آخرین اخبارخراسان جنوبی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:تلاش دولت، برداشتن فشار اقتصادی از آحاد افراد جامعه

نقش نیوز – خراسان جنوبی – رضا بهنام : سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تلاش دولت بر این است که به آحاد افراد جامعه، کوچکترین فشاری از حوزه اقتصادی وارد نشود.
اشرفی با بیان این مطلب در نخستين جلسه “هم انديشی- جهاد تبيين” ویژه مدیران مطبوعات و رسانه های استان با محوريت” اجرای طرح مردمی سازی توزيع عادلانه يارانه ها، مرتبط با اقلام و كالاهای اساسی” خاطرنشان کرد: در اجرای طرح مردمی سازی توزيع عادلانه يارانه ها، تمام جوانب امر دیده شده است.
وی، کار دولت در اجرای این طرح را بسیار شجاعانه خواند و گفت: خیلی ها بر ورود دولت به این طرح در سال اول فعالیت خود، انتقاداتی دارند اما در واقع باید یک نفر این شهامت را داشته باشد که گره از مشکلات اقتصادی بردارد.
معاون استاندار با تشریح پیامدهای ارز ترجیحی، تصریح نمود: در سال ۱۴۰۰ که دولت تغییر کرد، در قانون بودجه برای ارز ترجیحی ۸ میلیارد دلار لحاظ شده بود که تا اول سال به اتمام رسید.
اشرفی با اشاره به این که ۱۵ میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص یافت، متذکر شد: این که با تخصیص این رقم، بیش از مبلغ مصوب، باز هم شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی بودیم، نشان می دهد اشکالی در کار بوده است.
وی با تأکید بر این که اجرای طرح مردمی سازی توزيع عادلانه يارانه ها، تکلیف قانونی دولت است، ادامه داد: دولت مجری این طرح و مهیای یک جراحی بزرگ در حوزه اقتصادی شده تا نظام پرداخت یارانه ها را اصلاح نماید.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به اتفاقی که در بازار آرد رخ داده، گفت: کیسه آردی که با رقم ۳۸-۴۰ هزار تومان در اختيار نانوایی ها قرار می گیرد، به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوار مرزی استان به فروش می رسد که همین تفاوت قیمت، باعث خروج آرد از خبازی ها شده است.
به گفته وی؛ طی مدت سه سال ۷۰ هزار کیسه آرد خبازی در استان وارد حوزه صنف و صنعت شده است.
اشرفی با تأکید بر این که قیمت آرد از کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ به ۱۲ هزار تومان ارتقاء پیدا کرده و لذا قیمت نان فانتزی و ماکارانی افزایش یافته است، اظهار داشت: مهمترین هدف در این قیمت گذاری، حفظ این کالای استراتژیک است.
وی افزود: با عنایت به تحولات بین المللی و توجه به این مسئله که ۳۰ درصد گندم دنیا در اوکراین و روسیه تولید می شود، باید از ظرفیت های داخلی نهایت استفاده را ببریم تا از تبعات جهانی متأثر نشویم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری از عزم دولت برای مدیریت این مسئله گفت و متذکر شد: طرح پایلوت در زنجان در حال انجام است اما زیرساخت های لازم برای همه کشور مهیا نشده و به محض تأمین امکانات لازم، تکمیل اطلاعات، انجام عملیات بانکی و… به همه استان ها تسری خواهد یافت.
اشرفی با تأکید بر این که یارانه نان به همه تعلق می گیرد، گفت: قیمت نان سنتی افزایش نخواهد یافت و مابه التفاوت قیمت نان از بانک مرکزی به حساب نانوا منتقل می‌شود.
وی متذكر شد: در این طرح، چون مردم به دنبال بهترین نان خواهند بود، کیفی سازی نان برای نانوا مهم خواهد بود.
به گفته وی‌؛ در این طرح، یارانه ها به حساب مردم می نشیند و درصورت فراهم شدن زیرساخت ها، کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالاها لحاظ خواهد شد.
معاون استاندار با تأکید بر این که تمام جوانب امر در این طرح دیده شده، گفت: کلیه واحدهایی که در مبادی تولید، تأمین و توزیع کالا از این طرح متأثر می شوند و یا نیاز به سرمایه در گردش دارند، در این طرح لحاظ شده اند.
اشرفی تأکید کرد: این اطمینان خاطر را به مردم می دهیم که اقلام اساسی به اندازه کافی ذخیره سازی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا