یادداشت

رویش دائمی کارآفرینی، در شهرهای ثروتمند جهان

 

تنها چند روز تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و تمام کاندیداها در برنامه های مناظراتی خود متناوبا به ایجاد کسب و کار، رونق بخش خصوص و از همه بیشتر و پر رنگ تر بهبود وضعیت اقتصادی کشور اشاره نموده اند. بدون تردید یکی از مسائل مهم و حائز اهمیت در تصمیم گیری های دولت آینده توجه به شهرها به عنوان مراکز تولید ثروت و تمرکزجمعیت است. چرا که شهرها به عنوان مراکز دانش، نوآوری، تولیدات و خدمات خاص، به تسهیل فکر نوآورانه و خلاقانه کمک می کنند و در نهایت می توانند نقش بارزی در رشد اقتصادی کشورها ایفا نمایند.

از این رو کارشناسان اقتصادی بر این باورند که همکاری شهروندان در فعالیت‌ها و کسب و کارهای کارآفرینی باعث خدمت رسانی هرچه بیشتر به جامعه شده و این امر، سبب ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه شهری می گردد. کارآفرینی در شهرهای بزرگ می تواند بستر تولید فرصت‌های شغلی فراوانی را مهیا سازد وهزینه‌های تولید و اشتغال نیروی کار جامعه را به طرز چشمگیری کاهش دهد. چرا که مناطق شهری با دارا بودن تنوع و طیف گوناگونی از تخصص‌ها، نسبت به روستاها از بهره وری بالاتری برخوردار بوده و به نیروی اصلی محرکه ی اقتصاد ملی کشورها تبدیل شده اند. جهان به سمت شهرنشینی حرکت می کند و بر اساس پیش بینی‌های کارشناسان این حوزه تا سال ۲۰۲۵، صد شهر برتر جهان حدود ۳۵ درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار خود خواهند داشت. در جهان حاضر، ثروتمند ترین شهرها؛ آن‌هایی هستند که رویش دائمی کارآفرینی را در خود پرورش داده اند.

از اینرو نزدیک به یک دهه است که شهرهای بزرگ دنیا وارد گفتمان بهبود اکوسیستم کارآفرینی شهری شده اند و درصدد تقویت هر چه بیشتر آن برآمده اند. دولت منتخب مردم باید بداند که یک مدیریت شهری موفق در کشور، نیازمند توانمندی شهروندان برای استفاده از نوآوری و خلاقیت است و استفاده کارامد از ظرفیت‌های اقتصادی تنها راهی است که رسیدن به این هدف را ممکن می سازد. امروزه شاخص اصلی سنجش ثروت کشورهای تراز اول جهان، ابداع و نوآوری کارآفرینان ذبده ای می باشد که با انگیزه‌های نو به خلق راهکارهای جدید و برداشتن موانع، برای هرچه بیشتر شدن رفاه اجتماعی و بدنبال آن افزایش اشتغال و ایجاد انگیزه و امید در بین آحاد جامعه می پردازد.

در کشورهای توسعه یافته جهان، خلای وجود نیروی انسانی، مانع رشد و شکوفایی گشته و حال آنکه در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران با وجود فراوانی نیروی انسانی و سرمایه، فقدان وجود برنامه‌های کارآفرینی کارامد و پویا، مانعی برای اشتغال و بهره وری به حساب می آید. وجود هزاران جوان جویای کار و افزایش نرخ بیکاری در شهر‌های بزرگ باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی و درپی آن صدمات جبران ناپذیری به پیکره ی شهر‌های کشور گشته است .در حالیکه می توان با برقراری تعاملات کارامد و فراوان بین اجتماع و دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی و سیاست گذاری‌های توسعه کارآفرینی استفاده نمود و با تصویب طرح‌های نو، قدم بزرگی در این زمینه برداشت.

دولت منتخب مردم باید بتواند با سامان دهی مشاغل، ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب رونق کسب وکار در بخش خصوصی به کارآفرینان کمک های شایانی نماید و البته دراین بین، مشاغل دانش بنیان که بازدهی بالایی در این حیطه دارند در اولویت عموم قرار گیرند. با ارائه هر یک از این خدمات ، افراد بسیاری وارد بازار اشتغال شده و می توانند سهم بسزایی در این انباشت سرمایه داشته باشند. کارآفرینی در شهرها، پایه ای مستحکم برای تقویت بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نهادهای مردمی  بویژه سازمان‌های غیردولتی خواهد بود. دولت می تواند با برون سپاری بسیاری از خدمات به بخش خصوصی علاوه بر کاهش فشار بابت ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، گامی موثر در این زمینه بر دارد. در واقع کارآفرینان با خلق ایده‌ها، ظرفیت‌های جدیدی را در بخش‌های خصوصی و سازمان‌های غیردولتی و تعاونی‌ها ایجاد می کنند، که نقش بسزایی در اشتغال زایی و تولید ثروت در جامعه دارد. البته کارآفرینان تنها به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نمی پردازند ، بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ، دست به تخریب خلاق می پردازند تا از دل ویرانه‌های کهن، بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را برای شهر‌ها به ارمغان آورند.

ایجاد ساز و کارهای مناسب و رفع پیچیدگی‌ها و موانعی که بر سر راه کارآفرینان قرار گرفته در حمایت هرچه بیشتر ازاین خلاقیت و نوآوری موثر است. ایجاد صندوق‌های جسورانه و توسعه‌ی منابع مالی خطرپذیر، فراهم نمودن محیط‌های عمومی برای کارآفرینان جوان و حمایت از فعالان و کارآفرینان اقتصادی پیشکسوت، بخشی از ده‌ها برنامه مختلف برای بهبود اکوسیستم کارآفرینی در یک کشور است.

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin-top:0in;
mso-para-margin-right:0in;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0in;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا