سرمایه های فکری، رکن اصلی فعالیت های کارآفرینانه
قانون کسب و کار در تمام دنیا با تحولاتی عظیم و پیچیده روبروست. دیگر منابع مالی و دارایی ها، اولویت اول برای استارت و ادامه ی کسب و کارها محسوب نمی شوند و حرف اول فعالیت های کارآفرینانه را سرمایه های فکری می زنند. کارآفرینی دیگر تنها یک واژه نیست، بلکه حاصل تلاش و رویا پردازی فرد یا افرادی است که عمر خود را صرف دانش، محصول و نبوغ خود کرده اند. از اینرو با رشد تکنولوژی و وجود انبوهی از اطلاعات در عصرحاضر، محور کنونی سازمان ها بالاخص سازمان هایی با پیش زمینه ی کارآفرینانه باید بدنبال چیزی فراتر از منابع مالی باشند. در واقع با سیر جوامع از عصر صنعتی به عصر اطلاعات، شاهد نوعی پایداری اقتصادی هستیم که در آن دانش به عنوان مهم ترین سرمایه، جایگزین سرمایه مالی و فیزیکی شده است. دانشی که نشات گرفته از نبوغ انسان های متفکری است که متمایز از دیگران می اندیشند و هیچ چهارچوبی برای افکار بلند پرواز آن ها وجود ندارد.
می توان اذعان داشت که پارادایم سرمایه فکری به یکی از پیش فرض های بنیادی موفقیت در عصر دانش محور و به شدت متغیر امروزی تبدیل شده است و بسیاری از کارآفرینان می توانند با توجه به ارزش آفرینی مدیریت دانش در حوزه سرمایه های فکری، از این سرمایه به منظور بهبود سیستم های کیفیت، ارتقای بهره وری، رضایت مشتری، کاهش هزینه ها و بطور کل، ارتقای عملکرد سازمانی استفاده نمایند. به همین علت در ردیف اول کارآفرینان موفق و سرمایه داران تراز اول دنیا کسانی ایستاده اند که با دستان خالی، اما با سرمایه های بی نظیری همچون فکر و دانش دست به کار شده اند. اینجاست که سرمایه های فکری و نیروی انسانی با کیفیت و دانش محور، رکن اصلی خلاقیت و افزایش بهره وری در سازمان ها را بازی می کنند و به عنوان یکی از دارایی های دانشی سازمان ها دارای تاثیر قابل توجهی بر فعالیت های کارآفرینانه هستند. سرمایه های فکری مانند کارآفرینی سازمانی ،یکی از عوامل اساسی در خلق مزیت رقابتی برای سازمان هاست و موفقیت سازمان ها در عرصه ی رقابت امروز به شدت منوط به بکار گیری آن هاست.
به همین علت سرمایه های فکری را اغلب تحت عنوان دارایی های نامشهود توصیف می کنند که می تواند به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی پایدار به کار گرفت و یکی از ارزش افزاترین منابع سازمان ها و عامل اساسی در نهادینه کردن و توسعه کارآفرینی سازمانی باشد. پیشگامان این حوزه به خوبی دریافته اند که پرداختن به سرمایه های فکری مزایای چشمگیری برای فعالیت های کارآفرینانه داشته که از جمله ی آن ها می توان به افزایش سودآوری، بهبود موقعیت استراتژیک شرکت ها، تکنولوژی منحصر به فرد، بالا بردن اعتبار و وجهه ی سازمان ها، کاهش هزینه و محبوبیت در بین مشتریان و در نهایت موفقیت در ارائه و بهبود کیفیت خدمات و ارتقا بخشی آن ها اشاره نمود.
از اینرو باید به کارآفرینی در دنیای امروز از منظر ویژه تری نگاه کرد. چرا که کارآفرینی در یک تعامل چند سویه یعنی در مفهوم ایجاد اشتغال و هم در مفهوم ایجاد تحول از طریق نوآوری و بهبود فرایندها در رشد و توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت بوده و تاثیر گذار است، باید به مفهوم تاثیر پذیری آن از سرمایه های فکری توجه ویژه ای مبذول داشت. هر چند بنظر می رسد، سرمایه فکری از موضوعات جدیدی است که در سال های اخیر در محافل علمی جهان و نیز در کشور مطرح شده است، اما اهمیت آن به حدی است که امروزه میزان موفقیت هر مجموعه کارآفرینانه ای به مدیریت این منبع نامشهود وابستگی پیدا کرده است.
سازمان ها و فعالیت های کارآفرینانه در سیر سریع تحولات تکنولوژی به نقطه ای رسیده اند که بدون نوآوری نه تنها نمی توانند به اهداف خود برسند، بلکه حیات و بقای آن ها نیز در اقتصادی که هر روز متناسب با نیازهای جامعه در حال تغییر و تحول است نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت. بنابراین چیزی که امروز این شرکت ها را در صحنه اقتصاد کنونی رقابت پذیر کرده و به ماندگاری آن ها کمک می کند، اداره اثر بخش دانش و تاکید مستمر بر عوامل کلیدی دارایی های دانشی از جمله سرمایه های فکری است.
بطوریکه پژوهش ها نشان می دهد که سازمان هایی که تاکید بیشتری بر سرمایه های فکری دارند، نوآورترند. چرا که در چنین سازمان هایی به علت وجود سرمایه های فکری و استفاده از دانش بستر تفکرات نو و فعالیت های کارآفرینانه و خلاقانه بیشتر مهیاست. در واقع سرمایه فکری، نوعی ثروت آفرینی از راه سرمایه گذاری در دانش، اطلاعات، دارایی های فکری و تجربی است. موضوعی ارزشمند که به عنوان فاکتوری تعیین کننده در کسب موفقیت نقش مهمی را بازی می کند. کارآفرینان جوان کشور باید تمرکز خود را بر روی این حوزه بیشتر نمایند تا همگام با بازارهای جهانی از این فاکتور رقابتی در راستای موفقیت هر چه بیشتر فعالیت های خود بهره مند گردند.