استان هاخراسان جنوبیویژه

ستاد توسعه خاوران، گامی در راستای تحقق توسعه و تسهیل در سرمایه گذاری

خراسان جنوبی-رضابهنام-مشیر الحق عابدی با بیان مطلب فوق به تشریح محورهای توسعه استان پرداخت و با تأکید بر این که خراسان جنوبی از پتانسیل ها و ظرفیت های بیشماری برخوردار است، خاطرنشان کرد: استان در تولید زرشک و عناب در دنیا رتبه برتر، در زعفران از لحاظ کمیت رتبه دوم و از حیث کیفیت رتبه اول را در اختیار داریم و این در حالی است که در تعداد قنوات اولین و در شتر دومین استانیم و در تولید گل نرگس و انار هم از ظرفیت بالایی برخوردار هستیم.
وی از لزوم بهره گیری از سند آمایش در برنامه های توسعه ای استان گفت و تصریح نمود: سند آمایش، نقشه راهی برای پیشبرد اهداف عالیه استان است، لذا مواردی که نخبگان دانشگاهی در رابطه با پیشرفت و توسعه استان مطرح می کنند، در سند آمایش لحاظ شده است.
معاون استاندار افزود: استان به جهت اقبال کشاورزان، از حیث تعداد شرکت های سهامی زراعی در کشور حائز رتبه برتر است، اما در بحث فرآوری محصولات استراتژیک باید بیشتر تلاش کنند که این مهم در سند آمایش استان لکه گذاری شده تا بخش خصوصی بر مبنای اطلاعات درست برای احداث کارخانجات فرآوری محصولات استراتژیک ورود کند.
عابدی متذکر شد: اگر چه زعفران و زرشک شناخته شده است اما باید با بهره گیری از علم روز بهترین محصولات روانه بازار گردد، لذا در این زمینه برخی استارتاپ ها مثل عناب با تولید شکلات عناب ،پودرفراسودمند عناب و …اقداماتی را در استان انجام داده اند که برآیند تلاش دانشگاه بیرجند و دانشگاه علمی و کاربردی بود.
وی صنایع را به عنوان یکی از پیشران های توسعه استان نام برد و گفت: وجود ۲۳ شهرک و نواحی صنعتی در سطح استان دلیل واضح و مبرهنی از همگرایی دستگاه ها برای همراهی با سرمایه گذاران است.
معاون استاندار از نهضت گلخانه ای گفت و اظهار داشت: نهضت گلخانه ای بر اساس قابلیت های استان برنامه ریزی شده و زیر ساخت های آن در حال انجام می باشد.
عابدی از معدن نیز به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های استان نام برد و گفت: استان در تعداد معادن، رتبه ۴ و به لحاظ میزان ذخایر رتبه ۷ کشور را داراست و از ۶۱ ماده معدنی موجود در دنیا ۵۰ ماده معدنی را داریم، لذا می طلبد موضوع فرآوری معادن مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: همین ظرفیت های مطلوب سبب شده، شرکت های بزرگ توسعه گرا که در سطح ملی حرف زیادی برای گفتن دارند، متقاضی دریافت محدوده های معدنی ما باشند.
معاون استاندار از صدور مجوزهای بینام در ستاد توسعه خاوران، به عنوان اقدامی خلاقانه نام برد که مورد اقبال مقام عالی وزارت کشور قرار گرفته و گفت: سرمایه گذاران می توانند از بین ۴۰ مورد مجوز بی نام صادر شده تا این لحظه،موارد مرتبط با حوزه سرمایه گذاری خود را انتخاب کرده، بنا بر اعلام دستگاه های پیشران اقتصادی، در کمتر از ۲۴ ساعت، فعالیت خود را آغاز کنند.
عابدی با اشاره به ۸۰ واحداقامتی فعال، از ظرفیت گردشگری استان گفت و تصریح نمود: خراسان جنوبی منطقه ای بکر و منحصر به فرد در زمینه های گردشگری است، لذا گردشگری می تواند به عنوان اشتغال پایدار در استان عمل نماید زیرا برگشت سرمایه سرمایه گذاران در این حوزه به نسبت سایر حوزه ها خیلی زود تر اتفاق می افتد
وی در پایان خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی سرزمین ناشناخته ها، بهشت زمین شناسان و معدن کاران و عسلویه معدنی ایران است و با همه ظرفیت های موجود هنوز به معنای واقعی به هدف غایی خود یعنی توسعه پایدار نرسیده که باید در این زمینه با برنامه حرکت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا