اقتصادی

رمز ارز؛ از ایجاد شفافیت تا کنترل پولشویی

به گزارش نقش نیوز به نقل از ایبنا ولی الله فاطمی، کارشناس بانکداری الکترونیک در واکنش به بررسی مقررات انتشار رمز پول بانک مرکزی در این نهاد مالی، این اقدام را حرکت بزرگ و لازمی دانست و گفت: حتی نظر ما این است که باید از سال قبل این فرآیند را شروع می کردیم تا الان بتوانیم اثربخشی لازم را شاهد باشیم و از توانمندی و دستاوردهای این فناوری بیشتر استفاده کنیم.

فاطمی تصریح کرد: عمده مزیت رمزارز شفافیت و اعتمادسازی است بنابراین اگر بتوانیم در فضای نظام پولی شفافیت ایجاد کنیم و اعتماد بیشتری بین بازیگران برای جابجایی پول داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از مباحث پولشویی را کنترل و نگرانی‌هایی که با ابزارهایی مانند سقف‌گذاری و کنترل‌های سنگین به صورت عام داریم را نیز مدیریت کرده و به صورت موردی آنها را انجام دهیم.

به گفته این کارشناش بانکداری الکترونیک، ما چون قدرت کنترلی محدودی داریم بنابراین تصمیمی را به صورت عام اعلام می کنیم؛ مثلا می گوییم سقف جابجایی پول همه سازمان ها و شرکت ها ۱۰۰ میلیون تومان باید باشد. در صورتی که با ورود این فناوری های جدید مانند رمز ارزها وقتی تحریم هستیم می توانیم برای هر موردی یا هر سازمان و فردی که اصطلاحا به آن شخصی سازی شده گفته می‌شود به راحتی قدرت یا میزان جابجایی را به طور دقیق مدیریت و حتی پیش بینی کرد.

وی ادامه داد: اینجاست که فناوری بلاکچین کمک می کند تا شیوه نامه های عمومی را که بعضا محدودیت هایی برای کسب و کارهای مثبت هم ایجاد می کند نداشته باشیم و و بتوانیم به نظام هوشمند تصمیم ساز نزدیک شویم.

فاطمی تاکید کرد: فناوری بلاکچین یا به طور کلی رمز ارزها، در سطح جهانی به صورت مسیر موازی نظام بانکی سنتی حرکت می کند و یک تبادلی بین افراد انجام می کند بنابراین خودش می تواند به صورت شبکه ارتباط فرد به فرد کمک کننده باشد تا ما مقداری منابع هم از آن طریق جابجا کنیم.

این کارشناش بانکداری الکترونیک گفت: باید بپذیریم که شبکه های رسمی نظارت‌پذیری زیادی توسط بزرگان اقتصاد مانند آمریکا و … دارند؛ اما در این شبکه های مالی چون ارتباط فرد به فرد می شود می توان محدودیت های موجودی که در نظام های رسمی وجود دارد را حذف کرد و در رفع تحریم از آن بهره برد.

وی معتقد است حوزه رمز ارز ملی مقداری کار دارد تا به این نقطه برسد اما استفاده از شبکه های جهانی در این مدت می تواند تاثیر مثبت داشته باشد. اشکالی که شبکه های جهانی دارند این است که چون رمز ارز ملی نیستند و بعضا موضوع احراز هویتشان باز است و کنترل شده نیست، ممکن است نگرانی های جابجایی غیرکنترل شده پول و پولشویی را داشته باشد. اما در زمان تحریم که مسائل سخت تری در جابجایی پول داریم قاعدتا باید در این حوزه ها با مدیریت باز عمل کنیم و اجازه دهیم انجام شود اما کنترل های بیشتری را باید خودمان داشته باشیم.

فاطمی در پایان تاکید کرد: رمز ارزهای بین المللی در رفع تحریم به ما کمک می کند اما باید هوشمندانه عمل کنیم که از یکسو شبکه پولشویی تقویت نشود و از سوی دیگر نظارت پذیری بانک مرکزی را هم کمرنگ نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا