آخرین اخبار

سه شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

 سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه عمل دولت جدید آمریکا بر خلاف ادعاهایش است، گفت: ایالات متحده باید بداند که عضو برجام نیست و نمی‌تواند به اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتسب کند یا درخواست‌هایی داشته باشد و بهتر است اول برادری خود را ثابت کند.

به گزارش پایگاه خیری نقش نیوز به نقل از  ایرنا، سعید خطیب زاده روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با ارائه گاهشمار دیپلماسی در هفته گذشته گفت: هفته گذشته هفته دیپلماتیک پرمشغله ای بود. دوشنبه ۱۰ آبان ماه رایزنی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد. چهارشنبه ۱۲ آبان ماه برخی محکومان در تایلند با تلاش و پیگیری سفارت و دوستان ما در نهادهای ذیربط به کشور منتقل شدند. وی اضافه کرد: همچنین روز پنجشنبه ۱۳ آبانماه تماس تلفنی وزیران امور خارجه عراق و سوریه را با آقای امیرعبداللهیان داشتیم. علاوه بر این وزیران امورخارجه چین، کویت و اردن و همچنین تعداد از سفرای مقیم در پیام‌های جداگانه جویای حال وزیر امور خارجه شدند و برای ایشان آرزوی سلامتی کردند.سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: روز شنبه گفت و گوی تلفنی وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای انجام شد. علاوه بر این گفت و گوی وزیر امورخارجه با همتای آذربایجانی در همان روز انجام شد و در این گفت و گو درباره توافق و تمرکز بر گسترش همکاری های اقتصادی و عبور از برخی موضوعات و سوء تفاهم‌های رسانه ای  تبادل نظر شد.خطیب زاده، گفت و گوی تلفنی وزیر امورخارجه چین با وزیرامورخارجه کشورمان را از دیگر تحولات حوزه دپیلماسی این هفته عنوان کرد و گفت: این هفته همچنین روسای قوا و برخی مقامات کشوری و لشکری جویای احوال وزیر امورخارجه کشورمان بودند چرا که ایشان به دلیل کرونا در قرنطینه هستند و از منزل کارها را پیگیری می‌کنند.

 تیم مذاکره کننده از حیث حقوقی تغییری نخواهد کرد/آمریکا نمی‌تواند در نشت‌آتی حضور یابد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال ایرنا درباره تیم مذاکره کننده و اینکه آیا در مذاکرات‌آتی آمریکا هم حضور دارد یا نه، گفت: از آنجا که آمریکا عضو برجام نیست، طبیعتا نمی‌تواند در این نشست حضور داشته باشد.وی ادامه داد: وقتی تیم مذاکرات مشخص شد با هدایت آقای باقری و ترکیبی از نمایندگان ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و هیچ تغییری از حیث حقوقی نخواهیم داشت.سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به دیگر سوال ایرنا درباره صحت یا سقم سفر احمد مسعود به ایران، گفت: سفرهای انجام شده با موضوع افغانستان عادی و با آگاهی دوستان در بخش‌ها و گروه‌های مختلف افغانستانی انجام شده و می‌شود و هفته گذشته درباره صادرات برق سفری به افغانستان انجام شد. آقای کاظمی قمی هم مستقر شد و به کابل سفر می‌کند. رفت و آمدهای دو کشور همسایه در جریان است. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان درباره اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی‌آمریکا مبنی براین که ایران به برجام برگردد ما هم برمی‌گردیم و همچنین اظهارات وی درباره موجودیت رژیم اسراییل، گفت: رژیم اسرائیل خودش رژیم مخرب و متجاوز است و سیاست‌هایی که در پیش گرفته همه مبنای نامشروع بودن هر چه بیشتر این رژیم متجاوز است.وی اظهار کرد: ایالات متحده باید بداند که عضو برجام نیست و نمی‌تواند به اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتسب کند یا درخواست‌هایی داشته باشد و بهتر است اول برادری خود را ثابت کند.

خطیب زاده یادآورشد: ما خوشحال هستیم که آمریکایی‌ها مدام اراده و نیت شان را تکرار می‌کنند شاید برای این است که فراموش نکنند که می‌خواهند تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی و فراسرزمینی توسط دولت قبلی ایالات متحده اعمال شد و توسط این دولت ادامه یافت و برخی اضافه شد را بردارند. اما آنچه که مهم است عمل هست.

سه شرط تهران برای بازگشت آمریکا به برجام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی  با بیان اینکه عملی که از دولت فعلی ایالات متحده دیدیم ، متاسفانه در خلاف جهت اعلامی آنها بوده است، گفت: ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است؛ باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: آمریکا برای بازگشت از این مسیر غلط باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

 ریاض از اظهارات رسانه‌ای پرهیز کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت و گوی ایران و عربستان گفت: تماس‌ها بین ایران و عربستان قطع نشده است. گفت و گوها به صورت صریح و شفاف انجام شد. با این حال پیشرفت گفت وگوها منوط به این است که ریاض از اظهارات صرف رسانه‌ای بپرهیزد. اگر شاهد اراده جدی از طرف عربستانی باشیم دور دوم گفت وگوها ادامه می‌یابد.خطیب زاده درباره بحران لبنان و تاثیر آن بر گفت وگوهای ایران و عربستان گفت: گفت وگوهای ایران و عربستان دوجانبه است و ما هرگز درباره دوستانمان با کسی حرف نزدیم که بخواهد تاثیر بپذیرد.توصیه‌ام به کشورها این است که بدانند منطق فشار هرگز به نتیجه نرسیده و نمی‌رسد. درباره لبنان هم چنین است. بهتر است در فضای دیپلماتیک و دو جانبه حرکت کند و جلو برود. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که حمله انجام شده در عراق بیشتر به نفع چه کسی یا چه کسانی است و آیا آمریکا دنبال راه انداختن جنگ شیعه با شیعه در عراق است، گفت: باید اجازه دهیم گروه‌های ذیربط و نهادهای قانونی در عراق بررسی‌های خود را تکمیل کنند.

ثبات عراق از مسیر حکومت قانون می‌گذرد

وی افزود: در تماس تلفنی دیروز امیرعبداللهیان و فواد حسین روی این موضوع بحث شد که همه باید کمک کنیم تا مسببان، عاملان و آمران این ماجرا پیدا شود. مسیر ثبات عراق از مسیر همین همکاری‌ها و حکومت قانونی می‌گذرد لذا باید اجازه دهیم فضای مناسب برای نهادهای ذیربط قانونی و قضایی عراق ایجاد شود تا بتوانند درخصوص واقعه بررسی‌های دقیق‌تر داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تقویت روابط با ترکیه، به ویژه روابط اقتصادی گفت: روابط ما با ترکیه از حیث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مردمی و امنیتی رو به گسترش بوده و در سال‌های اخیر هم بیشتر شد. ظرفیت‌ها بیش از پیش محقق شد و در آینده نزدیک شاهد سفرهای دیپلماتیک در سطح یک و ۲ به ترکیه خواهیم بود.خطیب زاده همچنین درباره نحوه تعاملات با جمهوری آذربایجان گفت: در سه دهه اخیر همواره مخالف اشغال جمهوری آذربایجان بودیم و بر حفظ تمامیت ارضی  این کشور تاکید کردیم . همراه با آزادسازی مناطق اشغال شده به این کشور تبریک گفتیم. در این شرایط هم مهم عبور از برخی سوء تفاهمات است و اراده دو کشور بر رفع مشکلات و تقویت رابطه است و امیدواریم شاهد توسعه هرچه بیشتر این روابط و رفع سوء تفاهمات رسانه‌ای باشیم.سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اظهارات خبرنگار چینی مبنی بر اینکه ایران مواضع حمایتی در برابر چین نداشته است، گفت: گفت و گوی وزیران خارجه ایران وچین به صورت مفصل برگزار شد. ایران از ابتکارات چین و چین از مواضع ایران در رفع تحریم ها حمایت کرد. با این وجود مسئولیت اصلی برجام برعهده ایالات است.

باقری عازم سه کشور اروپایی است

وی با اشاره به مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران اظهار کرد: آقای باقری درباره مذاکرات گفتند که با همه اعضای ۱+۴  گفت وگو می‌کند. در این راستا با چین و روسیه و انریکه مورا هماهنگ کننده برجام صحبت و رایزنی شد.خطیب زاده در ادامه از سفر باقری به پایتخت سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و احتمالا اسپانیا در مقام معاونت سیاسی خبر داد و گفت: در این سفرها درباب مسایل دو جانبه و منطقه‌ای گفت وگو می‌شود اما چون آقای باقری مذاکره کننده ارشد تیم است درباره مذاکرات پیش رو هم صحبت خواهد کرد. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد: ایران همانطور که مواضع خود را برای دوستان تشریح کرده، مادامی که اطمینان قطعی پیدا نکند که تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی ایالات متحده به صورت یکجا و موثر، قابل تضمین عینی و راستی آزمایی برداشته نشود، اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهد کرد. در واقع تا درباره همه چیز توافق نشود هیچ چیزی توافق نخواهد شد.

موضوع احضار سفیر ایران در ویتنام در میان نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگر از نشست اظهار کرد: اصل حاکم بر توافقات و گفت‌وگوها در وین این است که تا همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نشده است و این اصل اساسی بوده که از روز اول گفته شده و الان هم با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.وی همچنین درباره نفتکش دزدی شده و اظهارات مقامات آمریکایی و همچنین خبر احضار سفیر ایران در ویتنام گفت: درباره خبرسازی‌های رسانه‌های خارجی معمولا اظهار نظر نمی‌کنم. آنچه روشن است این است با دولت ویتنام در تماس نزدیک هستیم. مراحل و اقدامات اداری مربوط به کشتی درحال انجام است و خدمه دسترسی‌های عادی کنسولی دارند. به محض حل شدن مسائل فنی، موضوعی درباره کشتی ویتنامی وجود ندارد و احضاری هم در میان نیست.  خطیب زاده افزود: درباره روایت‌های غیرواقعی برخی رسانه‌های خارجی به نقل از برخی منایع آمریکایی هم آنچه که تاکنون توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران ژفته روشن است و اظهار نظر متفاوتی هم لازم نیست.

 قانون مصوب مجلس را کلمه به کلمه اجرا می‌کنیم

خطیب زاده اضافه کرد: مطمئن باشید آنچه تا به امروز در وین گفته شده پیش نویس‌هایی از گفت وگوها بوده و چون همه چیز توافق نشده عملاً هیچ چیزی توافق نشده بوده است. لذا تنها مسیری که الان وجود دارد مسیری است که جمهوری اسلامی ایران و ۴ بعلاوه یک اطمینان حاصل کنند که عضوی از برجام خارج شده و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و توافقنامه هسته‌ای هست، در عمل به تعهدات خودش پایبند است. وی خاطرنشان کرد: اگر همه اعضای توافق به شمول و  اولویت رفع تحریم هایی که آمریکا بعد از خروج اعمال کرده اطمینان حاصل کنند آن وقت می‌توان گفت که در مسیر درست هستیم. لذا موضوع گام به گام هیچ گاه مطرح نبوده است.سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی وقتی در مورد کشورهای خودشان صحبت می‌کنند فکر می‌کنند بعد از انجام تشریفات قانونی، قوانینی که در چهارچوب و تفکیک قوا لازم الاجرا شدند مسئولیت قطعی اجرای آن را دارند اما وقتی به کشور جمهوری اسلامی ایران می‌رسند توقع دارند آنچه به عنوان قانون قطعی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مراحل تشریفات قانونی را طی کرده و دولت موظف به انجام آنها است، با یک رفتار غیر قانونی و فراقانونی قابل دور زدن هست.خطیب زاده تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مانند همه دولت‌هایی که در فضای مردم‌سالاری نفس می‌کشد، مقید به قوانینی است که تشریفات قانونی را طی کرده و لازم الاجراست و آنچه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده توسط دولت کلمه به کلمه و تابع‌النعل بالنعل و کلمه به کلمه پیگیری خواهد شد.

گروسی را به پرواز در آسمان شفاف قوانین لازم‌الاجرا دعوت می‌کنم

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بازرسی در ایران مانند پرواز در ابرهای متراکم است، و تدابیر امنیتی در مراکزهسته‌ای زیاد شده است، گفت: آقای گروسی بهتر از هر کسی می‌داند که ابرهایی که می‌گوید به صورت مصنوعی بارور شده‌اند و با زیاده ‌خواهی برخی اعضای آژانس بود. وی افزود: من ایشان را به آسمان صاف اساس‌نامه آژانس و آسمان قوانین اجرایی دعوت می‌کنم که آن آسمان صاف و همه چیز روشن است و خود را اسیر رفتارهای برخی کشورها که به صورت سیاسی موضوع را پیگیری می‌کنند، نکند. پرواز در آسمان شفاف قوانین لازم‌الاجرایی که با آن بسیار آشنا هستند برای او بسیار راحت‌تر است.سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله سایبری به سامانه‌های بنزین و نتیجه تحقیقات در این زمینه گفت: مراجع و نهادهای فنی خود درباره این حملات سایبری اظهار نظر می‌کنند. اما اگر امنیت به صورت اعم خودش، دسته جمعی باشد یعنی کسی نمی‌تواند در فضای امن زندگی کند و وقتی بقیه را دچار ناامنی می‌کند، در فضای سایبری به طور اخص است کسی نمی‌تواند در خانه‌ای شیشه‌ای بنشیند و دیگران را به طور سایبری مورد حمله قرار بدهد.

وی افزود: اتفاقا کسانی که با این موضوعات آشنا هستند می‌دانند که هم توان جمهوری اسلامی ایران چیست و هم اینکه آسیب پذیری گسترده خود را می‌دانند. ‌جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای توافقنامه‌های دوجانبه گسترده درباره موضوعات سایبری داشته و اعلام آمادگی می‌کند در یک ترتیبات دسته جمعی در امنیت سایبری حضور داشته باشد اما اینکه برخی کشورها یا برخی رژیم‌ها بخواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند پاسخ‌های خود را قبلا گرفته‌اند و بعد از این هم خواهند گرفت.خطیب‌زاده درباره اینکه آیا خبر ترک نیروهای مقاومت در مرز ایران و سوریه بعد از حمله به الکاظمی صحت دارد یا نه، گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه روشن است. به برخی اخبار تایید نشده رسانه‌های جهت‌دار واکنش نشان نمی‌دهیم اما یک موضوع کاملا روشن است و آن‌هم تداوم رفتار تروریستی و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در اشغال فلسطین و حملات متعدد به خاک روسیه و حمایت‌های دولت آمریکا از گروهک تروریستی در داخل خاک سوریه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت و منافع خود هرگز منفعل نبوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع ایران و چین درباره توافق هسته ای گفت: مواضع تهران و پکن درباره تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ملت ایران بسیار نزدیک است و مواضع ما نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه پکن هم چنین است و ایالات متحده مقصر طرف فعلی است که طرف برجام نیست باید متعهد شود که تضمین‌های لازم را خواهد داد که در آینده حقوق بین‌الملل را به سخره نگیرد. خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است هیاتی از افغانستان وارد تهران شود،گفت: سالهاست که به افغانستان برق صادر می‌کنیم چون در وضعیت بدی از نظر انرژی به سر می‌برند و براساس توافق وزارت نیرو و شرکت برشنای افغانستان سفرهایی به افغانستان انجام شده و انجام می‌شود و ضمن اینکه استاندار خراسان رضوی برای تسهیل تردد کامیون‌ها سفری به افغانستان داشته است. برای ما مهم است که مردم افغانستان در این شرایط وضعیت بهتری داشته باشند.

بر ثبات و امنیت عراق تاکید داریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به گفت و گوی امیرعبداللهیان درباره طرح تغییرات منطقه‌ای گفت: آنچه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در چند ماه اخیر درباره حسن همسایگی گفته اصولی است که مورد توافق همه کشورها واقع شد. اما از مهمترین اصول این است که مناطق بحرانی ما بتوانند با همکاری همسایگان بتوانند به آرامش برسد و بتوانیم بحران را خنثی کنیم.خطیب‌زاده در ادامه درباره موضع صریح وزارت خارجه به ترور الکاظمی و کمرنگ شدن مذاکرات با عربستان، گفت: وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه مواضع را مشخص می‌کند که دیروز با صراحت و بدون لکنت گفته شد. مواضع ایران همان است که توسط دستگاه دیپلماسی مطرح می شود و ما به امنیت و ثبات در عراق و حاکمیت قانون در این کشور تاکید داریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که مقطع شروع مذاکرات از چه زمانی است و آیا نتایج ۶ دور مذاکرات قبلی کنار گذاشته می شود یا نه، اظهار کرد: آنچه که اکنون در وین گفته شد اگر به سندی رسیده بود اعلام می‌شد اما یک سری پیش نویس‌هایی بود که پیشرفت‌هایی حاصل شد و نقاط اختلافی باقی ماند. در پیش نویس به توافق نرسیدیم و نقاط اختلافی و اینکه در چند موضوع به بن بست رسیدیم، کاملا روشن است.خطیب زاده یادآور شد: یکدندگی و لجبازی  ایالات متحده در حفظ میراث شکست خورده ترامپ مهمترین بن بست در توافق وین بود که بخشی از تحریم‌های ترامپ را حفظ کنند. ایالات متحده باید مشخص کند چه می‌خواهد آیا میراث شکست خورده و غیرقانونی دولت قبلی آمریکا در یکجانبه‌گرایی در اعمال تحریم ها و خروج یکجانبه از برجام و در بوق و کرنا کردن آن را می‌خواهد. مادامی که اینها تغییر نکند وین تغییر نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی تغییر رفتار دهند و منطق درست را بپذیرند، توافق خیلی نزدیک خواهد بود و اگر بخواهند ۱+۴ و دنیا را بازی بدهند، دستیابی به توافق خیلی دور خواهد بود.سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفرآتی وزیر امور خارجه هندوستان و اینکه آیا در این سفر درباره گردشگری هم تبادل نظر و رایزنی خواهد شد، گفت: با هماهنگی انجام شده، با واکسیناسیون گسترده، کنترل کرونا و سخت گیری‌ها در مسیر ورودی و خروجی، ورود گردشگران را در چارچوب پروتکل های بهداشتی تنظیم می کنیم و ویزاها درحال صدوراست.وی روابط ایران و شبه قاره را تابع اراده طرف‌هایی دانست که در گفت و گوها بر گسترش آن تاکید کردند و افزود: بعد از بیانیه دهلی مسیر ارتباط ایران و هند رو به رشد بود. روابط ایران و هند چندلایه، تمدنی و تاریخی است.خبرنگاری به اظهارات معاون وزیرخارجه روسیه در سفر به نخجوان درباره مرز نخجوان اشاره کرد و موضع جمهوری اسلامی را در این باره جویا شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مواضع ایران درباره توافق بعد از جنگ کاملا روشن است.  مقاومت مردم جمهوری آذربایجان را تبریک می گوییم و در عین حال اعلام می کنیم مرزهای بین المللی باید به رسمیت شناخته شود و عادی‌سازی روابط دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان را داشته باشیم. سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درخصوص اظهارات صدر اعظم اتریش مبنی بر اینکه بدون در نظر گرفتن مسائل موشکی و منطقه‌ای توافق هسته‌ای کامل نخواهد بود اما توافقنامه موجود بهتر از بی‌توافقی است. سخنگوی آمریکا بعد از ترور نافرجام نخست وزیر عراق اعلام آمادگی کرده و پیشنهاد داده آمریکا در روشن شدن موضوع تحقیقات انجام داده به بغداد کمک کندخطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد یک مقام‌ آمریکایی درباره کمک به تحقیقات پیرامون حملات پهپادی اخیر به منزل مصطفی الکاظمی گفت: درباره موضوعات حاکمیتی عراق حاکمیت و دولت این کشور صلاحیت دارند اعلام نظر کنند. آنچه برای ایران مهم است حفظ ثبات و آرامش در عراق است و اینکه حاکمیت عراق با دخالت‌های خارجی زیر سوال برده نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا