندازی یک کسب و کار با فراز و نشیب های بسیاری همراه است. شاید زمانی که از ادامه ی کار نا امید هستید، دقیقا همان لحظه ای است که قرار است استارت آپ شما موفقیت را تجربه کند.

به یاد داشته باشید که همه ی استارت آپ ها این فراز و نشیب ها را پشت سر می گذارند. وجود لحظه های بحرانی، بدهی های سنگین و مواردی از این دست استارت آپ ها را در معرض خطرهای جدی قرار می دهد. کافی است به کار خود ایمان داشته باشید و مصمم و پر انگیزه خود را در مسیر اکوسیستم جذاب استارت آپ ها قرار دهید. اما همواره به یاد داشته باشید در کنار تمام این جذابیت ها، از این شرایط ویژه تنها و تنها پنج درصد از استارت آپ ها با موفقیت خارج شده و نود و پنج درصد از آن ها در همین شرایط بحرانی به پایان عمر خود رسیده و فراموش می شوند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا