اقتصادی

سایه کرونا بر بازار نفت

قیمت نفت امروز تحت تاثیرآغاز دوباره فعالیت بزرگترین شبکه خط لوله سوخت رسانی آمریکا افزایش اندکی را تجربه کرد اما نگرانی ها نسبت به محدودیت های جدید کرونایی در آسیا، بازار را نگران نگه داشت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با سه سنت افزایش، به ۶۸ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با هشت سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۶۵ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید.این دو شاخص روز جمعه حدود ۲.۵ درصد صعود کرده بودند و موفق شده بودند، رشد هفتگی داشته باشند که سومین رشد هفتگی متوالی بود.

با عادی شدن تدریجی فعالیت شبکه خط لوله سوخت رسانی شرکت کلونیال پایپ لاین پس از حمله سایبری که باعث تعطیلی این سیستم شد، کمبود بنزین در کرانه شرقی آمریکا روز یکشنبه تا حدودی رفع شد و بیش از ۱۰۰۰ پمپ بنزین سوخت دریافت کردند.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالا در شرکت راکوتن سکیوریتیز در این باره گفت: بازار هیچ روند مشخصی ندارد با این حال موج جدید محدودیت ها برای مهار شیوع بیماری در آسیا، بازار را دلسرد کرده است.سرمایه گذاران به دلیل نگرانی ها نسبت به گونه ی به شدت واگیردار ویروس کرونا که نخستین بار درهند شناسایی شد و به کشورهای دیگر سرایت کرده است، محتاط مانده اند.

بعضی از ایالت های هندی روز یکشنبه اعلام کردند: قرنطینه های کووید ۱۹ را تمدید می کنند تا به مهار این بیماری که جان بیش از ۲۷۰ هزار نفر را در این کشور گرفته است، کمک کنند. نگرانی هایی نسبت به بودجه سالانه هند وجود دارد زیرا موج دوم فلج کننده بیماری کووید ۱۹ را به حساب نیاورده بود.سنگاپور روز یکشنبه هشدار داد که گونه جدید ویروس کرونا کودکان را بیشتر از گونه های قبلی هدف قرار می دهد. این کشور آماده بستن مدارس می شود و همزمان ژاپن در سه منطقه که شیوع بالاتری داشته اند وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

به گفته تحلیلگر شرکت راکوتن، آمار خرده فروشی مایوس کننده چین به فشارها بر بازار نفت افزود. فروش خرده فروشی چین در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۷ درصد رشد کرد که کمتر از ۲۴.۸ درصد مورد پیش بینی تحلیلگران بود. پالایش نفت چین در آوریل ۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد اما در مقایسه با اوجی که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ داشت، پایین تر مانده است.کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی گفت: با نگرانی های رو به رشدی که نسبت به شیوع پاندمی در آسیا وجود دارد، انتظار می رود ،نفت برنت هفته جاری در بازه محدودی معامله شود.

در این بین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد: شرکت های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی به شمار دکل های حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند زیرا قیمت های بالاتر بعضی از شرکت های حفاری را تشویق کرده به سر چاه ها بازگردند.در خاورمیانه هم درگیری میان رژیم صهیونیستی و گروه حماس با وجود درخواست های بین المللی برای آتش بس روز دوشنبه وارد دومین هفته شد و هیچ نشانی از پایان آن دیده نمی شود.بر اساس گزارش رویترز، سایتو گفت: تا زمانی که درگیری به کشورهای تولیدکننده نفت کشیده نشود، تاثیر محدودی بر بازار نفت خواهد داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا