آخرین اخبارکارآفرینی

رزومه ی کاری برای اشتغال و استخدام

دکتر حوریه یحیایی

 

چگونه رزومه ی کاری تان را برای اشتغال و استخدام آماده کنید.رزومه ی کاری از شرایط نام آشنا و البته چالش زا در آگهی ‌های استخدام برای افراد تازه کار است. بیان تجربه‌ های شغلی به صورت جذاب و موثر در رزومه، می ‌تواند به شما کمک کند تا توانایی‌ ها و دستاوردهای خود را به کارفرمایان نشان دهید.

راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا تجربه‌های شغلی و موثر خود را به شکل درستی در رزومه ی خود بیاورید. در گام اول یادتان باشد تمام جزئیات تجربه ‌های شغلی خود را در رزومه قرار ندهید. متمرکز شوید و فقط به جزئیات و آیتم‌ هایی بپردازید که واقعاً مهم و مرتبط با شغل مورد نظرتان هستند. این کار به کارفرما به عنوان خواننده کمک می ‌کند تا به سرعت از تجربه‌های شما مطلع شود.

در بیان وظایف و دستاوردهای خود ، از افعال فعال و جذاب استفاده کنید. به جای استفاده از افعال شرحی مانند “مسئول بودن از”، از افعال عملی مثل “مدیریت”، “توسعه” و “بهبود” استفاده کنید. این کار به خواننده نشان می‌دهد که شما در انجام وظایف خود پرانرژی و کارآمد هستید. همچنین به جای توصیف وظایف شغلی خود، بیان کنید که چه دستاوردهایی در هر شغل به دست آورده‌ اید. این می‌تواند شامل افزایش درآمد، بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ ها، افزایش بهره‌ وری و غیره باشد.

بیان این نتایج به کارفرما نشان می‌دهد که چگونه شما می‌توانید به سازمان شان ارزش افزوده بدهید و نیروی موثری هستید. در این راستا هرچه می ‌توانید، از اعداد و آمار برای توصیف دستاوردهای خود استفاده کنید. به طور مثال، به جای گفتن “بهبود فرآیند تولید”، می‌توانید بگویید “افزایش بهره ‌وری تولید 25٪ با بهبود فرآیند”. بیان این نتایج پیش زمینه ی روشنی از عملکردتان پیش روی کارفرما قرار می دهد.

در بخش تجربه‌ های شغلی خود، بر مهارت‌ هایی که کسب کرده‌اید و در هر شغل به کار بردید، تأکید کنید. مهارت‌های فنی، مهارت‌ های مدیریتی، مهارت‌های ارتباطی و هر مهارت دیگری که در زمینه شغلی خود توانایی دارید. همچنین، به میزان تسلط و تجربه خود در هر مهارت هم اشاره کنید.

در این راستا استفاده از قالب‌های طراحی شده را از یاد نبرید. برای بیان تجربه‌ های شغلی به صورت جذاب و موثر، می‌توانید از قالب‌ های طراحی شده برای رزومه استفاده کنید. این قالب‌ها با استفاده از طرح بندی، فونت‌ها، رنگ‌ها و آیکون‌ ها، رزومه را جذاب و زیبا می‌ کنند و به نمایش تجربه‌ های شغلی شما کمک می‌کنند. اگر در تجربه‌های شغلی خود بازخورد مثبتی از افرادی که با آنها همکاری داشته ‌اید ، دریافت کرده ‌اید یا توصیه ‌نامه‌هایی دارید، آنها را در رزومه خود ذکر کنید. این بازخورد و توصیه‌ نامه‌ها به کارفرما اعتماد بیشتری در مورد توانایی ‌ها و عملکرد شما می‌دهند. رزومه خود را به ‌روز نگهدارید و همیشه بروزرسانی کنید.

جالب است بدانید ، آمارها هم نشان می دهد که بیش از شصت درصد از کارفرمایان تجربه را مقدم بر تحصیلات دانشگاهی می‌دانند و معتقدند برای داشتن پرسنل کارآزموده  و موفق نیاز به افرادی دارند که در حیطه‌ ی کاری خود علاوه بر دانش لازم، از مهارت و تجربه ی کافی هم برخوردار باشند. بنابراین حتما از آخرین تجربه ‌های شغلی خود، دوره‌ های آموزشی و هر تغییر مهم دیگری در مورد شغل خود  در رزومه تان قرار دهید.

اگر به عنوان یک جوان تازه کار که در بدو ورود به بازار کار است، رزومه ی ضعیفی دارید ، هرگز ناامید نباشید و بدانید همه ی افراد شاغل روزی از نقطه صفر شروع کرده‌ اند. اکثر افراد موفق و معروف جهان نیز هنگام ورود به اولین شغل خود، هیچ سابقه‌ ی کاری نداشته‌ اند. اما آنچه آن ها را به موفقیت رساند، تلاش برای کسب مهارت‌های لازم و البته خلاقیت و نبوغ آن ها در انجام وظایف شغلی شان بوده است. شما می توانید از طرق مختلف استحقاق خود را برای پذیرفتن شغل مورد نظرتان حتی بدون سابقه ی کاری اثبات نمایید.

راه هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها حتی در دوران دانشجویی برای خود سابقه ی شغلی ایجاد نمایید. دوران کارآموزی، فرصت مناسبی است که به‌ صورت رایگان دنبال کاوش برای یادگیری مطلب کاربردی رشته ی تحخصصی تان باشید و اگر وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهید، موفق به جلب نظر کارفرما برای جذب در موقعیت شغلی خواهید شد. یادتان باشد داشتن یک رزومه خوب ، یکی از عوامل مهم در یافتن شغل مناسب است.
اما داشتن مهارت های نرمی، چون ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی شما و برخی مهارت‌های ارتباطی با دیگران  از جمله  فن بیان، ارتباط اجتماعی، قدرت سخنوری، مسئولیت‌ پذیری ،  تعامل با سایر همکاران معجزه می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا