زیگارنیک اثری است که سالها به طور ویژه در صنعت رسانه و همچنین تبلیغات استفاده میشود و تاثیرگذاری ویژه ای در کسب و کارها داشته است . شاید همه ما تا به حال نام اثر زیگارنیک را نشنیده باشیم . بهتر است بگوییم ، زیگارنیک از جمله مفاهیم روانشناسی است . تعریف اثر زیگارنیک در روانشناسی به این صورت است: افراد کارهای ناتمام را در ذهن خود نگه میدارند. نکته مهم در این تعریف این است که هراندازه یک فرد کارهای ناتمام بیشتری در ذهن خود داشته باشد، تنشهای عاطفی بیشتری تجربه میکند.
بار ذهنی کارهای ناتمام بخصوص برای کارآفرینان که مشغله ی فکری و ذهنی زیادی دارند، به مراتب بیشتر است و بطور مستقیم می تواند بر فعالیت های کاری و حتی روند طبیعی زندگی شما اثرات سوء داشته باشد و از کیفیت آن بکاهد. اثر زیگارنیک به شما کمک می کند که خود را هر چه سریع تر از شر کارهای ناتمام رها سازید. انسان ها از آن موجوداتی است که ذهن خلاقی برای در رفتن از زیر بار تکالیف و مسئولیت هایشان دارند.
اثر زیگارنیک بر اساس این ایده است که انسان ذاتا تمایل دارد تا چیزی را که شروع کرده به پایان برساند و مغز برای تکمیل کارها برنامه ریزی کرده است . زیگارنیک نام یک روانشناس اهل لیتوانی بود که در سال 1972 برای اولین بار اثر زیگارنیک را در پیشخدمتهای یک رستوران مشاهده کرد. آنها سفارشها را فقط تا زمانی که سفارش در حال انجام بود، به خاطر میآوردند و به محض اتمام سفارش، بلافاصله تمام جزئیات سفارش را فراموش میکردند. اثر زایگارنیک به سایر روانشناسان بینش خوبی در مورد نحوه عملکرد حافظه داد. یکی از اصلی ترین مزیتهای استفاده از اثر زیگارنیک، رفع اهمال کاری و پشت گوش انداختن کارها است. اگر یک هدف بزرگ در لیست کارهای خود دارید، کافی است بخش کوچکی از آن کار را شروع کنید.
زمانی که کاری را شروع می کنید و موفق به اتمام آن نمی شوید، افکار مربوط به آن کارِ ناتمام به ذهن شما وارد میشوند، حتی زمانی که سراغ کارهای دیگر می روید، این فکرهای آزاردهنده شما را گرفتار یک درگیری ذهنی می نماید که حتی زمانی که به سمت کارهای دیگر هم بروید ، مدام ذهنتان مشغول است. اثر زیگارنیک به کمک شما می آید. چرا که اثر زیگارنیک، بیش از آنکه تنها یک مشاهده و نتیجه گیری جالب در مورد چگونگی کارکرد مغز انسان باشد، میتواند در زندگی روزمره ی افراد خصوصا افراد دارای مشغله ی بالا ، کارکردهای قابل توجهی داشته باشد. شما میتوانید از این پدیده روانی به نفع خود استفاده کنید. در گام اول ، کارهای نیمه تمام تان را در سریع ترین زمان ممکن به اتمام برسانید، چرا که کارهای نیمه تمام انرژی زیادی از ذهن می گیرد و به جای بالا بردن کارکرد ذهن ، آن را مستهلک می کند.
یکی از مهم ترین دلایل عدم تمرکز کارآفرینان جوان و پایین آمدن بهره وری ذهنی آن ها، داشتن کارهای نیمه تمام و نیمه رها شده است. این کارها ذهن را مجبور می کنند که زمان زیادی را مشغول اندیشیدن درباره آن ها باشد و از موضوعات اصلی منحرف شود. به گفته جان سی مکسول – معلم مدیریت و رهبری “وقتی کارتان تمام شد ، دست از تلاش بردارید، نه وقتی که خسته شده اید.”
از قدیم گفته اند که نمی توان چند هندوانه را با یک دست بلند کرد. از پرداختن به چند حوزه ی کاری آن هم بطور ناقص به شدت بپرهیزید، زیرا توان ذهنی درگیر اثر زیگارنیک می شود. اگر قرار است چند کار را محقق کنید، برنامه ریزی زمانی برایشان داشته باشید تا مغز بداند که قبل از فرارسیدن زمان مقرر، نیازی نیست خود را درگیر آن کند و به آن به چشم یک کار نیمه تمام ننگرد. همیشه کارهای نیمه تمام تان را یادداشت کنید و سعی کنید با یک برنامه ریزی اصولی به آن ها نظم دهید. اثرات مثبت زیگارنیک در حوزه های مختلف قابل بهره برداری است. یکی از این حوزه ها ، فروش و بازاریابی است. فروشگاه و برندی که در قبال خرید شما کارت تخفیف بیست درصدی به شما می دهد ، شما را از طریق اثر زیگارنیک و قرار دادن میان یک کار نیمه تمام ، ترغیب به خریدهای بعدی نموده است.
این که همه ی ما در زندگی روزمره ی خود این حجم از مطالب ذهنی و سنگینی بار روانی آن را حمل می کنیم ، جای بسی تعجب است. مطمئنا این سنگینی حرکت ما را به سمت موفقیت کمتر می کند و هر چه ذهن انسان سبک تر و دارای مسائل طبقه بندی شده تری باشد ، چابک تر به سمت اهداف و موفقیت هایش حرکت می نماید.