استان هاخراسان جنوبیویژه

سیل به ۶۰ روستای شهرستان بیرجند خسارت وارد کرد

رضا بهنام- خراسان جنوبی- «علی ناصری»  با بیان مطلب فوق گفت:خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی برای پیشگیری از وقوع سیلاب در شهر و روستاهای بخش مرکزی بیرجند انجام شده و طی سه سال گذشته در کمیته برنامه ریزی شهرستان بیرجند چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای مقابله و پیشگیری از سیلاب تخصیص یافته است.

فرماندار بیرجند افزود: این اعتبارات در زمینه آبخیزداری، احداث دیوارها،بندها و سازه های مقابله با سیلاب هزینه شده است که نتیجه این اقدامات در سیل اخیر در بسیاری از روستاها نقش خود را نشان داد.

وی با اشاره به ساخت و ساز های و توسعه مزارع که طی سالیان گذشته در حریم رودخانه ها انجام شده است، گفت: این ساخت و سازها در سیل اخیر  دچار بیشترین خسارات شدند بنابر این از مردم و کشاورزان درخواست می شود در توسعه منازل مسکونی و باغات به این مهم توجه کنند که ساخت و ساز آنان در مسیر و حریم رودخانه ها نباشد.

ناصری به سیلاب اخیر در شهرستان بیرجند اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس بازدیدهای انجام شده حدود ۳۱ واحد مسکونی در روستاهای شهرستان بیرجند خسارت دیده اند که از این تعداد ۲۱ مورد خسارت جزئی و ۹ مورد نیازمند بازسازی هستند.

ناصری با بیان اینکه تاکنون ۶۰ روستای شهرستان بیرجند از سیلاب اخیر خسارت دیده اند، عنوان کرد: همچنین در بخش کشاورزی ۶۰ هکتار از اراضی زراعی و ۲۱۰ هکتار از اراضی باغی خسارت ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی وارد شده است.

فرماندار بیرجند از خسارت به ۹۵ رشته قنات در شهرستان بر اثر سیلاب خبر داد و گفت: حدود ۴۵۰ کیلومتر از راه های شهری و روستایی شهرستان بیرجند آسیب دیده اند که در همان ساعات اولیه همه مسیرها جریان تردد در آنها برقرار  و بازگشایی شدند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه نیروهای مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از همان ابتدای وقوع سیلاب در روستاها حضور یافتند، افزود: با اقدامات مطلوب دستگاه های مربوطه با وجود اینکه ۳۱ دستگاه خودرو سواری دچار سیلاب شدند اما خوشبختانه خسارت جانی نداشته ایم.

به گفته وی در حال حاضر همه روستاهای دچار سیل شهرستان بیرجند قنات اصلی آنها (تامین آب شرب) با کمک مردم و نیروهای امدادی بازگشایی شده اما قنات های دوم و سوم روستاها که دچار مشکل شده‌اند نیز با همکاری مدیریت بحران خراسان جنوبی بازگشایی خواهد شد.

ناصری با اشاره به اینکه برق و گاز روستاهای سیل زده وصل شده است، تصریح کرد: در بحث گازرسانی چون خط لوله گاز ۲ روستا که در مسیر روخانه بود آسیب دیده است اکنون در حال جابه جایی خطوط انتقال هستیم که تا پایان هفته عملیات خط انتقال تکمیل و  به گاز متصل می شوند.

فرماندار بیرجند در پایان اظهار کرد: در نتیجه اقدام ارزنده استاندار خراسان جنوبی در سال قبل همه منازل روستایی در سطح استان تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفت و پس از برآورده خسارت ها به سیل زدگان غرامت پرداخت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا