آخرین اخباراقتصادی

راه های جلوگیری از ولخرجی

مهندس فاطمه یحیائی

ولخرجی عادتی ناپسند و آفتی بزرگی در زندگی است که متاسفانه افراد زیادی دچار آن هستند و واقف نیستند چه آسیبی به آینده خود و خانواده‌شان می‌زنند. البته ناگفته نماند ، زندگی مدرن به گونـه ای است که خواه نا خواه ما را به سمت خرج کردن می کشاند . اگر شما هم ماهانه به این نتیجه می‌رسید که دخل و خرج‌تان با هم نمی‌خواند و با کسری بودجه زیادی روبه‌رو هستید، احتمالا شما هم به معضل آسیب زای  ولخرجی کردن  مبتلا شده‌اید.نگران نباشید ، در این راستا برنامه ریزی کرده و کمی خودتان را کنترل کنید و هر چیزی را نخرید و برای هر چیزی هزینه نکنید.

اگر چه در شرایط اقتصادی حال حاضر و تورمی که با آن در گیریم، خرج کردن یک هنر است ، چرا که به جز محاسبه ی مایحتاج اولیه ی زندگی مثل اجاره ی بهای مسکن و خوراک دیگر پولی ته جیب اقشار متوسط و ضعیف جامعه باقی نمی ماند که خرج شود، با این وجود ولخرجی یک مفهوم مهم و البته تعیین کننده در اقتصاد است و مهار نمودن آن در هر سطح اقتصادی می تواند دستاوردهای مهمی را در پی داشته باشد.

ولخرج بودن عموما به دلیل نداشتن برنامه ریزی مالی در هزینه کرد بوجود می آید و دخل و خرج افراد را دچار اختلال می نماید از اینرو در شرایط کنونی که درآمدها تغییر محسوسی نداشته و از طرفی هزینه کردها به شدت و با شیب غیر قابل کنترلی در حال افزایش است، جلوگیری از ولخرجی و پس انداز نمودن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با همه ی این توصیفات ، ولخرجی یکی از عادات نادرستی است که در صورت حل نکردن آن ضررهای مالی شدیدی به شما وارد می کند. شایان ذکر است موضوعات مرتبط با مهار ولخرجی نه تنها در زندگی شخصی، بلکه در بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه نقش موثری دارد و می تواند با یک مدیریت مالی درست ، شرایط پایدار اقتصادی را ایجاد نماید.

البته باید در نظر گرفت که زندگی مدرن به شدت در حال تغییر ذائقه ی جامعه است و مدام افراد را در معرض خرید کردن قرار می دهد. افزایش تنوع و مد و گسترش هر چه بیشتر انواع مراکز خرید و مال های تجاری سبب شده تا در بسیاری از موارد واقعا پس اندازنمودن و جلوگیری از ولخرجی  کارساده ای نباشد. شما می توانید با کمک از راهکارهای زیر تا حد زیادی از ولخرجی های روزمره و در بعد کلان تر ، از ولخرجی های سازمانی جلوگیری نمایید.

در گام اول میزان درآمد خود را تعیین نمایید. شما باید با اطلاع دقیق از منابع درآمدی و میزان درآمدتان دخل و خرجتان را تنظیم نمایید. در مرحله ی بعدی اولویت های هزینه کردتان را مشخص کنید. بعد از کسر هزینه های اصلی همچون مسکن، خوراک، پوشاک، تحصیل، درمان می توانید خبری از سایر هزینه ها بگیرید.

یادتان باشد زمانی می توانید نظارت بهتری بر هزینه کردتان داشته باشید که از یک برنامه یزی دقیق بهره مند شوید. برنامه ریزی سبب می شود شما کنترل بهتری بر روی خود و عملکردتان داشته باشید و اینگونه پس انداز بیشتری خواهید داشت. استفاده از قانون ده ثانیه می تواند جلوی بسیاری از هزینه های غیر ضروری روزانه ی شما را بگیرد.

این قانون بیان می کند، قبل از انتخاب هرچیزی ده ثانیه مکث کنید تا هیجان ‌تان برای خریدهای کاذب فروکش نماید. بعد از خودتان بپرسید واقعاً به آن کالا نیاز دارید یا نه؟ برای این‌ که مطمئن شوید به آن نیاز دارید ، بهتر است قیمتش را با ساعت کاری ‌تان معادل‌سازی کنید. یعنی بگویید داشتن این کالا به ‌اندازه مثلاً فلان ساعت کار می‌ارزد یا نه؟ همین راهکار ساده می تواند جلوی بسیاری از خرید های غیر ضروری شما را بگیرد.

تخفیف ها و حراج های آخر فصل فروشگاه ها و مغازه های آنلاین و غیر آنلاین شما را زمین گیر ننماید. این تخفیف ها شما را به خرید کالاهای غیر ضروری ترغیب می نماید. معاشرت تان را با ولخرج ها کاهش دهید. بعضی از افراد با یک پیاده روی ساده با کوله باری از خرید وسایل غیر ضروری به منزل بر می گردند.

برای خرید های روزانه تان سقف بگذارید و مازاد آن خرید نکنید. به دنبال خرید از مارک ها و برندهای خارجی معروف نباشید و به اندازه ی جیب تان هزینه کنید. بسیایر از افراد به دنبال کیف پول های برند و مارک دارند و این در حالی است که همیشه توی آن ها خالی است. از گردش بی هدف در بازارها و مال های رنگارنگ بپرهیزید و تا جایی که می توانید تنهایی خرید کنید. در بسیاری از موارد دوستان وسوسه های هیجان انگیزی برای خرید هر چه بیشتر شما دارند.

در خرید کردن واقعیت ها را بپذیرید. مثلا شما ممکن است در حالی که تصمیم دارید یک موبایل بخرید، لب تاپی هم با کیفیت مناسب بخواهید، اما بودجه شما برای داشتن هر دوی این‌ها کافی نیست. در این شرایط شما باید واقعیت را بپذیرید و اولویت را در نظر بگیرید. در حالی که بسیاری از افراد درک واقعیت با شرایطی که با آن مواجه اند را ندارند. این افراد یا دست روی دست می گذارند تا روز ایده‌آل فرا برسد؛ یا در انتخاب اولویت‌ ها دچار اشتباه می‌شوند. برای جلوگیری از ولخرجی یا به عبارتی خرج کردن غیر معقول، واقعیت سطح اقتصادی خود را بشناسید و اهداف مال تان را مطابق آن تنظیم نمایید.

یادتان باشد همه ی ما عمده ی وقت زندگی خود را صرف کارکردن و پول درآوردن می نماییم. اگر با پول مان چیزهایی بخریم که هرگز نیازهای واقعی ما نیستند و تنها جیب مان را خالی کرده ایم، به همان اندازه باید زمان برای کار کردن و به دست آوردن پول بگذاریم و این امر دستاوردی به جز هدر رفتن عمر گرانبهای ما نخواهد داشت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا