آخرین اخباریادداشت

شب یلدا ؛ شب رویایی خانواده های ایرانی

شب یلدا یکی از بزرگ ترین مراسم های باستانی ایرانیان از راه رسیده است .این مراسم محفلی برای دورهمی زیبا برای خانواده های ایرانی است که در کنار هم شاد و خوش باشند.

نوشته های مشابه

رسم و رسومی که آیینی خاص دارد و هر چه می گذرد ، شاید رنگ مدرنیته در پاره ای از موارد آن را جذاب تر کرده و بعضا از زیبایی های اصیلش کاسته است. از اکسسوری های یلدایی گرفته و عکس هایی که با دیزاین شب یلدا صورت می گیرد که مملو از رنگ های سبز و قرمز است، تا تزیین انار و پرتقال و هندوانه که قیمت فروش آن چندین برابر و حتی گاها صد ها برابر مواد اولیه اش آب می خورد. از ست لباس نوزادی با تم یلدا گرفته تا انواع لباس های دخترانه و پسرانه که با نوشته ی یلدا مبارک که حتی در میان خانواده های متوسط و حتی تا اقشار پایین تر نیز رواج پیدا کرده است. هزینه های میوه آرایی سر به فلک کشیده، تزئینات عجیب و غیرمعمول و سفره های رنگین که هدف اصلی این شب را به حاشیه کشانده اند. کیک هندوانه و ژله های رنگارنگ با شکل و شمایل هندوانه و انار که دیگر از بدیهیات تزیینات این شب هاست.

یلدای گذشتگان ما با آنچه در این سال ها به عنوان شب یلدا پشت سر می گذاریم ، تفاوت های فاحشی دارد. گویا مدرنیته رنگ و لعاب خاصی به جشن های شب یلدا زده است و کمی ما را از فلسفه ی اصلی این جشن های دیرین دور کرده است.

این که این همه رنگ و لعاب ها از زیبایی و یا سادگی یک شب نشینی طولانی و باستانی در سال می کاهد یا نه ، موضوع بحث امروزمان نیست. من سعی کرده ام از یک منظر دیگر به این موضوع نگاه کنم. حجم وسیعی از مشاغل که شاید بخش عمده ی آن مشاغل خانگیست، رونق صد چندانی در این روزها می گیرد. بله دقیقا می خواهیم به شغل های مناسبتی و رواج رو به رشد آن در دنیای مدرنتیه ی امروز اشاره نماییم.

رواج شغل هایی از این قبیل نه تنها مختص ایران نبوده بلکه در تمام دنیا کارآفرینان بسیاری از سال ها قبل مشغول برنامه ریزی و کسب درآمد از آن هستند. مراسم ها و اکسسوری هایی که در جشن هایی  چون هالوین، ولنتاین و کریسمس به فروش می رسد ، بخش عظیمی از اقتصاد بسیاری از کشورهای تولید کننده ی آن را در برگرفته است. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، به هالوین که یکی از بزرگ ترین جشن های سنتی مغرب زمین است، در جایگاه یک جنبش عظیم اقتصادی در جهان می نگرند. جالب است بدانید ، همین جشن به ظاهر جذاب چه گردش مالی جذابی برای کشاورزان آمریکا و اروپا فراهم کرده است و پشت پرده ی جشن بزرگ هالوین، چه هدف های بزرگ اقتصادی تبیین شده است.

باید باور کرد که کارآفرینی شغل و پست نیست، بلکه یک ویژگی است و افراد فراوانی در سراسر دنیا با داشتن مجموعه ای از توانایی ها و شیوه های عملی، کم کم به نقطه ای می رسند که قادر به خلق فضای اجرایی برای طرح های خلاق می شوند. از اینرو قطع به یقین ، مشاغلی که آن ها را با صفت مناسبتی می شناسیم با کارآفرینی ، رابطه ی مستقیمی دارند. به همین علت می توان انتظار داشت که کارآفرینان خلاق و مبتکر درباره ی مشاغل مناسبتی نیز ابتکارهای عملی بسیاری از خود عرضه کنند.

بسیاری از مشاغل که با توجه به مناسبت های سالیانه قابل تعریف است، در واقع چرخه ی کامل از آماده سازی اولیه و اجرای فصلی و مناسبتی هستند که یکی پس از دیگری انجام می شوند. به عبارت دیگر ، چرخه ی حیات این مشاغل محدود به همان فصل نبوده و شامل دوره ی آماده سازی آن ها نیز می شود و کارآفرینان بالاخص دوست داران مشاغل خانگی می توانند زیر ساخت های لازم برای حضور مستمر در این چرخه را به نحو کارآمد و مقرون به صرفه فراهم سازند.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد مدیریت مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا