آخرین اخبارفرهنگی

زیرساخت مثلث گردشگری ایران لنگ می‌زند

فارس، یزد و اصفهان مدتی است به عنوان مثلث گردشگری ایران معرفی شده‌اند اما کمبود برخی زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه حمل‌ونقل، چرخه سفر در این مثلث را ناقص کرده است.

 پس از آنکه مقوله گردشگری به عنوان یک صنعت در کشور ترسیم و تلاش شد در کنار ظرفیت‌های مختلف استان‌ها، گردشگری نیز به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار مدنظر قرار گیرد، برخی استان‌ها نظیر یزد، اصفهان و فارس در رأس توجه قرار گرفتند، استان‌هایی که از دیرباز هم گردشگرانی از سراسر دنیا برای تماشای آثار تاریخی و باستانی آنها، رنج سفر را به جان می‌خریدند.

طی دهه‌های مختلف، پس از آنکه زیرساخت‌های اصلی گردشگری یعنی هتل و اماکن اقامتی توسعه یافت و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و…. نظم و نسق گرفت، برنامه‌ریزان این حوزه در صدد فراگیر کردن سفر به مناطق مختلف برآمدند و برای هر استان برنامه‌ای تدوین کردند که البته اجرای آن توانست به خوبی به جذب گردشگران داخلی و خارجی منجر شود.

پیوند مرکز ۳ استان تاریخی در مثلث گردشگری ایران

یکی از این برنامه‌ها تدوین مثلث گردشگری یزد، اصفهان و شیراز بود، سه استانی که هم مرز یکدیگر هستند و با پیمایش بین ۳۰۰ تا ۵۵۰ کیلومتر مسیر، مرکز یک استان به استان دیگر این مثلث پیوند می‌خورد و گردشگران در این مسیر با مجموعه‌ای از زیباترین، هنرمندانه‌ترین و باستانی‌ترین بناهای تاریخی جهان مواجه می‌شوند.

طی دو سه سال اخیر، روند بازدید گردشگران داخلی و خارجی در قالب تورهای مختلف از این سه استان افزایش یافته و با جهانی شدن بافت تاریخی یزد بر تعداد گردشگران به ویژه گردشگران خارجی افزوده شده است به نحوی که حتی قطارهای گردشگری با مسافرانی از سراسر جهان پس از ورود به ایران به یزد و مثلث گردشگری ایران نیز سفر کرده‌اند.

اما این مثلث گردشگری در حوزه حمل‌ونقل چرخه‌ای ناقص دارد به ویژه حمل‌ونقل ریلی و هوایی زیرا از یزد به مقصد شیراز هیچ خط ریلی وجود ندارد و پروازهای یزد به مراکز استان‌های اصفهان و فارس نیز به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی اغلب لغو می‌شود.

در حال حاضر مسافرانی که از مقصد یکی از کشورهای اروپایی به ایران سفر می‌کنند، از یزد، ناچار به سفر جاده‌ای هستند که این امر خطرات بسیاری را به دنبال دارد در حال حاضر مسافرانی که با قطارهای عقاب طلایی از مقصد یکی از کشورهای اروپایی به ایران سفر می‌کنند، به اصفهان و یزد نیز مسافرت می‌کنند اما از یزد، ناچار به سفر جاده‌ای هستند که این امر خطرات بسیاری را به دنبال دارد و تاکنون نیز چند حادثه در این جاده به وقوع پیوسته است.

پس از آنکه اهمیت راه‌اندازی خط آهن در مسیر یزد به شیراز نه تنها به خاطر مسافران و گردشگران بلکه به دلیل ایجاد ارتباط بین شهرهای معدنی و حمل و نقل بار مسجل شد، این مقوله در دو استان یزد و فارس با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت.

راه آهن یزد اقلید؛ پروژه‌ای که یک دهه پیش مصوب شد

در سال ۱۳۸۸ بود که راه‌آهن یزد – اقلید در سفر رئیس جمهور وقت به عنوان یکی از پنج طرح حمل و نقل ریلی استان یزد مصوب شد و از همان زمان نیز کار انتخاب پیمانکار و کلنگ‌زنی پروژه آغاز شد اما با گذشت بیش از یک دهه، هنوز خبری از راه‌اندازی این پروژه مهم نیست.

این طرح تکمیل کننده راه آهن شیراز به اصفهان نیز به شمار می‌رود و در واقع یک میان‌بر ریلی برای استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس به استان‌های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان است اما مردم این ۹ استان، بالغ بر ۱۰ سال است که در انتظار تحقق این وعده مانده‌اند.

هر بار سفر یکی از مسئولان به استان‌های یزد و فارس به عنوان مجریان اصلی این طرح، همراه با وعده و وعیدی بود که در نهایت تاکنون منجر به بهره‌برداری از این پروژه مهم نشده است.

ضریب افزایش درآمد در حوزه حمل و نقل ریلی با راه‌اندازی خط آهن یزد اقلید

این پروژه نه تنها حمل و نقل مسافر و گردشگر بلکه حمل و نقل بار را نیز تسهیل می‌کند و تأثیر خوبی بر میزان درآمدهای استان‌های یزد و فارس دارد و ضریب درآمد استان در حوزه حمل و نقل ریلی را افزایش می‌دهد زیرا شهرهای معدنی در مرکز ایران را به یکدیگر متصل می‌کند.

طی یک دهه اخیر، مسئولان بسیاری قول پیگیری برای تسریع در اجرای این طرح را از طریق وزارتخانه متبوع دادند اما عملی نشد طی یک دهه اخیر، مسئولان بسیاری قول پیگیری برای تسریع در اجرای این طرح را از طریق وزارتخانه متبوع دادند اما عملی نشد تا اینکه در سفر اخیر هیئت دولت به استان یزد، این طرح دوباره توسط مسئولان استان یزد به دولتمردان ارائه شد.

امیدوار به تحقق وعده معاون رئیس جمهور هستیم

فرماندار ابرکوه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از سهم این پروژه در استان یزد در ابرکوه اجرایی می‌شود، اظهار داشت: در سال ۹۸ با سفر نوبخت، معاون رئیس جمهور به ابرکوه، ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل و راه‌اندازی این پروژه اختصاص یافت و قرار شد با تأمین اعتبار کامل، این طرح در پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.

محمد کاظمی نسب عنوان کرد: برای تکمیل این پروژه در مجموع به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم بقیه اعتبار مورد نیاز نیز در قالب پروژه‌های سفر رئیس جمهور به استان یزد به این طرح اختصاص یابد.

وی بیان کرد: این پروژه در استان یزد ۱۲ ایستگاه و ۱۲ پل دارد و با گذر از شهرهای مهریز و ابرکوه به ایستگاه اقلید می‌رسد.

فارسی‌ها در تکاپو برای اجرای سهم خود از پروژه خط ریلی

کاظمی‌نسب با بیان اینکه استان فارسی‌ها نیز در تکاپو برای تکمیل این پروژه هستند، تصریح کرد: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این پروژه، سالانه یک میلیون مسافر و یک میلیون تن بار از این مسیر حمل و نقل می‌شود.

اگر در این پروژه تنها موضوع گردشگری و حمل مسافر را در نظر بگیریم، خواهیم دید که نقطه ضعف اصلی در سفر قطارهای عقاب طلایی، عدم اتصال یزد به شیراز است.

این قطارها ۶۰ نفر ظرفیت دارند و هر قطاری که به کشور و به دنبال آن مثلث گردشگری ایران وارد می‌شود، حداقل از ۱۰ کشور مسافر دارد و نبود این اتصال، مسافران را وادار می‌کند تا برای ادامه سفر خود، از یکی از مسیرهای هوایی یا زمینی استفاده کنند که این امر لطمه بسیاری به اعتبار گردشگری ایران وارد می‌کند.

انتظارها در نخستین روز سال ۱۴۰۰ به سر می‌رسد

اما به نظر می‌رسد امسال دیگر بعد از حدود ۱۱ سال، عزم مسئولان برای راه‌اندازی این خط و تکمیل چرخه مثلث گردشگری ایران جزم است زیرا برخی خبرها حاکی از آن است که مسافران نوروزی ۱۴۰۰، می‌توانند از این خط ریلی برای سفر خود استفاده کنند.

مدیرکل راه آهن استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خط آهن یزد اقلید در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی برخوردار است و طبق قول معاون اول رئیس جمهور، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه، در سال ۹۹ پرداخت می‌شود که در این صورت، راه آهن یزد – اقلید در نخستین روز سال ۱۴۰۰ قابل بهره‌برداری است.

سیدمصطفی داودی با اشاره به مختصات فنی این خط بیان کرد: این خط از ایستگاه رخش در یزد آغاز می‌شود و به طول ۳۰۰ کیلومتر به سمت اقلید در استان فارس ادامه می‌یابد که این بخش تنها حلقه مفقوده ریلی در مسیر یزد به شیراز بوده زیرا در حال حاضر راه آهن از اقلید تا شیراز فعال است و به حمل و نقل بار و مسافر می‌پردازد.

در صورت تحقق وعده دولت در سال جاری و تکمیل چرخه حمل‌ونقل ریلی در مثلث گردشگری ایران، به طور قطع می‌توان حساب بیشتر و بهتری روی گردشگری در این منطقه به عنوان یک صنعت و منبع درآمدی پایدار باز کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا