آخرین اخبار

رشد ارزش صادرات غیرنفتی در اردیبهشت‌ماه

 سخنگوی گمرک با بیان اینکه میزان صادرات کشور در اردیبهشت‌ماه ۲۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت، گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در اردیبهشت‌ماه به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و ارزش هفت میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسید.

به گزارش نقش نیوز از گمرک، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: تجارت خارجی غیرنفتی ۲ ماهه کشور به ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید که ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۸۳ میلیون دلار آن مربوط به اردیبهشت ماه است.

وی افزود: از این میزان تجارت خارجی در اردیبهشت‌ماه، هشت میلیون و ۵۷۹ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار مربوط به صادرات کالاهای ایرانی و سه میلیون و ۳۲۱ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار مربوط به واردات کالا به کشور است.

لطیفی با اشاره به رشد ۴۸ درصدی ارزش صادرات در ۲ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصریح کرد: در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه با ۲۷۷ هزار تن کالا و ۳۸۴ میلیون دلار فروش بیشتر، رشد ۳.۳ درصدی در وزن و ۱۳ درصدی در ارزش را شاهد بودیم.

وی افزود: در واردات نیز یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن کالا با ارزشی بیشتر از ۹۳۷ میلیون دلار نسبت به فروردین ماه ثبت شد که شاهد رشد ۶۲.۵ درصدی در وزن و ۳۳.۵ درصدی در ارزش بودیم.

سخنگوی گمرک در خصوص  تجارت کشور در اردیبهشت ماه، تاکید کرد: در رویه صادراتی اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته، ۷۲۰ میلیون دلار کالا بیشتر صادر شد که معادل رشد ۲۷.۵ درصدی بود. در واردات نیز ۵۹۵ میلیون دلار کالا معادل ۱۹ درصد رشد را تجربه کردیم البته در وزن در هر دو بخش کاهش ۵۳۱ هزار تنی و ۶۱۲ هزار تنی را شاهد بودیم، به طوری که ۶ درصد وزن صادرات و ۱۵.۵ درصد وزن واردات کاهش یافت.

وی در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، گفت: چین با دو میلیون و ۳۹۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۹ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۸۶ هزار تن به ارزش ۵۲۵ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۲۰۵ هزار تن به ارزش ۴۳۲ میلیون دلار، ترکیه با ۱۹۳ هزار تن به ارزش ۲۱۱ میلیون دلار و افغانستان با ۴۵۹ هزار تن به ارزش ۱۹۰ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشور در اردیبهشت ماه بودند.

وی افزود: امارات با ۹۵۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۵ میلیون دلار، چین با ۲۴۰ هزار تن به ارزش ۸۳۲ میلیون دلار، ترکیه با ۴۰۹ هزار تن به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار، سوئیس با ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار و آلمان با ۱۱۸.۵ هزار تن به ارزش ۱۷۱ میلیون تن، پنج شریک ایران برای تامین کالاهای مورد نیاز کشور بودند.

لطیفی افزود: ترانزیت کشور در اردیبهشت ماه مانند فروردین روند خوبی دارد و ۹۳۳ هزار تن کیلومتر، میزان کالاهای عبوری از ایران در این ماه بوده است.

بر اساس اعلام گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

در فروردین ماه امسال هشت میلیون و ۳۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۶ درصد و از لحاظ ارزش ۸۰ درصد رشد داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا