آخرین اخبار

روحانی: اجازه نمی‌دهیم تروریست‌ها را نزدیک مرزهای ایران بیاورند/ راه‌حل هیچ مسئله‌ای آتش، جنگ و خون نیست

به گزارش نقش نیوز،‌ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: در آستانه روز اربعین امام حسین(ع) هستیم؛ روز بسیار مهمی که در تاریخ واقعه کربلا به ما نشان داد که کنار فداکاری و شهادت، می‌تواند پیام آن فداکاری برای همیشه جاودانه بشود.

وی افزود: وقتی در این 40 روز از عاشورا تا اربعین در حادثه کربلا را بررسی می‌کنیم، همه کسانی که امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رساندند، با لحن غرور و افتخار سخن می‌گفتند گویا کار مهم و بزرگ و درستی را انجام دادند، شروع روز عاشورا با فریاد فرمانده سپاه نفاق بود که از سربازانش به‌عنوان سربازان خدا نام برد و برای کشتن عزیزترین انسان‌ها فرمان می‌داد. وقتی امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، وقتی قاتلان به کوفه رسیدند شعارشان این بود که “جایزه بزرگ به ما بدهید چون ما بهترین انسان روی زمین از لحاظ حسب و نسب به این عظمت را کشتیم” و با این لحن حرف می‌زدند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خیلی طول نکشید که لحن‌ها عوض شد و افکار عمومی تغییر کرد با بیان حضرت زینب(س)، ام‌کلثوم(س)، فاطمه بنت‌الحسین(س) و امام سجاد(ع) دیدیم شرایط را نه‌فقط در کوفه و حجاز، بلکه در مرکز خلافت آن زمان در شام. بیان حضرت زینب کبری(س) در مجلس یزید که فرمود “ای یزید، این از عدل توست که زن و بچه و کنیزکان خود را پشت پرده برده‌ای درحالی که دختران پیامبر(ص) را به‌عنوان اسیر جلوی جمعیت قرار دادی”، مجلس و جمعیت را تکان داد و امام سجاد(ع) با خطبه خود مجلس یزید را تکان داد و آن‌ها مجبور شدند به مؤذن بگویند که اذان بگوید و وقتی به نام پیامبر(ص) رسید، امام سجاد(ع) فرمود “کسی که نام او را می‌برید جد تو یا جد من است؟”.

روحانی با بیان اینکه با این خطبه‌ها و اقدامات، شرایط عوض شد و مردم شام، کوفه و حجاز با شرایط جدید روبه‌رو شدند و ندای “یا لثارات الحسین” شعار جدید مردم حجاز و عراق شد، ابراز کرد: اولین بازگشت اسرا و خاندان رسالت به کربلا در روز اربعین است و این حادثه آن‌قدر مهم است که خداوند خواسته حادثه عاشورا برای همیشه زنده بماند، حادثه اربعین هم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین از علائم مؤمن و ایمان شناخته شده است.

وی بیان کرد: ما در زیارت اربعین امام حسین(ع) به ایشان و یاران‌شان می‌گوییم “تمام این قیام و فداکاری برای بیداری مردم و هوشیاری مردم بود” و این‌که مردم از جهالت‌ها عبور کنند و از گمراهی دور شوند و مسیر هدایت را بیابند. امام حسین(ع) برای نجات جامعه این‌کار را انجام داد و خداوند خواسته روز اربعین روز زنده‌ای در تاریخ باشد. همان‌طور که می‌بینید در حادثه ابراهیم خلیل، هاجر و اسماعیل این تاریخ را تثبیت کرد و زنده نگه‌داشت؛ هر حاجی که الآن به مکه می‌رود، سعی صفا و مروه را انجام می‌دهد و از آب زمزم می‌نوشد و همه آثار آن فداکاری ابراهیم، اسماعیل و هاجر است و خداوند آن را زنده کرد، کربلا هم به همین صورت است و مثل یک برگ تاریخی است که برای همیشه زنده است و روز اربعین که یادآور اولین زیارت کنار قبر امام حسین(ع) است، این راهپیمایی و زیارت نشانه ایمان است.

رئیس‌جمهور گفت: مردم ما در سال‌های گذشته با عشق و اشتیاق از هفته‌ها و ماه‌های قبل خود را آماده می‌کردند و امسال هم می‌خواستند بروند و در آن راهپیمایی شرکت کنند ولی اینجا ترکیب عقل و عشق است. کسی خردمند است که عقل را با عشق ترکیب کند؛ عشق و محبت امام حسین(ع) می‌گوید “الآن هم راه بیفتیم به‌سمت کربلا” ولی عقل می‌گوید “باید پروتکل‌ها را حفظ کنیم” و این قابل جمع است. فردا در خانه‌ها و جمع‌های کوچک زیارت اربعین را می‌خوانیم و رهبر ما به‌عنوان آموزگار ما در این میدان است که ایشان در حسینیه می‌نشیند و این زیارت را گوش می‌کند و به ما درس می‌دهد که چگونه می‌توانیم عشق به امام حسین(ع) را با وظیفه دینی‌مان کنار هم جمع کنیم. امیدوارم امسال همه به شور، حزن و اندوه بیشتر زیارت اربعین را بخوانند و از خدا بخواهند در سال‌های آینده شرایطی برای سلامت مردم و عبور از این بیماری پیش بیاید تا راهپیمایی اربعین را تکرار کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا