سیاسی

شفافیت آرای نمایندگان بسیارضرورت دارد

به گزارش نقش نیوز «روح الله ایزدخواه» افزود: با عنایت به اینکه عملکرد و رای وکیل نمی‌تواند از موکل پنهان باشد و با توجه به مطالبه عمومی مردم و تعهد اکثر نمایندگان مجلس یازدهم به مردم برای پیگیری موضوع و همینطور به دلیل نقش مهم شفافیت در مبارزه با فساد و ویژه خواری و نظر به اینکه پیش از استفاده از سیستم الکترونیکی آرای نمایندگان در جلسات علنی شفاف بوده طرحی در قالب «ماده واحده » به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است.
وی اظهارداشت: بر اساس این طرح آرای نمایندگان در تمامی موارد رای گیری بجزء مواردی که در آئین نامه قید شده که مخفی باشد به تفکیک نمایندگان و نوع رای که در صحن علنی مجلس داده اند در همان روز رای گیری در سایت مجلس منتشر شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: آئین نامه داخلی مجلس رای اعتماد به هیئت وزیران را مخفی کرده بودکه این موضوع پیشنهاد شد از حالت مخفی خارج شود. جدا از این پیشنهاد شده امکان حضور خبرنگاران درکمیسیون های مجلس شورای اسلامی هم فراهم شود. بقیه موارد شفافیت مثل شفافیت اموال و دارایی ها، بودجه و غیره برای مراحل بعدی گذاشته شده است.
وی همچنین در خصوص تبصره ای که به ماده ۱۲۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اضافه شد مبنی بر مواردی که حداقل پانزده نفر از نمایندگان درخواست رای‌گیری مخفی با ورقه دهند ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رای گیری می‌ شود و در صورت تصویب در اصل موضوع مورد درخواست رای‌گیری مخفی با ورقه انجام خواهد شد، توضیح داد: این طرح در فضای مجازی منتشر شد و خیلی ها از اصل کار حمایت کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در روزهای ابتدای آغاز به کار خود طرح شفافیت آرای نمایندگان را در برنامه کاری خود قرار داد که جای بس مباهات دارد.
جدا از انتقادات از سوی افراد جامعه منفی بافی های زیادی هم در این زمینه انجام شد مبنی بر اینکه پس قرار هست شفافیت نمایشی رخ دهد بدون شک این طور نیست.
ایزدخواه تصریح کرد: اگر قاعده گذاشته شود برای شفافیت آراء و استثناء گذاشته شود برای اینکه هر وقت لازم شدنمایندگان بتوانند رای گیری را مخفی کنندآن استثناها که دائم رخ نمی دهد.
وی ادامه داد: وقتی فرهنگ شد که آراء شفاف باشد کدام نماینده حاضر به اینکه هر روز بیاید حرف از رای گیری مخفی بزند چون کسانی که درخواست می دهند رای گیری مخفی شود و حتی افرادی که رای می دهند طبق قاعده شفافیت آراء اسم آنان منتشر می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا موارد استثناء را اعلام نمی کنید، گفت: به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست اما در برخی موارد مثل مسائل امنیتی، دفاعی و غیره این امکان وجود دارد. برای مثال دولتی در حوالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بخواهد طرحی را ارائه کند به فرض مثال به هر ایرانی دو میلیون تومان پرداخت شود.
ایزدخواه بیان داشت: وقتی نمایندگان ببینند دولت این توزیع پول را با هدف جمع آوری رای انجام می دهد و بخواهند مخالفت کنند و اسم آنان به عنوان مخالف طرح اعلام شود در طرف مقابل مردم شاکی می شوند برای اینکه چرا نمایندگان جلوی خیرات دولت را می گیرند.
وی ادامه داد: این مثال خیلی عیان و دم دستی است اگر مواردی بود که نمایندگان احساس کردند به نفع کشور نیست در برابر برای نماینده هزینه اجتماعی دارد چون ممکن است مردم زود قانع نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا